Rommel
Avslutat medlemskap
Jag tycker bilderna ser ut som 95% av alla svenska bröllopsfotografers bilder...
På vilket sätt?
/Stefan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker bilderna ser ut som 95% av alla svenska bröllopsfotografers bilder...
Googla på fotograf och den staden ni bor i. Ni kommer hitta ett par bra, men majoriteten kommer se mindre bra ut på olika sätt och då är det ändå fotografernas portfolio (dvs. Bästa arbete)
Vissa gärna exempellänkar till bröllopsfotografer där du bor då. Jag tror inte du kommer hitta så många med den kvaliten som visades här. Endast en är bra och det är 1:a bilden i inlägg 16. Resten kan ha tagit av vem som helst med en mobilkamera.
Men du tycker annorlunda så därför ville jag veta varför du anser att 95 % av alla bröllopsfotografer håller denna nivå och söker därefter källanvisningar till bildex.
EDIT: Nu menar jag självfallet yrkesverksamma bröllopsfotografer inte svartjobbande wannabees som råkar ha en systemkamera. Dessa tar nog heller inte 10.000 kr för en heldag.
/Stefan
Stefan, 95% är en liten överdrift. Men du förstår kanske vad jag syftar på? Jag tänker inte ge några exempel för jag har ingen rätt att döma och hänga ut. Det är vara en allmän känsla jag fått av art surfa runt. Men det är väl som du säger. Dessa är väl i våra ögon inte "riktiga"fotografer, även om deras hemsidor säger det.
Jo, jag vet att du menar amatörfotografer, men jag kallar dom knappast för bröllopsfotografer.
Trådskaparen nämnde även att hon tittat på fotografens hemsida som visade finns exempel samt hade många års erfarenhet av jobbet.
De dåliga bilderna som jag tror du menar, tagna av bröllopsfotografer är nog inga bröllopsfotografer utan dessa visar oftast upp andra bilder tagna under andra förhållanden.
Att visa upp länkar tycker jag inte är föredömmande eller nedvärderande. Dessa "fotografer" vill ju sälja sig och om länk till deras hemsidor dyker upp här så är det ju nästintill gratisreklam för dom. De som anlitar dessa får ju själva bedömma kvalitén.
Du har all rätt att döma ut och länka. Trist om du inte kunde säga vad du själv tycker om andras bilder. Och lägga ut andras bilder här får du inte göra. Därför är länkar bra för de är ändå offentliga och till för att sälja ut sig.
/Stefan
Absolut. Nivån på bröllopsbilder är extremt låg i Sverige. Jag har bara hittat en enda svensk bröllopsfotograf som jag skulle betala för att fota mitt bröllop, och det är Erika Gerdemark.
Alltihop beror faktiskt på digitalkamerans intåg. Alla tror de är fotografer för att de äger en digitalkamera. Dessutom tror de att ju dyrare och större kameran är, desto "bättre bilder tar den". Hur ska vi seriösa fotografer vända den här trenden?
Eftersom jag inte vet mer än vad som skrivits i tråden vill jag inte döma fotografen, jag säger bara att OM bilderna du fick skiljer sig väsentligt från de du såg från tidigare bröllop, DÅ förstår jag absolut din besvikelse.
Absolut. Nivån på bröllopsbilder är extremt låg i Sverige. Jag har bara hittat en enda svensk bröllopsfotograf som jag skulle betala för att fota mitt bröllop, och det är Erika Gerdemark.
Alltihop beror faktiskt på digitalkamerans intåg. Alla tror de är fotografer för att de äger en digitalkamera. Dessutom tror de att ju dyrare och större kameran är, desto "bättre bilder tar den". Hur ska vi seriösa fotografer vända den här trenden?
Jag har bara hittat en enda svensk bröllopsfotograf som jag skulle betala för att fota mitt bröllop, och det är Erika Gerdemark.