Light Head
Aktiv medlem
Nu 2022, vilka böcker med tips på hur man förbättrar sin teknik rekommenderas?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att förbättra sin teknik inom fotografi, det är ett väldigt vitt begrepp. Du får nog vägleda forumet genom att specificera vilken slags fotografi det handlar om, vilken nivå du ligger på och vilka tekniska brister som du vill förbättra.Nu 2022, vilka böcker med tips på hur man förbättrar sin teknik rekommenderas?
Nu 2022, vilka böcker med tips på hur man förbättrar sin teknik rekommenderas?
Det är ytterst individuellt hur olika människor tar till sig information. Själv lär jag mig saker mycket bättre och snabbare genom att läsa skriven text, i böcker, i tidningar och på nätet. Jag vet att somliga gillar att titta och lyssna på Youtube-videos, men för mig är sådant rena sömnpillret. Kan sällan hålla mig vaken och koncentrerad i mer än 30 sekunder.Håller med ovanstående talare. Dessutom böcker 2022? Jovisst, det kan ha sin charm. Men YouTube är ju knökfullt med gratis lärdom så det räcker och blir över.
Det är ytterst individuellt hur olika människor tar till sig information. Själv lär jag mig saker mycket bättre och snabbare genom att läsa skriven text, i böcker, i tidningar och på nätet. Jag vet att somliga gillar att titta och lyssna på Youtube-videos, men för mig är sådant rena sömnpillret. Kan sällan hålla mig vaken och koncentrerad i mer än 30 sekunder.
Så visst fyller skrivna texter om fotografi en funktion, för somliga av oss.
Åter till huvudspåret: Böcker för den som vill förbättra sin teknik.
Handlar den om Photoshop?Det finns faktiskt en svensk där jag lyckats klara av 40 sekunder
Annars i bokväg är "Naturen som Fotomotiv" av Terje Hellesö ett säkert kort men kan vara knepig att få tag på, bibblan kanske?
Terjes bok "Naturen som Fotomotiv" finns begagnad till salu på Bokbörsen: https://www.bokborsen.se/?g=0&c=0&q...qs=&f=1&fi=&fd=&fs=&pb=&_s=created_at&_d=descAnnars i bokväg är "Naturen som Fotomotiv" av Terje Hellesö ett säkert kort men kan vara knepig att få tag på, bibblan kanske?
Är det i fototekniken du känner att du har brister? Fotografi handlar ju om så oändligt mycket mer än bara tekniskt kunnande, t.ex. bildseende, komposition, kreativitet, fantasi, experimentlusta, gritt, planering, hårt arbete, tidiga morgnar, social förmåga, … sådant man kallar ”mjuka” färdigheter.Var skall man börja?
När man är hyfsat mycket glad amatör så känns det som att allt är intressant och spännande.
Men, havet, himmel, solnedgång, dimma, skymning Är en väg. En annan är porträtt,, eller varför inte arkitektur?
Om man har hyfsad kläm på exponering, och mest använder M-läget, säger det något om min nivå?
Det beror förstås på vad man är intresserad av. Karl Taylor (ovan) håller väl t.ex bara på med studiofoto?Vi vänder lite på frågan, följer väl vindarna s.a.s.
Vilka kanaler på youtube är bra?