Annons

Bra allroundobjektiv till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

enola

Medlem
Hej!

Som fotointresserad fattiglapp skulle jag vilja veta om det finns något bra objektiv som funkar såväl till porträtt- som makrofotografering och även ger bra bilder på motiv i rörelse. Har i nuläget bara ett 18-55 1:3.5-5.6, vilket ju är helt värdelöst när man t.ex vill fota med kort slutartid.
Har ni några förslag?

Porträtt: AF 50/1.8 eller AF-S 50/1.4 om du värdesätter ljusstyrkan högt. (Tänk på att den förstnämnda inte ger AF på Nikons instegsmodeller)

Porträtt+macro: AF-S 60/2.8. Även Tamron har en intressant 60/2.0

Den mest prisvärda lösningen betäffande porträtt är Nikons utmärkta 50/1.8 men kräver som sagt att kameran har fokusmotor - annars blir det till att fokusera manuellt.

Senast ändrad:
Porträtt: AF 50/1.8 eller AF-S 50/1.4 om du värdesätter ljusstyrkan högt. (Tänk på att den förstnämnda inte ger AF på Nikons instegsmodeller)

Porträtt+macro: AF-S 60/2.8. Även Tamron har en intressant 60/2.0

Den mest prisvärda lösningen betäffande porträtt är Nikons utmärkta 50/1.8 men kräver som sagt att kameran har fokusmotor - annars blir det till att fokusera manuellt.

Tack för ditt svar!
Min kamera har ingen fokusmotor, så jag behöver nog ett objektiv med AF, underlättar ju väsentligt när man fotar barn t.ex. :)

Som fotointresserad fattiglapp kan du väl du inte köpa ett nytt objektiv?
Det kostar minst ytterligare några tusingar, hur får du det gå ihop?

Den medföljande kitzoomen, Nikon 18-55/3.5-5.6, fungerar bättre än de nu flesta kitzoomar på marknaden, riktigt bra allroundobjektiv, alltså!

Varför är kitzoomen värdelös, när man t.ex. vill fota med kort slutartid?
Under större delen av dagens ljusa timmar fungerar det, att foto med den största bländaren, av 3,5 eller 5,6, beroende på brännvidden, vid skymning behövs ett något vassare och ljusstarkare objektiv, ja, men då får du betala för det, inget är gratis.

Kitzoomen är framtagen för att kunna användas som ett vardagsobjektiv, allround, vid speciella situationer, som att fota mycket nära finns sk. macroobjektiv, brukar kosta en förmögenhet, inget är gratis.

För att fota motiv i rörelse, går man upp i känslighet på bildsensorn, ökar ISO värdet, för att få en lämpligt kort exponeringstid, fungerar det då vid det aktuella ljuset, samt bruset är ok, ja, då behövs inget nytt ljusstarkt objektiv.

Som fotointresserad fattiglapp kan du väl du inte köpa ett nytt objektiv?
Det kostar minst ytterligare några tusingar, hur får du det gå ihop?

Den medföljande kitzoomen, Nikon 18-55/3.5-5.6, fungerar bättre än de nu flesta kitzoomar på marknaden, riktigt bra allroundobjektiv, alltså!

Varför är kitzoomen värdelös, när man t.ex. vill fota med kort slutartid?
Under större delen av dagens ljusa timmar fungerar det, att foto med den största bländaren, av 3,5 eller 5,6, beroende på brännvidden, vid skymning behövs ett något vassare och ljusstarkare objektiv, ja, men då får du betala för det, inget är gratis.

Kitzoomen är framtagen för att kunna användas som ett vardagsobjektiv, allround, vid speciella situationer, som att fota mycket nära finns sk. macroobjektiv, brukar kosta en förmögenhet, inget är gratis.

För att fota motiv i rörelse, går man upp i känslighet på bildsensorn, ökar ISO värdet, för att få en lämpligt kort exponeringstid, fungerar det då vid det aktuella ljuset, samt bruset är ok, ja, då behövs inget nytt ljusstarkt objektiv.

Det finns ju begagnade objektiv också, och man kan spara pengar. Vad jag menar är att jag inte har råd att lägga fem-sex tusen på ett nytt objektiv, utan kanske en tusenlapp eller två. F. ö. förstår jag inte varför det ska kommenteras överhuvudtaget, min ekonomi sköter jag. Ville bara belysa att det jag söker tips om är billiga objektiv :)

Och nej, det är inte tillräckligt ljusstarkt för att man ska kunna ta skarpa bilder på ex. springande barn, oavsett ISO, ens när det är som ljusast, och inomhus funkar det absolut inte. Fotograferar ofta hästar i ridhus och där blir det antingen ett blurr eller bara en mörk fläck, beroende på hur lång slutartid man väljer.
I övrigt håller jag med om att det är ett bra objektiv, men jag tycker inte att det fyller alla funktioner jag vill ha.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS35
Kanske kan vara nåt?
Annars är det väl denna med som ger autofokus också http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS50_14, men då börjar priset springa iväg, men det kan ju finnas begagnat (gäller ju båda objektiven).
Är blixt uteslutet? Annars kanske en SB600 skulle kunna vara något som ger mer liv åt ditt kit-objektiv, framförallt inomhus.
Ljusstyrka o pris går ju hand i hand tyvärr.

Hur som helst, lycka till!

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS35
Kanske kan vara nåt?
Annars är det väl denna med som ger autofokus också http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS50_14, men då börjar priset springa iväg, men det kan ju finnas begagnat (gäller ju båda objektiven).
Är blixt uteslutet? Annars kanske en SB600 skulle kunna vara något som ger mer liv åt ditt kit-objektiv, framförallt inomhus.
Ljusstyrka o pris går ju hand i hand tyvärr.

Hur som helst, lycka till!

Tack för tipsen! Det sistnämnda lät ju som ett bra alternativ, får börja leta begagnat.
Blixt underlättar ju naturligtvis, men när jag fotar i ridhus vill jag helst slippa det, eftersom jag annars riskerar att skrämma hästarna.

Köp du dig ett Sigma 18-50 /2,8, macro. Den nya modellen är vassare än den gamla klassiska varianten. Macrot är inget "äkta", men närgränsen räcker med råge till. Du bör i vart fall tänka dig för innan du förlitar dig på endast fasta brännvidder. Ett 50/1,8 är dock oerhört prisvärt men kräver en kamera som har inbyggd fokusmotor.
Mvh
JB

Blixt underlättar ju naturligtvis, men när jag fotar i ridhus vill jag helst slippa det, eftersom jag annars riskerar att skrämma hästarna.

Hur många bländarsteg till behöver du? Dvs vilken tid får du med ditt nuvarande objektiv, och vilken tid skulle du vilja ha? Hur hög känslighet använder du (ISO-tal)?

Som du säkert förstått av svaren är det svårt att för 2000:- få något som är bra till porträtt, ljusstarkt och med makro. Såvitt jag vet, finns inget makorobjektiv som är ljusstarkare än 2.8.

Per.

F. ö. förstår jag inte varför det ska kommenteras överhuvudtaget, min ekonomi sköter jag. Ville bara belysa att det jag söker tips om är billiga objektiv :)

.

Jasså, hallå?
Då kommenterade inledningsvis, så var din ekonomi, - "...fotointresserad fattiglapp ..."!

Det enda "billiga" objektivet bör vara den sk. normalen, 50mm, kostar runt 1500-2000:-, ljusstyrkan omkring 1,8, ändå knappast enbart tillräckligt i ett relativt mörkt ridhus, med kusar i rörelse, - kort/snabb slutartid, samt en hög känslighet på bildsensorn, risk för brus!

"Fotograferar ofta hästar i ridhus och där blir det antingen ett blurr eller bara en mörk fläck, beroende på hur lång slutartid man väljer."

En lång slutartid (?) i ett relativt mörkt ridhus är totalt uteslutet, när kusarna far omkring, kort/snabb slutartid, 1/500 sek eller snabbare, för att se kusarna på bild, för huvudtaget!

"Billiga" begagnade objektiv kan väl ingen här på FS Forum tipsa om, ganska självklart, kanske om någon skulle sälja, men annars, fynda är tidsödande, springa runt i affärer ger bra motion, - kan bli knepigt, då din kamera har ingen fokusmotor!

Nikons AF-S 50/1.4 tror jag är en bra start. Kan fås begagnat för 2500. Då har du ett perfekt porträttobjektiv och bra förutsättningar i ridhuset även om brännvidden inte är så mycket att komma med för närbilder. 1.4 och ISO1600 borde ge dig bra tider. Enda nackdelen är att autofokusen inte är så snabb. Har aldrig testat i sportsammanhang men jag kan tänka mig att det kan bli trixigt i sämre ljus...

Jasså, hallå?
Då kommenterade inledningsvis, så var din ekonomi, - "...fotointresserad fattiglapp ..."!

Ja, och jag förklarade varför jag skrev så. Är det något att haka upp sig på? Det enda jag menade var - som jag skrev - att jag inte har råd att lägga massor med tusen på ett objektiv, utan letar efter ett billigare alternativ. Man behöver inte tolka allt bokstavligt. Men jag kan väl omformulera mig: "Fotointresserad person med begränsad ekonomi". Bättre?

"Fotograferar ofta hästar i ridhus och där blir det antingen ett blurr eller bara en mörk fläck, beroende på hur lång slutartid man väljer."

En lång slutartid (?) i ett relativt mörkt ridhus är totalt uteslutet, när kusarna far omkring, kort/snabb slutartid, 1/500 sek eller snabbare, för att se kusarna på bild, för huvudtaget!

Yep, det var det jag sa.

"Billiga" begagnade objektiv kan väl ingen här på FS Forum tipsa om, ganska självklart, kanske om någon skulle sälja, men annars, fynda är tidsödande, springa runt i affärer ger bra motion, - kan bli knepigt, då din kamera har ingen fokusmotor!

Mja, tanken var väl tips om lämplig modell på objektiv, inte ett enskilt exemplar. Således torde det gå alldeles utmärkt; få förslag på modell, söka efter begagnade exemplar av den modellen. Häpp!

Nikons AF-S 50/1.4 tror jag är en bra start. Kan fås begagnat för 2500. Då har du ett perfekt porträttobjektiv och bra förutsättningar i ridhuset även om brännvidden inte är så mycket att komma med för närbilder. 1.4 och ISO1600 borde ge dig bra tider. Enda nackdelen är att autofokusen inte är så snabb. Har aldrig testat i sportsammanhang men jag kan tänka mig att det kan bli trixigt i sämre ljus...

Okej. Lurigt detta, men det är väl bara att leta :)

Jag tycker Nikon AF-S 60/2,8 är det perfekta kombinationsobjektivet. Snabb autofokus, stort ljusinsläpp och mycket kort närgräns.

Hur många bländarsteg till behöver du? Dvs vilken tid får du med ditt nuvarande objektiv, och vilken tid skulle du vilja ha? Hur hög känslighet använder du (ISO-tal)?

Som du säkert förstått av svaren är det svårt att för 2000:- få något som är bra till porträtt, ljusstarkt och med makro. Såvitt jag vet, finns inget makorobjektiv som är ljusstarkare än 2.8.

Per.

Jag skulle tro att 2.8 räcker. ISO-talet varierar, jag testar mig fram.

Får väl helt enkelt fortsätta experimentera med det objektiv jag har medan jag jagar efter ett billigt begagnat mer ljusstarkt.

Får väl helt enkelt fortsätta experimentera med det objektiv jag har medan jag jagar efter ett billigt begagnat mer ljusstarkt.

Du lär inte hitta så mycket billigare än vad jag tipsade dig om idag 17:24. NB, det är inte jag som säljer eller ens känner säljaren. Om du går till annonsen så finns även telefonnummer.

http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_AF_50_1_8D_24784413.htm?ca=12&w=3

Pris: 900:- Typ: Foto & Videokameror Sigtuna: Visa var

Nikkor Lens AF Nikkor 50mm f/1.8D objektiv säljes pga. bristande intresse.

Objektivet är ljusstarkt och perfekt för inomhusbilder eller porträttfoto.

Knappt använt och är i nyskick.

Köpt 15 maj i år. Originalkartong och kvitto finns!

Nypris: 1650:-

Mitt pris: 900:-

Senast jag såg den gluggen på Media Markt så kostade den runt 900 kr ny. Dessutom saknar den autofokusmotor.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar