Annons

Bröloppsfotogerafering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag ska hyra Canon EOS 1Ds med objektiv EF 24-70/2,8 och EF 70-200/2,8 IS
Utrustningen jag ska fota ett brölopp. Kan någon av er proffsfolk vara snäll och vänlig och ge några tips om ställningar hos denna kamera som jag aldrig använt? (jag har använt Canon 10D. och är van vid analoga systemkameror)

Det är tillåtet att använda blixt.
1-Vilket ISO? om blixt används
2- om jag inte skulle använda blixt på kyrkan, räcker det med ISO 800 (+stativ) och allt annat automatiskt?
3- På själva bröloppet där jag har tid för arrangerade bilder ska jag belysa bakgrunden med slavblixt?

3- vilket av objektiven är bäst för porträt? 24-70 eller 70-200?

Tack på förhand
 
jag måste bara fråga, vad ahr du för utrustning själv?

Att hyra bra utrustning är inget fel, men att hyra utrustning som man knappt behärskar och seadn samma dag ställa sig o köra ett bröllop där det sannerligen går undan och man verkligen måste veta var varje knapp sitter och gör, det är ju itne att rekomendera...

Men jag ska svara på lite frågor ialla fall.

1. ISO om blixt används är generellt 100.
2. ISO 800+ett ljusstarkt objektiv funkar troligtvis, kolla i kyrkan innan. Stativ skulle jag skippa helt.
3. -
4. Båda är bra till porträtt, beror helt på hur du vill jobba, dock skulle jag använda 24-70 som är "smidigare"
 
Jag håller med Kalle om att det är lite smådumt att använda ny utrustning vid ett sånt tillfälle som ett bröllop.

Var jag du så skulle jag skippa att hyra telet. 24-70 täcker det mesta du behöver under ett bröllop. Det blir bara extra vikt att släpa på, och det gäller att vara smidig när man plåtar reportage..

Så till dina frågor..

1. Det beror på hur mycket naturligt ljus du vill ha med, vilket skärpedjup du eftersträvar o.s.v..

2. Blixt är lite störande i kyrkan.. Du kan gott kliva upp på iso 1250 eller 1600 i kyrkan. Prova fram en manuell exponering som du kan handhålla och kör på den.

3. Ja, om det behövs för att få bilden som du vill ha den.. Annars, varför?

4(3). Båda är bra på olika sätt. IS är ju trevligt men annars tangerar ju båda 70 mm som är en fin porträttbrännvidd. (även fast det går att plåta porträtt med alla brännvidder.)

Jag skulle vilja avsluta med att säga att jag tycker att det är lite konstigt att du tar ett jobb, hyr utrustning och har så lite kunskap själv.

Mvh.A
 
Tack ska ni ha för hjälpen.

Jag skulle bara förklara att de är mina vänner som gifter sig. De hyr utrustningen och jag fotar. Jag får inget betalt för det.
De har sett mitt resultat med EOS 10D på en studentfest och de tyckte att det var bra. Problemmet är att jag hatar min 10D som har uselt skärpa och kräver mycket arete i Photoshop även om jag använder Canon EF 50/1.4 och stativ!
Jag kommer så småningom att satsa på en begagnad EOS 5D.

Tack än en gång för erans tips
 
min nuvarande utrustning

Jag glömde och säga att jag har canon EOS 10D och canon EF 50/1.4 och Tamron 28-200/3.6-6.3 men som jag sa denna kameran är usel när det gäller skärpa.

Tack!
David
 
Hyr en bra glugg istället. Jag hade aldrig problem med min 10D när jag hade den och min far som numera har den har inte heller nått problem med skärpa. Och då sitter det ändå ingen värstingglugg på den.

Såvida inte kameran är trasig så sitter inte skärpan i kameran utan i gluggarna. 50:an borde ju vara skarpt så det låter lite märkligt. Nått kasst filter framför kanske?

En 28-200 låter ju inte som en skärpedröm direkt så det är väl mer förstårligt. Men mitt förslag är ju som sagt att hyra en vass glugg istället.

Av egen erfarenhet vet jag dock att det faktiskt brukar bli svårare att få till skärpan med finare gluggar. Slarvmarginalerna blir väl mindre eller nått. Stött på samma problem med alla de bättre gluggarna.

Mvh
Maverick
 
Re: min nuvarande utrustning

David nikjoo skrev:
Jag glömde och säga att jag har canon EOS 10D och canon EF 50/1.4 och Tamron 28-200/3.6-6.3 men som jag sa denna kameran är usel när det gäller skärpa.

Tack!
David

Om du får oskarpa bilder med 10D och 50/1.4 så är det något fel på grejerna. Jag använder en 30D och 50/1.4 och får verkligen knivskarpa bilder.

1-kamerorna är rätt så annorlunda att använda jämfört med 10/20/30D. Om du hyr en 1Ds så hyr den absolut någon eller några dagar innan bröllopet så att du lär dig den.

Blixt upplevs nog som väldigt störande och ska inte behövas. Jag fotade ett bröllop häromdagen med en 30D, en 20D och 50/1.4, 17-35 och 70-200/2.8. När man fotar framme i kyrkan gäller det ju att vara så smidig som möjligt och ändå få alla bilder man vill ha.
Sen är det långt ifrån alla kyrkor som har vitt tak, vilket gör att du får köra blixten rakt på och få ett väldigt tråkigt ljus.

Det är rätt smart att använda två kameror så att man slipper byta objektiv hela tiden i kyrkan.
 
Porträttbilderna skulle jag fota med 70-200. Använd gärna den höga ljusstyrkans korta skärpedjup för att lugna ner bakgrunden.

Personligen hade jag valt att komplettera utrustningen med ett blixtaggregat för att kunna använda detta utomhus för att peta in lite ljus i ögonen. Dock inte så mycket att det syns att blixt har använts.

Blixt inne i kyrkan är varken populärt eller snyggt.

Eftersom du redan har en 50/1,4 så hade jag hyrt en 16-35/2,8 istället för 24-70.

Glöm inte att ta med din EOS 10D ifall det blir något knas med hyrkameran. Det är alltid bra med två kameror när man inte får komma hem utan bilder.

Även fast du har en bra utrustning blir inte bilderna bättre än ditt öga och bildseende.
 
Stavas det inte Bröllop & Porträtt?
ISO ändrar du väl efter ljustillgång

Eftersom du har använt analoga kameror är väl fotograferingen inget problem?
 
1-Vilket ISO? om blixt används

Om du fotar i kyrkan och vill ha med det naturliga ljuset föreslår jag ISO 400 och lite längre slutartid som 1/80 eller så.
Försök undvika blixten men inte till priset att biulderna blir dåliga.
Ofta blir man placerad på en plats där man får hålla sig. Det händer inte sällan att det är motljus från ett stort fönster bortom paret. Då kan det vara nädvändigt med upplättningsblixt även om ljuset i övrigt räcker.
Typ så här, den bilden hade bara blivit siluetter utan blixt.
http://www.sorkin.se/coppermine/cpg135/albums/bilder/manniskor/brollop/isaksson/_MG_4081 copy.jpg

2- om jag inte skulle använda blixt på kyrkan, räcker det med ISO 800 (+stativ) och allt annat automatiskt?

Ljuset varierar mycket i kyrkor och det mesta brukar vara naturligt ljus från fönster. Du får kolla vilken ISO som ger tillräckliga slutartider just den gången.

3- På själva bröloppet där jag har tid för arrangerade bilder ska jag belysa bakgrunden med slavblixt?

Vad tänker du belysa motiven med?

3- vilket av objektiven är bäst för porträt? 24-70 eller 70-200?

70 mm är lite kort för huvudporträtt med en FF kamera. 24-70 till helkropp och halvkropp samt där en del av omgivningen ska komma med. Längre brännvidd till closeups, jag brukar använda 85 1,8 mest.
 
Har du tur hinner du kanske få din egen utrustning justerad, så att du kan använda den på bröllopet? Om en 10D och 50/1.4 ger oskarpa bilder i händerna på en van fotograf så är det något fel på kamera och/eller objektiv.

Sedan kan det ju vara kul att hyra de där objektiven i alla fall...
 
Det blir helt strålande resultat för alla typer av porträtt utomhus med 70-200:an. Att stå på lite längre håll (även helfigur) och köra 135-200 mm samt bländare 2,8-4 cirka är skitsnyggt. 24-70:an tycker jag kommer bäst till sin rätt på 24 mm fotandes kanske med blixt pang på, lite konstiga vinklar osv bara för att leka lite, och reportagestuk och så.

Viktigt viktigt med 70-200 är att du kommer att komma åt knapparna för av/påstängning av IS samt AF. Kolla detta OFTA.

Du kan också uppfatta det som ett problem att du inte kan ställa skärpan när du är nära, men då ska du kolla att du har AFområdesknappen i rätt läge, 1,4m - ?

JÄTTEBRA vore det om du hann testa grejerna kvällen innan ni kör igång, och menar jag inte pilla lite bara utan provfotografering med några andra kompisar eller så som har tid.

Och överexponera absolut istf blixt i kyrkan, även i hårt motljus - om du vet vad du gör så blir det mycket snyggare. Fota i RAW naturligtvis så har större kontroll i efterhand att ljusa upp.
 
kromatisk aberration skrev:
Och överexponera absolut istf blixt i kyrkan, även i hårt motljus - om du vet vad du gör så blir det mycket snyggare.

Måste protestera där, om du exponerar efter förgrunden i en bild som mitt exempel blir det så mycket överstrålning att kontrasten blir förstörd. Prästens huvud hade i stort sett försvunnit.
 
OK Björn, vi har olika "religion" om huruvida låg kontrast förstör eller tillför något föredrar jag att se det som. Nu har du säkert rätt med din bild, jag var ju inte där, men JAG får alltid bättre resultat och lämnar sedan flera år blixten utanför kyrkan när jag går in. Och man ska veta vad man gör som jag skrev så det var kanske ett olämpligt råd till någon som är tvehågsen! :)

Denna bild har ett svårt motljus, men det ska sägas att det naturligtvis kommer ljus från fler håll här så det var garanterat en enklare sits än den du visade.
 

Bilagor

  • priest.jpg
    priest.jpg
    34.7 KB · Visningar: 233
Du fotar ju digitalt David så du har alla möjligheter att testa dig fram, även under vigsel. Man ser ju hysat direkt vad som händer och om man tycker att man gillar resultatet. För egen del föredrar jag bilder med en ljus och härlig känsla framför att perfekt dokumentera vecken i prästens kläder eller konturen av hans tummar. Dem skiter jag, fast respektfullt, i ;)
 

Bilagor

  • priest2.jpg
    priest2.jpg
    23.7 KB · Visningar: 220
Inte så olika syn egentligen.
Som jag sa i mitt första inlägg rekommenderar jag också att undvika blixten i kyrkan. Dock inte till vilket pris som helst.
På min bild fanns det inget fönster på den sida jag stod så allt ljus som fanns var motljus och massor av det. Det är faktiskt det enda bröllopet jag sett mig nödsakad att ta till blixten. Använde den bara i FP läge och bara på bilder som hade det där fönstret med.
Jag exponerade efter det befintliga ljuset och knuffade på lite med blixten alltså.
Eftersom dagsljuset var så totalt dominerande i den delen av lokalen fick jag inget stök med färgtemperaturen heller.
 
Hej och tack för allt tips. NI är verkligen snälla och fantastiska!

Jag bestämde mig att använda mitt 10D. Jag har märkt att jag måste nedblända till minst 4 för att få tillrckligt skarpa bilder även om jag använder en av Canons bästa objektiv (50/1.4)

Ni kan titta på denna bild som jag tagit igår
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=766134

Tacksam för kommentarer. Jag tog bilder på blommor och frukt som blev skarpare än denna men jag kan inte lägga upp dem tills 96 timmar har gått(enigt fotosidans regler)

Tack!
David
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.