Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsfotografering från brudens perspektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Googla på fotograf och den staden ni bor i. Ni kommer hitta ett par bra, men majoriteten kommer se mindre bra ut på olika sätt och då är det ändå fotografernas portfolio (dvs. Bästa arbete)
 
Googla på fotograf och den staden ni bor i. Ni kommer hitta ett par bra, men majoriteten kommer se mindre bra ut på olika sätt och då är det ändå fotografernas portfolio (dvs. Bästa arbete)

Vissa gärna exempellänkar till bröllopsfotografer där du bor då. Jag tror inte du kommer hitta så många med den kvaliten som visades här. Endast en är bra och det är 1:a bilden i inlägg 16. Resten kan ha tagit av vem som helst med en mobilkamera.

Men du tycker annorlunda så därför ville jag veta varför du anser att 95 % av alla bröllopsfotografer håller denna nivå och söker därefter källanvisningar till bildex.

EDIT: Nu menar jag självfallet yrkesverksamma bröllopsfotografer inte svartjobbande wannabees som råkar ha en systemkamera. Dessa tar nog heller inte 10.000 kr för en heldag.

/Stefan
 
Vissa gärna exempellänkar till bröllopsfotografer där du bor då. Jag tror inte du kommer hitta så många med den kvaliten som visades här. Endast en är bra och det är 1:a bilden i inlägg 16. Resten kan ha tagit av vem som helst med en mobilkamera.

Men du tycker annorlunda så därför ville jag veta varför du anser att 95 % av alla bröllopsfotografer håller denna nivå och söker därefter källanvisningar till bildex.

EDIT: Nu menar jag självfallet yrkesverksamma bröllopsfotografer inte svartjobbande wannabees som råkar ha en systemkamera. Dessa tar nog heller inte 10.000 kr för en heldag.

/Stefan

Stefan, 95% är en liten överdrift. Men du förstår kanske vad jag syftar på? Jag tänker inte ge några exempel för jag har ingen rätt att döma och hänga ut. Det är vara en allmän känsla jag fått av art surfa runt. Men det är väl som du säger. Dessa är väl i våra ögon inte "riktiga"fotografer, även om deras hemsidor säger det.
 
Stefan, 95% är en liten överdrift. Men du förstår kanske vad jag syftar på? Jag tänker inte ge några exempel för jag har ingen rätt att döma och hänga ut. Det är vara en allmän känsla jag fått av art surfa runt. Men det är väl som du säger. Dessa är väl i våra ögon inte "riktiga"fotografer, även om deras hemsidor säger det.

Jo, jag vet att du menar amatörfotografer, men jag kallar dom knappast för bröllopsfotografer.
Trådskaparen nämnde även att hon tittat på fotografens hemsida som visade finns exempel samt hade många års erfarenhet av jobbet.

De dåliga bilderna som jag tror du menar, tagna av bröllopsfotografer är nog inga bröllopsfotografer utan dessa visar oftast upp andra bilder tagna under andra förhållanden.

Att visa upp länkar tycker jag inte är föredömmande eller nedvärderande. Dessa "fotografer" vill ju sälja sig och om länk till deras hemsidor dyker upp här så är det ju nästintill gratisreklam för dom. De som anlitar dessa får ju själva bedömma kvalitén.

Du har all rätt att döma ut och länka. Trist om du inte kunde säga vad du själv tycker om andras bilder. Och lägga ut andras bilder här får du inte göra. Därför är länkar bra för de är ändå offentliga och till för att sälja ut sig.

/Stefan
 
Jo, jag vet att du menar amatörfotografer, men jag kallar dom knappast för bröllopsfotografer.
Trådskaparen nämnde även att hon tittat på fotografens hemsida som visade finns exempel samt hade många års erfarenhet av jobbet.

De dåliga bilderna som jag tror du menar, tagna av bröllopsfotografer är nog inga bröllopsfotografer utan dessa visar oftast upp andra bilder tagna under andra förhållanden.

Att visa upp länkar tycker jag inte är föredömmande eller nedvärderande. Dessa "fotografer" vill ju sälja sig och om länk till deras hemsidor dyker upp här så är det ju nästintill gratisreklam för dom. De som anlitar dessa får ju själva bedömma kvalitén.

Du har all rätt att döma ut och länka. Trist om du inte kunde säga vad du själv tycker om andras bilder. Och lägga ut andras bilder här får du inte göra. Därför är länkar bra för de är ändå offentliga och till för att sälja ut sig.

/Stefan

Stefan,

Jag kommer inte länka hur mycket du än bönar och ber. För mig handlar det om respekt. :)

Jag håller med dig i mycket, och du har nog rätt. En som har många års erfarenhet ska kunna leverera (annars är det kanske dags att byta yrke). Men ett par fotografer jag sett säger sig har många års erfarenhet och kan ändå bara visa upp ett par hyfsade bilder. Går man sedan på deras blogg är bilderna ännu sämre. En del är felexponerad, konstig komposition och fram för allt brukar efterarbetet vara... värdelöst. Det kan nog vara svårt för konsumenter att avgöra om det är någon som på riktigt är professionell eller någon som bara försöker.

*edit: sen brukar fotograferna i fråga ha en förmåga att välja ut osmickrande bilder på kunderna. end*

Jag har bara sett de enstaka bilderna som är publicerade här på forumet. Utifrån de anser jag att mycket av det jag ser är i samma nivå som många "fotografer" i mitt län. Men samtidigt, är detta de Enda "hyfsade" bilderna så är resultatet definitivt inte önskvärt.
 
Reservfotograf

Jättetråkigt med bilderna Alexandra, jag förstår att ni är mycket besvikna. Tyvärr är jag inte kompetent att ingå i räddningspatrullen, men jag är övertygad att alla volontärer som anmält sig kommer att kunna fixa några hyfsade bilder åt er.
Jag stöder till 100% att man ska anlita en riktig fotograf vid ett av livets största tillfällen. Är det någon gång i livet man verkligen vill ha perfekta bilder så är det vid bröllop. Dessvärre blir man inte automatiskt en bra fotograf bara för att man tar betalt för sina tjänster.
Ett litet tips från min sida, som tyvärr kommer alldeles för sent för er är att be någon fotointresserad kompis ta lite bilder som komplement till de bilder som proffs-fotografen tar. I normalfallet blir det fler bra bilder från proffs-fotografen, men amatör-fotografen kanske tar en bild ur en annan vinkel, lyckas knäppa det perfekta leendet eller någon annan kul situation. Kort sagt, ju fler bilder desto större sannolikhet att brudparet kan välja ut bilder som man verkligen gillar.
//Kjell
 
Jag tycker bilderna ser ut som 95% av alla svenska bröllopsfotografers bilder...

Absolut. Nivån på bröllopsbilder är extremt låg i Sverige. Jag har bara hittat en enda svensk bröllopsfotograf som jag skulle betala för att fota mitt bröllop, och det är Erika Gerdemark.

Alltihop beror faktiskt på digitalkamerans intåg. Alla tror de är fotografer för att de äger en digitalkamera. Dessutom tror de att ju dyrare och större kameran är, desto "bättre bilder tar den". Hur ska vi seriösa fotografer vända den här trenden?
 
Absolut. Nivån på bröllopsbilder är extremt låg i Sverige. Jag har bara hittat en enda svensk bröllopsfotograf som jag skulle betala för att fota mitt bröllop, och det är Erika Gerdemark.

Alltihop beror faktiskt på digitalkamerans intåg. Alla tror de är fotografer för att de äger en digitalkamera. Dessutom tror de att ju dyrare och större kameran är, desto "bättre bilder tar den". Hur ska vi seriösa fotografer vända den här trenden?

Det finns "fotografer", sen har vi fotografer... och så finns det Fotografer ;)
 
Alltså, det finns Fotografer och det finns kameraägare. Fotografen vet vad han pysslar med medans kameraägaren är en snubbe med en cool kamera. Det är i varje fall min definition. ;-)
 
Detta är faktiskt en rätt intressant diskussion. Har en kollega som är mer än missnöjd med sina bröllopsbilder eftersom de, precis som i detta fall, är sneställda och/eller har saker i förgrunden som kanske kan anses konstnärligt men blir svårt att anpassa till ett fotoalbum eller liknande. Liknande situationer är svåra/omöjliga att lösa i efterhand även om en annan redigerare kan göra stor skillnad.
Eftersom jag själv även börjat plåta bröllop (om än i mkt blygsam skala) så är jag noga med att från början påpeka att jag inte är yrkesfotograf och att jag inte kan leverera på samma sätt och med samma kvalitet som en sådan. För vissa duger detta alldeles utmärkt jämfört med att be en s.k kameraägare eller gäst att plåta. Vill man däremot vara helt på den säkra sidan och väljer en yrkes(F)fotograf (som tar bra betalt) så bör också kvaliteten på bilderna vara över förväntan och värt sitt pris. Bra kommunikation innan bröllopet är troligtvis en viktig del där fotografen erbjuder en tjänst och köparen kan förmedla vilken typ av bilder de vill ha. Sen måste fotografen rätta sig till detta, i alla fall till viss del för att få nöjda kunder. Än mer viktigt är detta för en novis inom området såsom jag själv. För egen del är detta ett krav inför uppdraget.
Reklamera bilder? Begär ersättning/prisnedsättning? Hur funkar det? Det hjälper er tyvärr inte att få bra bilder men ändå...
 
Nu har jag mejlat alla som erbjudit sig att hjälpa till att redigera några bilder. Tusen tack till er!

Jag vill bara förtydliga att jag pratade med fotografen i samband med att vi fick bilderna och han tog det inte så bra. Det slutade med att jag bad honom ta fram 10 bilder som han tyckte var bra och han lovade att återkomma - sen har vi inte hörts av igen.
 
Jag förstår att han blev vresig, en vanlig reaktion när man har panik. Det hade jag haft om jag inte presterat bättre än så. Förstår också att han inte hört av sig igen...
Att han fått till en snygg portfolio är nog mer en slump än skicklighet. Lider med dig!!
 
Det finns väl inte så många bättre sätt att utvärdera bröllopsfotografer än att kolla på vad de gjort innan? Om fotografen frångår sin vanliga stil från tidigare bröllop utan att diskutera detta innan så riskerar han/hon göra kunden missnöjd.

När du säger att "nyckelbilder saknas" eller är dåligt fotade, hade ni disskuterat innan att du ville ha just dessa bilder? Hade fotografen dessa bilder från tidigare bröllop? Om du tycker att de viktigaste bilderna från bröllopsdagen är när ni går in och ut ur kyrkan så är det viktigt att kommunicera detta till fotografen. Själv brukar jag försöka ta reda på allt sånt här så man inte missar bilder som brudparet absolut vill ha men samtidigt vill inte jag bli styrd till att bocka av en lista och fota enligt någon annans estetik. Det bygger ju så klart på att man fotar likartat hela tiden så att kunden kan se på gamla bröllop vad de kan förvänta sig.

Eftersom jag inte vet mer än vad som skrivits i tråden vill jag inte döma fotografen, jag säger bara att OM bilderna du fick skiljer sig väsentligt från de du såg från tidigare bröllop, DÅ förstår jag absolut din besvikelse.

Men jag håller också med dig, de bilder jag sett här i tråden håller enligt mig låg kvalité, man ska verkligen veta vad man gör om man lutar kameran så ofta. Mycket mystiska kompositioner, med kapade kroppsdelar osv.
 
Eftersom jag inte vet mer än vad som skrivits i tråden vill jag inte döma fotografen, jag säger bara att OM bilderna du fick skiljer sig väsentligt från de du såg från tidigare bröllop, DÅ förstår jag absolut din besvikelse.

Om det är väldigt stor skillnad i kvalitet mellan gallerierna på hemsidan och bilderna som fotografen faktiskt levererar så kan man ju fundera på om det verkligen är hans egna bilder han skryter med. Och har han fuskat med sin marknadsföring så kommer man ju i ett helt annat läge när det gäller t.ex. reklamationer.

Man kan ju söka liknande bilder på nätet. Gå till Google images och klicka på den lilla kameran i sökfältet. Sen kan man länka in (eller ladda upp) en bild så kollar Google om bilden finns publicerad nån annanstans. Funkar inte helt felfritt, men det kan ju vara värt att prova i såna här fall.
 
Eftersom du inte är nöjd med den uppenbart låga kvalitén på bilderna och fotografen reagerar som han gör så tror jag nog du har chansen att rädda andra brudpar. Skulle han få för sig att göra något av saken (förtal) så sätter han sig i redig knipa för då lovar jag att det kommer spridas, både här och på andra forum (Flashback). Jag tror inte han har råd att ta den risken...

Hade det gällt något annat, en bil, en båt eller liknande hade du nog inte tvekat att göra något av saken. Men det är ju givetvis ditt egna val när allt kommer omkring :)
 
Absolut. Nivån på bröllopsbilder är extremt låg i Sverige. Jag har bara hittat en enda svensk bröllopsfotograf som jag skulle betala för att fota mitt bröllop, och det är Erika Gerdemark.

Alltihop beror faktiskt på digitalkamerans intåg. Alla tror de är fotografer för att de äger en digitalkamera. Dessutom tror de att ju dyrare och större kameran är, desto "bättre bilder tar den". Hur ska vi seriösa fotografer vända den här trenden?

Äh, nu tycker jag du var onödigt negativ. Jag finns ju ;) Skämt åsido så finns det nog fler än Erika (som jag för övrigt också tycker är bra). Jag tycker att man kan hitta flera duktiga bara genom att kolla på en sida som tex http://www.brollopsfotografer.com/

/Jonas
 
Gick han på droger...?

Jag börjar gå igenom bilderna, 62 st (?)... det ska bli intressant att se vad som kan räddas ur denna miserabla kollektion.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.