Annons

Bröloppsfotogerafering

Produkter
(logga in för att koppla)
David nikjoo skrev:
Hej och tack för allt tips. NI är verkligen snälla och fantastiska!

Jag bestämde mig att använda mitt 10D. Jag har märkt att jag måste nedblända till minst 4 för att få tillrckligt skarpa bilder även om jag använder en av Canons bästa objektiv (50/1.4)

Ni kan titta på denna bild som jag tagit igår
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=766134

Tacksam för kommentarer. Jag tog bilder på blommor och frukt som blev skarpare än denna men jag kan inte lägga upp dem tills 96 timmar har gått(enigt fotosidans regler)

Tack!
David

Vad har du för tid på den där exempelbilden? Ser ut som om motivet orsakar rörelseoskärpa. Om du på den har en snabb tid är det nåt knasigt, skarpare borde det bli på bl 8.

Edit: Såg nu att du hade 0.3 s. Ingen höjdare att testa skärpan på sådana tider. Inte på ett rörligt motiv i alla fall.
 
David nikjoo skrev:

Jag bestämde mig att använda mitt 10D. Jag har märkt att jag måste nedblända till minst 4 för att få tillrckligt skarpa bilder även om jag använder en av Canons bästa objektiv (50/1.4)

Det måste vara något fel på antingen din kamera, objektivet, eller din teknik. Jag får tokskarpa bilder med samma kombination redan från bländare 2.8, och även på 1.8 så är den riktigt skarp!

Hur skärper du dina bilder i photoshop?

Mitt skärpeflöde ser ut så här:

Skärper ingenting med råkonverteraren, man har väldigt dålig kontroll med den. (Jag använder ACR).

Direkt när jag har öppnat bilden i photoshop så skärper jag med oskarp mask, med radien 0.3 och mängden 250. Threshold 0. Den skärpningen gör jag på ett eget lager, som jag oftast ställer blandningsläge luminosity på, detta för att ej påverka färgerna med skärpningen. Ofta så gör jag dessutom en lagermask för skärpelagret, så att jag kan styra skärpningen så att brus och oskarp bakgrund inte skärps. för vissa "plottriga" motiv så gör jag lagermasken som en konturmask, för enklare motiv (porträtt och liknande) så "målar" jag förhand i lagermasken.

Efter det så gör jag min övriga bildbehandling, som ofta bara består av ett justeringslager med levels, ibland också kurvor.

Sedan så ändrar jag storlek på bilden, beroende på syfte. För bilder som ska ut på webben så slutskärper jag alltid med radien 0.5, och mängden mellan 30% och 100%. (mer ofta 20%-50% än 100%, överskärpning är inte snyggt!).

För bilder som ska printas på crimsons noritsu-printer (300ppi) så skärper jag med radien 1.5, och för bilder som ska ut på lambdan i 400ppi så skärper jag med radien 2. Lambdabilder i 200ppi skärps med radien 1.

Tumregeln jag använder mig av är: radien = ppi/200.

Du tar altså utmediets upplösning och delar det med 200. Dagens skärmar har nästan 100ppi (förut så var 72ppi ett standardvärde), så radien 0.5 är bäst till webbilder.

Dessa bilder är tagna med 10D och 50/1.4: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=96354
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.