Roger78Johansson
Avslutat medlemskap
Hade inte denna fotograf några visnings album med tryckta bilder? hade han bara en websida inget mer att visa upp? Var det en yrkesfotograf som bara lever på fotot? Kollade ni upp omsättning o om han har bolag f-skatt etc för finns det inget bolag o f-skatt då ringer dom flesta varningsklockor o då skulle i alla fall jag valt någon annan.
bilder är ur fokus då är det inte en smaksak fråga som tex lutande bilder,kapade bilder.
Intressant svar. Väcker en del funderingar hos mig.
1. Är alltså utskriva bilder ett bättre mått på bildkvalitén än att ha dom på en hemsida?
2. Är man mer säker på att man får en bra fotograf om fotografen har F-skatt? Själv har jag sett många exempel på tvärtom
3. Säger omsättningen någonting att man är garanterad bra bilder? Den säger väl bara hur mycket pengar som åker in och ut ur bolaget? Min erfarenhet att vi tog skolfoto av ett väldigt stort företag med hög omsättning. Dessa skolfotoföretag anlitar oftast frilansar runt om i Sverige som extraknäcker för att få upp sin inkomst. Vi fick 2 år i rad superdåliga porträtt och gruppbilder. Så hög omsättning säger mig inget.
4. Tryckta bilder innebär personligt möte. Hur ofta har man träffat personer som fotograferar skitdåligt med är en hejare på socialt beteende? Jag gör det ofta. Dessa kallas för försäljare
5. Ur fokusbilder innebär hos de flesta "proffs" fokus på något annat, bokeh, för eller bakgrund. Som jag fattat det verkar fotografen i fråga bara fokuserat fel.
6. Bruden har påtalat att hemsidan visade upp fina bilder. Att hon sedan klagar på sneda bilder, underexponderade och ur fokus anser jag ger intryck att fotografen inte uppvisade sådana bilder på hemsidan.
Trist situation och jag anser att fotografen borde inse sitt misstag. Är det den dålig dag med 90 % dåliga bilder bör fotografen ge ordentlig rabatt eller gratis, försöka rädda bilderna och rykte samt ge en ursäkt.
Jag tycker dock att är man osäker så bör man träffa fotografen för ett privat samtal, men oftast innebär det planering och personkemi och har egentligen inget med att sälja in sig. Det är också ett bra sätt att få brudparet att känna sig bekväm infö fotograferingen. För att fotografera inför en helt okänd person samma dag kan få en del strama upp sig.