Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brölopps foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

JLoow

Medlem
hej!
Jag och min pojkvän har en fråga ang. bröloppsfoton. Är det någon här som har tagit bröloppsbilder i vinter mörker? Min fråga är om det är möjligt och ta bröloppsbilder när det är mörkt ute på vintern (med förhoppningsvis snö)? Eller om det är svårt att få bort saker som rörelseoskärpa och så vidare. Går det att ha ljuskällor så som facklor och maschaller och liknande?

Tacksam för alla svar vi kan få.
 
En yrkesarbetande van fotograf klarar den biffen lätt. Frågan är vad ni vill betala för. Klart det funkar. Kan bli riktigt häftigt och definitivt annorlunda.
 
Ja det är precis det vi vill ha. Något speciellt. Eftersom varken han eller jag är särskillt insatt i priskostnader inom den här typen av arbeten så har vi väl inte direkt satt någon gräns för priset. men det får ju inte vara orimliga priser.

Det som oroar oss mest är just att det kommer vara mörkt ute då vi hoppas på att själva vigseln ska vara i skymningsljus.
 
JLoow skrev:
hej!
Jag och min pojkvän har en fråga ang. bröloppsfoton. Är det någon här som har tagit bröloppsbilder i vinter mörker? Min fråga är om det är möjligt och ta bröloppsbilder när det är mörkt ute på vintern (med förhoppningsvis snö)? Eller om det är svårt att få bort saker som rörelseoskärpa och så vidare. Går det att ha ljuskällor så som facklor och maschaller och liknande?

Tacksam för alla svar vi kan få.

Det går ju om man använder blixt.

Ljus ifrån endast facklor och marschaller går att lösa. Men eftersom dessa inte utger så mycket ljus blir det svårt att få bra upplysta bilder.
Viktigt att ni väljer en erfaren bröllopsfotograf som kan hantera dessa situationer.
 
Re: Re: Brölopps foto?

geronimo13 skrev:
Det går ju om man använder blixt.

Ljus ifrån endast facklor och marschaller går att lösa. Men eftersom dessa inte utger så mycket ljus blir det svårt att få bra upplysta bilder.
Viktigt att ni väljer en erfaren bröllopsfotograf som kan hantera dessa situationer.

Jo jag har tänkt på det också. Man vill ju inte få det typiska blixt ljuset. Då för svinner lite halva grejjen med mörkret och flackorna. Jag är inte jätte duktig på skillnaderna men tror du/ni att det kan funka med ex. softboxar eller dyligt?
 
Re: Re: Re: Brölopps foto?

JLoow skrev:
Jo jag har tänkt på det också. Man vill ju inte få det typiska blixt ljuset. Då för svinner lite halva grejjen med mörkret och flackorna. Jag är inte jätte duktig på skillnaderna men tror du/ni att det kan funka med ex. softboxar eller dyligt?

Softboxar blir ljuset mjukare. Då krävs den utrustningen, dvs portabla blixtar med batteri+sofboxtar. Blir dyrt men går ju att lösa.

Ta gärna kontakt med mig så förklarar jag lite mer, kan även visa lite exempelbilder.
 
Hadde själv vinterbröllop för ett års sedan och hadde turen att det var snö. Vi plåtade bilderna på dagen innan vigseln och det blev rätt snygga bilder.

// Fredrik
 
fredrikru skrev:
Hadde själv vinterbröllop för ett års sedan och hadde turen att det var snö. Vi plåtade bilderna på dagen innan vigseln och det blev rätt snygga bilder.

// Fredrik

Okej. Det är just det som är kruxet. Vi vill inte se varandra innan vigseln och eftersom vi vill ha själva vigseln i skymning så blir det hela lite mer komplex.
 
Hmm... vad jag tror: a) Bäst vinterbilder får man på dagen eller tidig skymning. b) En mycket duktig fotograf kan få till bilder när det är bäckmörkt, men de kräver mycket arbete med förberedelser och ljusteknik, d v s det blir relativt kostsamt. Och väldigt viktigt att välja rätt fotograf (tror att även en del proffs skulle kunna misslyckas med att leva upp till era förväntningar).
 
Damoor skrev:
Du är 20 år och ska gifta dig? My gosh, you got to re-think

Varför inte? Vi har uppenbarligen olika syn på vad brölopp innebär. men det är inte direkt så att det kommer ske den här vintern utan det är snarare nästa vinter kanske som detta kommer bli aktuellt. Desstuom anser jag inte att 20 år för tidigt. det är ju helt upp till var och en. Så tack för fördommarna..
 
Damoor skrev:
Du är 20 år och ska gifta dig? My gosh, you got to re-think

Det där tycker jag ärligt talat var ett ganska oförskämt inlägg (som inte har ett dugg med tråden att göra dessutom).

När man ser fram emot sitt bröllop som Johanna gör, är det nog inte så kul att få det där i ansiktet när man ställt en teknisk fråga i ett fotoforum ...
 
Eloge till Johanna som inte svarade med ett lika dåligt inlägg utan höll svaret på en bra nivå! Men som sagt Damoors kommentar var inte bra och hörde absolut inte hemma här.
 
Tack

Tack så jättemycket för hjälpen alla ni som har skrivit och i alla fall försökt besvara mina frågor. Dom är fortfarande mången men det känns inte så hopplöst i alla fall...
Och tack ni som betonade att detta är ett fotoforum och inte ett moralforum.
 
Hej Johanna, och grattis. Är så glad för din skull att du har David. Fy vilken spännande framtid ni har att se fram emot, blir nästan lite avis :D
Take care!
 
JLoow skrev:
Det som oroar oss mest är just att det kommer vara mörkt ute då vi hoppas på att själva vigseln ska vara i skymningsljus.
Skymningsljus och mörkt låter som en dröm och kan ju bli jättebra. Värre är det om du tänker utomhusfotografering i såna megamånga och megastora snöflingor som yrt flera veckor nu. Flingor som dessutom gärna vill fästa sig på optiken.

(Jag klurar på ett specialparaply till kamera nu, för jag räknar med att snöandet fortsätter mina två helger i mars också där åtminstone ankomster och avfärder sker utomhus..)
 
Damoor skrev:
Du är 20 år och ska gifta dig? My gosh, you got to re-think

Vad är det där för attityd! Äkta kärlek känner inga åldersnojor! Fan, idag finns det tydligen informella åldersgränser för allt. Nä, låt kärleken ha sin gång säger jag!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.