Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsfotografering från brudens perspektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Vissa gärna exempellänkar till bröllopsfotografer där du bor då. Jag tror inte du kommer hitta så många med den kvaliten som visades här. Endast en är bra och det är 1:a bilden i inlägg 16. Resten kan ha tagit av vem som helst med en mobilkamera.

Men du tycker annorlunda så därför ville jag veta varför du anser att 95 % av alla bröllopsfotografer håller denna nivå och söker därefter källanvisningar till bildex.

EDIT: Nu menar jag självfallet yrkesverksamma bröllopsfotografer inte svartjobbande wannabees som råkar ha en systemkamera. Dessa tar nog heller inte 10.000 kr för en heldag.

/Stefan

tog inte du 5000 för heldag ;-)
ang fotografens snea bilder det är lite mode i det o det finns mycket konstiga klippningar utan huvuden etc från välkända duktiga fotografer så det har knappast med bristande kompetens att göra utan mer en smaksak o just där är det viktigt för både brudpar o fotograf att prata igenom så att man tar bilderna på det sättet brudparet önskar eller helt enkelt tackar nej för att man har sin stil o ändrar inte på den.
Ang dom få bilder som jag sett från fotografen så tycker jag att den med lite löv i lagt som blurr i förgrunden är tecken på lite känsla den är rätt bra däremot dom andra som tex den utfrätta klänningen är väl inte någon större hit men samtidigt så tror jag att den bilden hade kunnat fixas om den är tagen i raw. Den tredje bilden som bruden är klippt på är lite strange men kanske fotografens stil.
oavsett som brudpar tror jag att det är oerhört viktigt att kolla stilen fotografen har o verkligen framföra sina ideer önskemål så det inte går snett. Idag så kan man välja bildens utseende efteråt förut så valde man film idag så väljer man (film) i bearbetningen.
 
Inte för att jag tycker att det är brudparets ansvar men borde man inte ha märkt under tiden att fotografen väldigt ofta höll kameran helt snett när det klickade? Ingen återkoppling under själva fotosessionen där paret fick se om han var på rätt spår?
Jag brukar alltid visa några bilder då och då så att man känner att man är på samma våglängd med bilderna, det känns självklart under både bröllopsfoto och andra uppdrag (ja, självfallet inte under själva vigseln men vid parfotot).
 
Inte för att jag tycker att det är brudparets ansvar men borde man inte ha märkt under tiden att fotografen väldigt ofta höll kameran helt snett när det klickade? Ingen återkoppling under själva fotosessionen där paret fick se om han var på rätt spår?
Jag brukar alltid visa några bilder då och då så att man känner att man är på samma våglängd med bilderna, det känns självklart under både bröllopsfoto och andra uppdrag (ja, självfallet inte under själva vigseln men vid parfotot).

Tror nog att som brudpar tänker man inte på hur fotografen håller sin kamera...
man har anlitat honom och utgår från att det blir bra....
 
Tror nog att som brudpar tänker man inte på hur fotografen håller sin kamera...
man har anlitat honom och utgår från att det blir bra....

som sagt var så är sneda bilder rätt poppis finns många namnkunniga som kör med det bla lindsima
så det gäller att brudparet o fotografen förstår varandra så det blir rätt. Samtidigt kan man vända på det om fotografen har massa sneda bilder på sin blogg etc så är det kanske hans stil o gillar man inte det så får man väl välja någon annan.
Här är många snygga sneda bilder

http://www.lindisima.se/wedding/love-at-ranas/?nggpage=2
 
Angående upphovsrätten - jag är ju jurist och sysslar bl a med upphovsrätt. För att ett fotografi ska vara skyddat krävs ingen verkshöjd. Alla fotografier är skyddade, dvs både de som kallas för fotografisk bild och de som kallas fotografiska verk (med skyddstid som skillnad).

Jag har dock klargjort frågan om rättigheter i ett tidigare inlägg (som jag också såg att någon uppmärksammat).
 
Angående upphovsrätten - jag är ju jurist och sysslar bl a med upphovsrätt.

De kvalifikationerna är något vi verkligen skulle uppskatta här på Fotosidan. Det är nämligen ofta som diskussionerna kommer upp om just vem som har rätt till bilder osv. Hoppas du stannar kvar här i egenskap av jurist :)
 
Usch så hemskt att läsa allt detta. Jag är själv bara "hobbyfotograf" men fick i våras frågan om att fotografera en kompis bröllop som jag inte längre har så bra kontakt med. Jag tog på mig detta och berättade att det var mitt första bröllopsuppdrag. Paret svarade att de ville bara ha "vanliga" bilder men hoppades att allt viktigt skulle komma med. Jag (enligt mig själv och paret) lyckades med detta och kunde leverera ett album med 100 bilder enligt överenskommelsen som de blev överlyckliga när de såg. Detta var en underbar känsla. Men tillbaka till ämnet. Denna fotograf kan ju inte ha fått den känslan efter dessa bilder. Han måste ju ha någon moral i kroppen där han ber om ursäkt eller försöker försvara sig. Hoppas allt blir så bra som möjligt och att de som hjälper dig med redigeringen lyckas få till ett lite bättre resultat.
 
Det är skillnad på bra "sneda" bilder och kassa dito.

Nu har jag mfl inte sett de bilder som du anser vara kassa och i andras ögon kan ses som mindre kassa t.om godkända
Handlar det främst om komposition eller slarvigt efterarbete eller båda delarna.
Kom gärna med konstruktiv kritik vilket vi alla kan lära oss av, sneda bilder har kommit och gått det senaste århundradet, i princip sedan fotografins födelse
 
Även om bilderna är usla anses de nog uppnå verkshöjd i juridisk mening. Det kan alltså vara olagligt att publicera de här bilderna utan fotografens tillstånd. Om fotografen saknar skrupler kan han kanske tänka sig att tjäna ytterligare en hacka på bilderna via olovlig publicering. Hans namn i den här tråden betyder knappast att majoriteten av giftassugna på hans ort får reda på fadäsen.

Kanske är bra om fotografen får kännedom om den här tråden förresten, om han inte redan har det, det kan ju ge en tankeställare som möjligen räddar fler från hans misstag.
Ett sådant fall skulle uppmärksammas i rikspressen med hela dess mediedrev.
Konsumentmakten är ganska stor i dag, underskatta den inte.
Det gjorde Terje Hellesö.
 
Nu har jag mfl inte sett de bilder som du anser vara kassa och i andras ögon kan ses som mindre kassa t.om godkända
Handlar det främst om komposition eller slarvigt efterarbete eller båda delarna.
Kom gärna med konstruktiv kritik vilket vi alla kan lära oss av, sneda bilder har kommit och gått det senaste århundradet, i princip sedan fotografins födelse
Flera har här skrivit om sneda bilder.
JAG tar sådana ibland, nej vi pratar inte om bröllop bara egen navelskådning.
NÄR JAG tar sådana så ser jag till att jag får med MER än den färdiga bilden skall visa.
Gör inte en duktig fotograf så? Så att man har mer möjligheter i efterhand?
Det trodde jag var standard i begreppet självbevarelsebedrift o att slippa stå med byxorna nere i slutändan.
 
Nu har jag mfl inte sett de bilder som du anser vara kassa och i andras ögon kan ses som mindre kassa t.om godkända
Handlar det främst om komposition eller slarvigt efterarbete eller båda delarna.
Kom gärna med konstruktiv kritik vilket vi alla kan lära oss av, sneda bilder har kommit och gått det senaste århundradet, i princip sedan fotografins födelse


Scrolla upp till inlägget och titta på de två bilderna som Alexandra har lagt upp. Vad tycker du om dem? Skulle du vara beredd att betala en bröllopsfotograf 10000 för dylika bilder? Av de tretton ingångsbilder vi "räddare" har fått ta del av är åtta så underexponerade att man inte ser parets ansikten, fyra är någorlunda korrekt exponerade, men oskarpa och en är överexponerad, troligtvis upplyst från en annan kameras blixt och även den suddig. Alla är också tiltade och bara i en av bilderna är varken klänning eller ben kapade, en av de underexponerade. Resten av bilderna är antingen tiltade eller märkligt komponerade. Av dessa 49 bilder så är tre i helfigur utan kapningar. Ingen är riktigt skarp, ofta sitter fokus på annat än brudparet. 21 st är tiltade. Ingen av dem skulle anses godkända av någon, det är jag tämligen säker på.

Du efterfrågar konstruktiv kritik. Mitt tips är att denne "fotograf" till att börja med slutar upp med att ta bröllopsjobb och lura bröllopspar på dyra pengar, och anmäler sig till en grundkurs i fotografering. I mina ögon har denne person inte en susning om vad denne sysslar med. Fin, dyr utrustning gör ingen fotograf, det gör däremot kunskapen bakom pannbenet.

Ditt försvar av denne pajas tycks mig en smula märkligt. Är det någon du känner?
 
Felfokus?

Har nu skickat mina bilder till Alexandra, hoppas de blev något bättre ;)

Men en sak som slog mig när jag satt och försökte hitta de bästa bilderna att utgå ifrån var att fokus genomgående verkade ligga ett par meter bakom brudparet. Upplever ni samma sak eller är det bara något jag fick för mig?
 
Felfokus

Tyvärr är jag benägen att instämma, i avsaknad av fokus på brudparet i majoritet av dessa snapshots finns lite att hämta hem. Jag hoppas Alexandra kan få glädje av våra försök, att åtminstone hämta något ur dessa bilder.
 
Du efterfrågar konstruktiv kritik. Mitt tips är att denne "fotograf" till att börja med slutar upp med att ta bröllopsjobb och lura bröllopspar på dyra pengar, och anmäler sig till en grundkurs i fotografering. I mina ögon har denne person inte en susning om vad denne sysslar med. Fin, dyr utrustning gör ingen fotograf, det gör däremot kunskapen bakom pannbenet.


"Dagens bästa efter att ha följt denna tråd. Finns inget som helst försvar för denne s.k fotograf bara en studie av någon som blåser folk på pengar. Att man dessutom inte kan stå för sina misstag och rätta till dem så kunden blir nöjd är ännu ett tecken på dåligt omdöme".

Mvh Kicki
 
"Dagens bästa efter att ha följt denna tråd. Finns inget som helst försvar för denne s.k fotograf bara en studie av någon som blåser folk på pengar. Att man dessutom inte kan stå för sina misstag och rätta till dem så kunden blir nöjd är ännu ett tecken på dåligt omdöme".

Mvh Kicki

Jag har inte sett denna fotografs bilder men hur ska han kunna rätta till sina misstag? är bilderna kass,oskarpa så är det kört det blir inget vettigt av det o just karaftigt felfokus då är det tyvärr total kört.
Så är man ett brudpar som ska välja fotograf så är det oerhört viktigt att verkligen kolla upp den man tänker välja. Behöver inte ens vara hans bilder som finns på hemsidan.
 
Jag har inte sett denna fotografs bilder men hur ska han kunna rätta till sina misstag? är bilderna kass,oskarpa så är det kört det blir inget vettigt av det o just karaftigt felfokus då är det tyvärr total kört.
.

En reducering av det betalda priset kanske kunde vara på plats. Då har man väl visat lite gott omdöme gentemot kunden tycker jag...
 
En reducering av det betalda priset kanske kunde vara på plats. Då har man väl visat lite gott omdöme gentemot kunden tycker jag...

visst men bilderna blir knappast bättre för att priset blir lägre. Just därför är det viktigt att välja rätt fotograf för man kan tyvärr inte backa bandet. Jag tror knappast att priset i detta fall är det viktiga utan att bilderna är hopplöst dåliga o det är väldigt tråkigt för brudparet.
Hade inte denna fotograf några visnings album med tryckta bilder? hade han bara en websida inget mer att visa upp? Var det en yrkesfotograf som bara lever på fotot? Kollade ni upp omsättning o om han har bolag f-skatt etc för finns det inget bolag o f-skatt då ringer dom flesta varningsklockor o då skulle i alla fall jag valt någon annan.
Oavsett detta är supertråkigt för det går som sagt var inte backa tiden men om bilderna är så dåliga som alla vittnar om då bör ni kunna kräva tillbaks en del av pengarna. För om typ alla bilder är ur fokus då är det inte en smaksak fråga som tex lutande bilder,kapade bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.