JOLidman
Aktiv medlem
Senast jag såg den gluggen på Media Markt så kostade den runt 900 kr ny.
Tur att någon har koll, jmf med 50/1.2, 3.990:- på CP där kostar 50/1.8 1.650:-
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Senast jag såg den gluggen på Media Markt så kostade den runt 900 kr ny.
Hanna, vilken brännvidd tror du skulle vara lämpligast? Vilken brännvidd använder du i ridhuset?
Om 35mm skulle funka är AF-S 35/1.8 en fint objektiv för inte så mycket pengar. Det kan ju vara lite i kortaste laget för porträtt, men går man inte jättenära och beskär lite i efterhand kan det funka bra.
Annars har du ju även AF-S 50/1.4, som ju såklart är en del dyrare och det är nog inte så gott om dem på begagnatmarknaden heller...
Klarar du dig med bländare 2.8 är nog Sigma 18-50/2.8 (på 50/55mm blir det ju 2 stegs skillnad) som åxå nämnts ett bra val. De går nog att hitta från 2500kr och upp, begagnat.
Beroende på vad su ska fota för makrobilder så kan det ju vara ett alternativ att köpa ytterligare ett gammalt manuellt makroobjektiv. De kan man hitta ganska billigt. Alternativ kan man använda mellanringar på en 35 eller 50mm. Arbetsavståndet blir lite kort med så korta brännvidder men, man kan inte få allt med en begränsad budget.
Och nej, det är inte tillräckligt ljusstarkt för att man ska kunna ta skarpa bilder på ex. springande barn, oavsett ISO, ens när det är som ljusast, och inomhus funkar det absolut inte. Fotograferar ofta hästar i ridhus och där blir det antingen ett blurr eller bara en mörk fläck, beroende på hur lång slutartid man väljer.
I övrigt håller jag med om att det är ett bra objektiv, men jag tycker inte att det fyller alla funktioner jag vill ha.
Då är frågan ungefär som så: Vad brukar jag hamna på idag, med full öppning? För att få vettiga bilder handhållet med et 50 mm på en DX-kamera krävs 1/60-del, helst 1/125. Blir det kortare faller skärpan pga rörelseoskärpa. Du har dessutom ett av marknadens bättre kit-zoomar!
Då anväder jag nikon 50 1,4 af-s.I det ridhus jag fotat i får använda höga ison blädare 1,4el2 for att få någorlunda snabba tider. Till röliga hästar hjälper inte Vr o.d.l.Andra tips förinstäld manuel skärpa där vill ta bilden.Jag skulle nog tro att 50mm är den kortaste brännvidden man bör ha om man är utanför ridbanan.