Annons

Bröllopsfoto i november...

Produkter
(logga in för att koppla)

MalinTvedt

Medlem
I november är ju inte tillgång på dagsljus en självklarhet. Jag är lite bekymrad både över om det kommer att vara alldeles för mörkt i kyrkan och om det överhuvudtaget kommer gå att fota utomhus.
Vad har ni andra för erfarenheter av bröllop under vinterhalvåret?

Kamera

Det beror på vilken kamera du har och vilka ISOegenskaper den uppbringar. Jag fotograferade en vigsel i början av februari, vi körde testfoto i mörk vinterkväll i januari. K5 har enormt fina ISOegenskaper. Ingen blixt användes, bara naturligt ljus. Bröllop brukar i allmänhet arrangeras av kyrkan mellan 12-15, lite beroende på hur många som ska vigas just den dagen. Det innebär att det fortfarande finns något naturligt ljus utanför fram till 14. Fördelen är att inget kraftigt solljus från fönster bakom altaret tränger in. Allt ljus kommer i princip från takkronor och stearinljus. K5 tål regn och snö, om din kamera inte är vattenskyddad kan det vara en idé att investera i ett regnskydd ev. Efter vigseln gäller det att vara först ut, för att få en fin position när bröllopsparet kommer ut ur kyrkan för den obligatoriska "riskastningen". Jag använde ett ljusstarkt fast 50mm, nästa vigselfoto kommer jag att använda ett fast 35mm för att få mer atmosfär kring brudparet. Därefter festen, även där är goda ISOegenskaper en fördel (men där kan blixten användas på ett annat sätt).
Har du två kameror(jag har min K5 och min K200D) kan du ha två olika objektiv monterat för snabba byten. Eller som jag, en med blixt (K200D) och en utan blixt (K5) för olika uttryck.

Tack för ditt snabba svar!
Jag känner inte till dina kameramodeller, men det låter som Pentax?

Jag har väl rätt hyfsade ISO-egenskaper på min kamera, en Canon 5D mark II. Den uppbringar ju inte samma bruskvalitet som Nikon's motsvarande modeller, men den har ju en ljusstark full-sensor i alla fall.

Jag kommer att ha en fast 50mm, f1,4, samt en normalzoom och en telezoom, båda med fast bländare 2.8. Men jag är ändå orolig, för det kan vara hiskeligt mörkt i november... Hur kunde du få till dina bilder i befintligt ljus en vinterkväll...???? Kan du lägga upp några av bilderna här på FS, så att jag kan få en uppfattning hur det blir?

Tackar så mycket för din hjälp!
Mvh,
/Malin

Jag fotade ett bröllop i november för 1½ år sedan med min Nikon D60 (som inte har speciellt bra brusegenskaper om man jämför med nyare modeller) och det gick helt OK.
Jag hade ett 35/18, ett 18-55/2.3-5.6 och ett 55-200/4-5.6. Det svåraste var att ta bilder med telezoomen i kyrkan, men eftersom du har en som som är två steg bättre och ISO som nog är minst två steg bättre så tror jag nog att det kommer gå fint.
Jag har för mig att vigseln var kl 15, så det började skymma nästan direkt efter att akten var avslutad.

Här kan du se två av bilderna:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1892740.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1911732.htm

EXIF finns med på båda.

Senast ändrad:
Fina bilder, Andreas! Jag är förvånad allt ljus i dina bilder! Hade fått för mig att det skulle vara mörkare än så i mitten av november. Men ni verkar ha haft riktig tur med vädret!

Jag hoppas att jag får bättre tur med vädret på bröllopet i november än vad jag kommer att ha på bröllopet jag ska fota i morgon.... Regn hela dagen och den minsta och mörkaste kyrka jag någonsin har satt min fot i... Jag hoppas innerligt att de tänder MÅNGA stearinljus, för det var inte många lampor där inne...

en del kyrkor kan vara riktigt mörka på vintertid o en gång så var det riktigt mörkt i en kyrka o då räckte det inte till med ens D700 o ljus stark optik för det var vigsel i december kl 15. Om vi går tillbaks till den analoga tiden då körde man oftast max 800 iso på film o då var blixt mer regel än undantag eftersom isot inte räckte långt då. Så räkna med att du kan behöva köra med upplättningsblixt men kör den inte rakt på o kolla med prästen innan o förklara att ljuset kanske inte räcker till o du kan behöva använda lite blixt. Det viktiga är att göra det med måtta o vid (rätt) tillfällen för att inte störa vigseln etc. Jag hade en vigel i våras där en av gästerna bara brassade på med en blixt på kameran o till slut tröttnade prästen o sa att gästerna fick ta bilderna efter vigseln efter en sur blick mot gästen som hade en intern blixtorgie. Jag själv var förundrad att han ens använde blixt för det var ljust i kyrkan o jag hade absolut inga problem att köra utan.
Så när tiden är inne kolla vilka tider du får prata med prästen o förklara läget för det är bättre att få några skarpa bilder än allt suddigt o sönderbrusat för att du inte använt blixt, men för mig har det bara hänt som sagt var en gång sedan digitlala dslr kom att jag behövt köra blixt i kyrka.

Tack Ove!

Jag vill helst slippa blixten, men det är nog bra att fråga prästen för säkerhets skull, om det krisar. Bra att du tog upp detta - jag känner mig lite mer förberedd nu.

Blixt

Just blixt sitter på alla kompaktkameror och slår igång per automatik. Du kan vara säker på, att ett flertal av gästerna kommer att använda sin kompaktkamera när det är dags för kyssen:) Du kan således med gott samvete använda en upplättningsblixt. Med en bouncer får du mer spridning om den är riktad uppåt, men se upp för slagskuggor i altaret. Ja att tala med prästen innan är en god idé, om du ska röra dig i mittgången under vigseln... kan det vara bra att ha en fin relation till prästen och vaktmästaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar