Annons

Bröllopsfotografering från brudens perspektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade inte denna fotograf några visnings album med tryckta bilder? hade han bara en websida inget mer att visa upp? Var det en yrkesfotograf som bara lever på fotot? Kollade ni upp omsättning o om han har bolag f-skatt etc för finns det inget bolag o f-skatt då ringer dom flesta varningsklockor o då skulle i alla fall jag valt någon annan.
bilder är ur fokus då är det inte en smaksak fråga som tex lutande bilder,kapade bilder.

Intressant svar. Väcker en del funderingar hos mig.

1. Är alltså utskriva bilder ett bättre mått på bildkvalitén än att ha dom på en hemsida?
2. Är man mer säker på att man får en bra fotograf om fotografen har F-skatt? Själv har jag sett många exempel på tvärtom
3. Säger omsättningen någonting att man är garanterad bra bilder? Den säger väl bara hur mycket pengar som åker in och ut ur bolaget? Min erfarenhet att vi tog skolfoto av ett väldigt stort företag med hög omsättning. Dessa skolfotoföretag anlitar oftast frilansar runt om i Sverige som extraknäcker för att få upp sin inkomst. Vi fick 2 år i rad superdåliga porträtt och gruppbilder. Så hög omsättning säger mig inget.
4. Tryckta bilder innebär personligt möte. Hur ofta har man träffat personer som fotograferar skitdåligt med är en hejare på socialt beteende? Jag gör det ofta. Dessa kallas för försäljare ;)
5. Ur fokusbilder innebär hos de flesta "proffs" fokus på något annat, bokeh, för eller bakgrund. Som jag fattat det verkar fotografen i fråga bara fokuserat fel.
6. Bruden har påtalat att hemsidan visade upp fina bilder. Att hon sedan klagar på sneda bilder, underexponderade och ur fokus anser jag ger intryck att fotografen inte uppvisade sådana bilder på hemsidan.

Trist situation och jag anser att fotografen borde inse sitt misstag. Är det den dålig dag med 90 % dåliga bilder bör fotografen ge ordentlig rabatt eller gratis, försöka rädda bilderna och rykte samt ge en ursäkt.

Jag tycker dock att är man osäker så bör man träffa fotografen för ett privat samtal, men oftast innebär det planering och personkemi och har egentligen inget med att sälja in sig. Det är också ett bra sätt att få brudparet att känna sig bekväm infö fotograferingen. För att fotografera inför en helt okänd person samma dag kan få en del strama upp sig.
 
för att kunna få en bra kvalitet på ett visningsalbum så kräver det dels att du har egna bilder o utav större storlek. Web bilder kan du ta från vad som helst o hävda att det är dina . Är det bättre att ha en svartjobbande fototograf än en som har f-skatt o gör rätt för sig? Ditt exempel på skolfoto är väl ett exempel på just frilans problemet svajig kvalitet. Är du egen företagare o omsätter bra år efter år så är du duktig för annars kommer du garanterat inte finnas kvar.
Att man har ett personligt möte är a&o inom bröllop för dels så får man känna om man har bra kemi tillsammans för det är viktigt om slutresultatet ska bli bra o det viktigaste är att man får visa upp (sin) stil o förklara hur man jobbar så det inte blir fel. Dessutom så skriver man kontrakt så både kund o fotograf har en trygghet o bekräftelse på uppdraget.
saknar du en bra portfolio så kan du har hur bra munläder som helst du får inga jobb hos större kunder-företag
 
Skakningsoskärpa

Jag har inte sett denna fotografs bilder men hur ska han kunna rätta till sina misstag? är bilderna kass,oskarpa så är det kört det blir inget vettigt av det o just karaftigt felfokus då är det tyvärr total kört.

Ja, tyvärr är i stort sett samtliga bilder vi fick tillgång till i "räddningspatrullen" felfokuserade eller oskarpa både vad gäller skaknings- och rörelseoskärpa. Det jag åtminstone försökte i min "räddning" var att göra allt runt omkring ännu mer oskarpt för att ge intryck av att brudparet var i fokus, men 100% går ju inte att få om det inte finns från början.

Nedanstående bild visar tydligt att det ibland rör sig om kraftig skakningsoskärpa. Nu vill jag dock påpeka att detta är ett utsnitt ur den extremaste bilden av alla, men samtidigt, varför lämnar man ifrån sig sådana bilder till en kund? Kunden blir ju knappast gladare.
 

Bilagor

  • 2092_MG_5344x-1.jpg
    2092_MG_5344x-1.jpg
    16.5 KB · Visningar: 837
Ja, tyvärr är i stort sett samtliga bilder vi fick tillgång till i "räddningspatrullen" felfokuserade eller oskarpa både vad gäller skaknings- och rörelseoskärpa. Det jag åtminstone försökte i min "räddning" var att göra allt runt omkring ännu mer oskarpt för att ge intryck av att brudparet var i fokus, men 100% går ju inte att få om det inte finns från början.

Nedanstående bild visar tydligt att det ibland rör sig om kraftig skakningsoskärpa. Nu vill jag dock påpeka att detta är ett utsnitt ur den extremaste bilden av alla, men samtidigt, varför lämnar man ifrån sig sådana bilder till en kund? Kunden blir ju knappast gladare.


Ja, tyvärr är det många bilder som ser ut som den som klistrades in (även om den är den värsta). I avtalet ingick dock alla bilder så det är därför jag har fått alla bilder. Hade fotografen haft som policy att välja ut bilder att ge till oss så hade det knappast funnits några bilder från från in- och utmarsch. Anledningen är den som många i "räddningspatrullen" påpekat dvs att i princip alla bilder är undermåliga av olika anledningar. Jag tror att han i en sådan situation inte hade visat bilderna för oss.
 
för att kunna få en bra kvalitet på ett visningsalbum så kräver det dels att du har egna bilder o utav större storlek. Web bilder kan du ta från vad som helst o hävda att det är dina . Är det bättre att ha en svartjobbande fototograf än en som har f-skatt o gör rätt för sig? Ditt exempel på skolfoto är väl ett exempel på just frilans problemet svajig kvalitet. Är du egen företagare o omsätter bra år efter år så är du duktig för annars kommer du garanterat inte finnas kvar.
Att man har ett personligt möte är a&o inom bröllop för dels så får man känna om man har bra kemi tillsammans för det är viktigt om slutresultatet ska bli bra o det viktigaste är att man får visa upp (sin) stil o förklara hur man jobbar så det inte blir fel. Dessutom så skriver man kontrakt så både kund o fotograf har en trygghet o bekräftelse på uppdraget.
saknar du en bra portfolio så kan du har hur bra munläder som helst du får inga jobb hos större kunder-företag

Kan man tolka dina inlägg som att det är i stort sett brudparets fel att de fått dåliga bilder?
 
Kan man tolka dina inlägg som att det är i stort sett brudparets fel att de fått dåliga bilder?

Du vill provocera eller hur? Nej det är inte brudparets fel att deras fotograf var kass, däremot så har dom valt fel fotograf o det har dom gjort själva.om dom tex valt en fotograf med visningsalbum av bra kvalitet så tror jag risken att råka ut för detta är betydligt mindre. Med tanke på det som visats så är jag rätt övertygad om att det är en frilansare utan firma överhuvud taget. För om man inte ens kan veta vilken tid som krävs för att bilden inte ska bli oskarp då lever man knappast på fotot. Bländare , tid ,
O iso är basic kunskaper om man överhuvud taget ska fota sedan tillkommer känsla o komp bl.a.
 
må så vara, men att offentligjöra fotografen som vissa vill och samtidigt som deras egna verk inte överygar vore smärtsamt för många
då kan vi diskutera de mest högljuda personernas egna sidor och verk och vad man förväntar sig av en bröllopsfotograf
god natt
Eva-Marie

Får jag fråga vad de andra personernas egna verk har med saken att göra? Det är inte de som tagit 10000 för en dålig bröllopsplåtning och sedan inte velat diskutera resultatet. Man kan se att någon utfört ett dåligt arbete även om jag inte kan göra om det bättre själv.

Själv hade jag skämts ögonen ur mig om jag tagit så mycket betalt för så dåliga bilder! Om någon ska veta hut så är det fotografen. Har själv haft en kund (ej bröllop) som var lite missnöjd och då var det endast för att han tyckte att han själv hade en konstig min på bilderna. Självklart erbjöd jag mig att ta nya bilder utan kostnad. Det är inte själva leveransen av bilderna som är huvudsyftet utan att man gjort det kunden önskade, dvs att ta bilder han/hon är nöjd med. Inom rimliga gränser såklart.

Jag är så jäkla glad att jag tog in en erfaren bröllopsfotograf som lyssnade på hur VI ville ha bilderna, inte hur han sett att det är trendigt att fota just nu. Var dock aldrig orolig eftersom jag känner honom :)
 
Får jag fråga vad de andra personernas egna verk har med saken att göra? Det är inte de som tagit 10000 för en dålig bröllopsplåtning och sedan inte velat diskutera resultatet. Man kan se att någon utfört ett dåligt arbete även om jag inte kan göra om det bättre själv.

Själv hade jag skämts ögonen ur mig om jag tagit så mycket betalt för så dåliga bilder! Om någon ska veta hut så är det fotografen. Har själv haft en kund (ej bröllop) som var lite missnöjd och då var det endast för att han tyckte att han själv hade en konstig min på bilderna. Självklart erbjöd jag mig att ta nya bilder utan kostnad. Det är inte själva leveransen av bilderna som är huvudsyftet utan att man gjort det kunden önskade, dvs att ta bilder han/hon är nöjd med. Inom rimliga gränser såklart.

Jag är så jäkla glad att jag tog in en erfaren bröllopsfotograf som lyssnade på hur VI ville ha bilderna, inte hur han sett att det är trendigt att fota just nu. Var dock aldrig orolig eftersom jag känner honom :)

Det är rätt klart att det är ett felval av fotograf.
 
Du vill provocera eller hur? Nej det är inte brudparets fel att deras fotograf var kass, däremot så har dom valt fel fotograf o det har dom gjort själva.om dom tex valt en fotograf med visningsalbum av bra kvalitet så tror jag risken att råka ut för detta är betydligt mindre. .

Nej, jag provocerar inte. Dock ville jag få fram din ståndunkt. De flesta ansåg det var fotografens fel att det blev dåliga bilder, men dina inlägg tydde annorlunda. Nu vet man.
Det jag menar är trots det valt denna fotograf utan att de träffat personen i fråga eller sett visningsalbum eller fått referenser, tittat på omsättning etc så kan summan av kardemumman ändå bli att de valt denna fotograf.

Parallellt kan man se det som en anställningsintervju till ett företag där flera granskar (chef, personalchef, konsult) flera individer. Trots flertal intervjuer så är det ju inte 100% säkert att man valt rätt person. Finns alltid ruttna ägg trots man trott man varit nogrann.


Det är rätt klart att det är ett felval av fotograf.

Ja, det är ett faktum.
 
Ja, tyvärr är i stort sett samtliga bilder vi fick tillgång till i "räddningspatrullen" felfokuserade eller oskarpa både vad gäller skaknings- och rörelseoskärpa. Det jag åtminstone försökte i min "räddning" var att göra allt runt omkring ännu mer oskarpt för att ge intryck av att brudparet var i fokus, men 100% går ju inte att få om det inte finns från början.

Nedanstående bild visar tydligt att det ibland rör sig om kraftig skakningsoskärpa. Nu vill jag dock påpeka att detta är ett utsnitt ur den extremaste bilden av alla, men samtidigt, varför lämnar man ifrån sig sådana bilder till en kund? Kunden blir ju knappast gladare.

Det här är en intressant tråd. Jag tycker dock att det blir aningen snedvridet när vi nu vet att fotografen hade avtalat med kunden att alla bilder skulle ingå i köpet. Därmed är det åtminstone troligt att flera av bilderna inte är tänkta som bra bilder utan bara misslyckade exponeringar.

Givetvis ändrar det inte den totala bilden. Det verkar onekligen som att den generella nivån är oacceptabelt låg. Men även jag skulle ha massor av missnöjda kunder om jag levererade alla exponeringar jag gör under ett bröllop - och blev bedömd efter dem. :)
 
Det kan aldrig vara kundens fel att en fotograf har misslyckats. Min fasta åsikt är att oavsett måttet på artistisk skicklighet - borde man åtminstone kunna begära att en fotograf håller kameran stadigt.

Fotografen hade ganska många bilder på sin hemsida. Han hade dessutom ett bra rykte på bröllopstorget och två av dem som använt sig av honom hade lagt upp ganska många bilder från sina respektive bröllop.

Fotografen har enskild firma.
 
Jag förstår inte varför fotografen givit kunden de dåliga bilderna överhuvudtaget. Att ge någon "alla bilder" innebär för mig att man som fotograf iallafall gör en första gallring där man raderar de uppenbart dåliga bilderna. Ingen tjänar på att se allt.
 
Det här är en intressant tråd. Jag tycker dock att det blir aningen snedvridet när vi nu vet att fotografen hade avtalat med kunden att alla bilder skulle ingå i köpet. Därmed är det åtminstone troligt att flera av bilderna inte är tänkta som bra bilder utan bara misslyckade exponeringar.

Givetvis ändrar det inte den totala bilden. Det verkar onekligen som att den generella nivån är oacceptabelt låg. Men även jag skulle ha massor av missnöjda kunder om jag levererade alla exponeringar jag gör under ett bröllop - och blev bedömd efter dem. :)

Det där du skriver om vilka bilder man visar för kunden i förhållande till kundnöjdhet är nog sant i allra högsta grad. Men i vårt fall hade det, om fotografen valt att plocka bort bilder från in- eller utmarsch, inte funnits några bilder att ge oss från det tillfället.

Hade det funnits en bra bild hade jag inte regerat så här - jag menar det är ju inte fotografens fel att jag gråter eller någon tittar ner eller blundar. Men han lyckades inte hålla kameran stadigt och lyckades inte heller hålla en acceptabel skärpa på majoriteten av bilderna. Jag ser ju att under blurret och i det svarta så finns det en fin bild - men han misslyckades att ta den. Min fasta åsikt i det här är att han på 40+ tagna bilder borde kunna leverera åtminstone en bra bild.
 
Det kan aldrig vara kundens fel att en fotograf har misslyckats. Min fasta åsikt är att oavsett måttet på artistisk skicklighet - borde man åtminstone kunna begära att en fotograf håller kameran stadigt.

Fotografen hade ganska många bilder på sin hemsida. Han hade dessutom ett bra rykte på bröllopstorget och två av dem som använt sig av honom hade lagt upp ganska många bilder från sina respektive bröllop.

Fotografen har enskild firma.

Tycker Ni som brudpar ändå har haft bra koll även om ni inte träffat personen ifråga.
Nu vet jag inte hur de andra fotograferna som ville hjälpa dig att rädda bilderna löst problemen.
Ett tips som jag hade gjort är iaf att göra om dom till s/v. Det brukar rädda många felfokuserade bilder och under/överexponerade sådana (dock ej extrema fall).
Sneda bilder där delar av kroppsdelar oavsiktigt inte hamnat med kan man "rädda" genom att göra dom snyggt sneda. Ev göra som ännu snedare och göra en bra beskärning så att det ser ut som det är meningen att kroppsdelarna inte ska vara med.

EDIT: Pålagt brus/kornighet är också ett hett tips.

/Stefan
 
Tycker Ni som brudpar ändå har haft bra koll även om ni inte träffat personen ifråga.
Nu vet jag inte hur de andra fotograferna som ville hjälpa dig att rädda bilderna löst problemen.
Ett tips som jag hade gjort är iaf att göra om dom till s/v. Det brukar rädda många felfokuserade bilder och under/överexponerade sådana (dock ej extrema fall).
Sneda bilder där delar av kroppsdelar oavsiktigt inte hamnat med kan man "rädda" genom att göra dom snyggt sneda. Ev göra som ännu snedare och göra en bra beskärning så att det ser ut som det är meningen att kroppsdelarna inte ska vara med.

EDIT: Pålagt brus/kornighet är också ett hett tips.

/Stefan

Tack för tipsen!
 
Det där du skriver om vilka bilder man visar för kunden i förhållande till kundnöjdhet är nog sant i allra högsta grad. Men i vårt fall hade det, om fotografen valt att plocka bort bilder från in- eller utmarsch, inte funnits några bilder att ge oss från det tillfället.

Hade det funnits en bra bild hade jag inte regerat så här - jag menar det är ju inte fotografens fel att jag gråter eller någon tittar ner eller blundar. Men han lyckades inte hålla kameran stadigt och lyckades inte heller hålla en acceptabel skärpa på majoriteten av bilderna. Jag ser ju att under blurret och i det svarta så finns det en fin bild - men han misslyckades att ta den. Min fasta åsikt i det här är att han på 40+ tagna bilder borde kunna leverera åtminstone en bra bild.

Det är en fotografs mardröm att lämna ett uppdrag utan att ha tagit en enda bra bild. Lyckligtvis slutar det sällan så illa som det verkar ha gjort den här gången.

Hur många bilder fick ni?
 
Det kan aldrig vara kundens fel att en fotograf har misslyckats. Min fasta åsikt är att oavsett måttet på artistisk skicklighet - borde man åtminstone kunna begära att en fotograf håller kameran stadigt.
Jag håller med. Det som man får acceptera om man inte träffar fotografen i förväg och pratar igenom vilka slags bilder man vill ha är att man riskerar att få en typ av bilder som inte passar ens smak. (Dock bör det vara givet vid bröllopsfoto att man får några porträtt av standardtyp, rakt upp och ner).

Vad man inte ska behöva acceptera är tekniskt dålig kvalitet. Den som erbjuder tjänsten bröllopsfotografi har implicit lovat att denne är kompentent att utföra tjänsten och leverera bilder av tekniskt god kvalitet. (Det finns något i konsumenttjänstlagen om "fackmässigt arbete" som innebär att man ska kunna förvänta sig att arbetet utförs på ett sätt som normalt förväntas).

(Eventuellt är det inte konsumentjänstlagen som är tillämplig utan komsumentköplagen, men jag tror att det finns liknande skrivningar i den.)

(Det här kanske du redan känner till? :)
 
Fotografen tog ca 3000 bilder. Av dessa 3000 finns självklart några bra bilder - i halvfigur - har tidigare lagt in exempel på dessa.

Från in- och utmarsch finns ett 50-tal bilder - de är inte bra. Se Pentax (Zorans) inlägg ovan.
 
Min fasta åsikt i det här är att han på 40+ tagna bilder borde kunna leverera åtminstone en bra bild.

Tog han inte fler bilder än så? Jag är visserligen av åsikten att man inte ska använda "spray-and-pray"-metoden när man fotograferar, men ju flera bilder man tar desto större chans är det att få ihop några bra bilder. Drygt 40 bilder på ett bröllop under 8 timmar är extremt lite.

Jag tycker att det verkar vara något skumt med hela historien. Var fotografen månne sjuk vid bröllopstillfället?

[Tillägg: OK, jag missuppfattade uppenbarligen vad de 40+ bilderna omfattade. Ovanstående fråga är inte längre så värst relevant.]
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.