Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra "budget" objektiv till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

M.Wahlgren

Ny medlem
Hejsan, Är i trakterna att köpa en D-SLR, och då är det väl nästan ett brott att inte titta på EOS 350D. Sen så om man tittar på bilderna med kitobjektivet mot ex. D70s så är det ju inte att man börjar undra om kvaliteten på 18-55 kitobjektivet.
Helt enkelt så undrar jag - som student - vad för objektiv inom då rimliga priser är bäst helt enkelt. Då jag inte e helt säker på vad jag fotar helst vore väl något med nån typ av zoomomfång något att föredra. Om man vill starta med något för runt 3500kr. Vad ska man ha då?

/Mvh Martin
 
Du kanske skulle kolla på Tamrons 24-70. Har fått bra betyg. Lite osäker på det exakta brännviddsomfånget, men ca 24-70... tror det kostar ca. 3500...
 
28-75 är Tamrons standardzoom på och kostar ca 4000:- på Cyber. Enda problemet är väl den ganska begränsade vidvinkeln du får, annars har du förmodligen svårt att hitta något mer prisvärt.

mvh

Bent
 
Jag har precis köpt mig ett Sigma 18-125 f/3,5-5,6 DC för att ha som allround-objektiv istället för kitobjektivet. Har precis fått det och har inte hunnit prova så mycket men än så länge är jag nöjd. Objektivet har samma vidvinkel som kitobjektivet men med större zoomomfång. Det känns 100 gånger bättre att arbeta med och dessutom får man med ett motljusskydd med =). Det är anpassat för digitala kameror så brännvidden är vad det är, 18-125.
 
Sök igenom bildgallerierna så kommer du se att kit-objektivet kommer duga till mycket. Det är inte så fruktansvärt dåligt som många vill ha det till utan det duger bra till rätt mycket om man nu inte bara måste ha det värsta. Vet inte hur pass mycket du fotograferar men för oss vanliga amatörer duger det bra ett tag.
Visst är kvaliten inte den bästa men jag har haft mitt i 1o1/2 år nu och det är i samma skick som när jag köpte det, både utseendemässigt och bildmässigt och jag fotograferar MYCKET.
Ett bra exempel är nog Lars Lööfs bilder. http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=23793
 
Kit-objektivet är OK.
Jag tycker att du ska börja med detta objektiv.


Kanske komplettera med det billiga och ljusstarka 1,8/50mm. Bl.a. mycket bra för porträtt.


Alternativ till Kit-gluggen från Sigma:
18-200mm, ett fint objektiv
2,8/18-50mm, Ljusstark toppenglugg
 
Äger själv kitgluggen och Canon EF 50/1,8.

Ett 50/1,8 rekommenderas varmt. Enda nackdelen är att man snabbt vänjer sig vid att använda ljusstarka objektiv, vilket gör att man sedan drar sig för att använda kitgluggen...

Tycker ändå kitgluggen är helt ok. Minus är att det som sagt är ljussvagt och att distorsionen är lite väl påtaglig vid full vidvinkel.
 
sattanius skrev:
Det är anpassat för digitala kameror så brännvidden är vad det är, 18-125.

Nej, det är det inte. Du får fortfarande "räkna" om, även om det är gjort uteslutande för kameror med APS-C sensor, någon 'äkta' 18-125 får man inte.

Det är motsvarar fortfarande ~ 29-200mm.
 
sattanius skrev:
jasså minsann?
jag som tycker att jag får samma vidvinkel när jag jämför de båda.. hmm, måste jämföra igen.

Om du menar att det är samma som kitobjektivet, så stämmer det. Men det som är samma är att de båda "börjar" på runt 29mm med den x1.6 som 350D har. För att få utsnittet 18-125 hade man behövt ha ett som varit runt 10-80mm, ungefär.
 
M.Wahlgren skrev:

...
Sen så om man tittar på bilderna med kitobjektivet mot ex. D70s så är det ju inte att man börjar undra om kvaliteten på 18-55 kitobjektivet.
...

Oroa dig inte för det, det är helt OK åtminstone de tre exemplar jag har testat igenom.
Om din oro kommer sig av att det ser tattigt ut och känns lite vekt att jobba med så kanske du borde leta alternativ. ;)

Rekommenderar en EF35/2.0 alternativt EF 28/2.8
De båda ger dig en normalliknande bildvinkel och är ljusstarka, skarpa och raktecknande.
Smidiga också, naturligtvis.
Båda finns att hitta för en bra bit under 2000:- begagnat och ger di goda kreativa möjligheter med avseende på skärpedjup och bildvinkel.

MVH /Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.