Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsbilder.

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket vackra bilder med underbar närvaro och humör. Tycker bäst om bilderna inne i kyrkan (som jag aldrig får att bli helt bra) och sedan 84/84. Kolla din email.
-Anna
 
bra site

Hej,

snygga bilder och bra presenterat. Jag uppskattar att man kan navigera upp och ner i listan utan att datorn tvärstannar. Bilder är fina och du visar på hög närvaro. Bröllopsbilder kan ju annars se rätt stela ut. Lycka till

/ Andreas
 
Bilderna var över lag kanonfina och webbalbumet funkade bra.

Dock kan det vara på sin plats att gallra ordentligt. Om du verkligen vill framhålla alla 84 bilder kan det vara värt att dela in i undergrupper. Men nog tror jag du vinner på att gallra ned till de 10-20 allra bästa!
 
Jättefina bilder, Janne! Dock skulle jag vilja slå ett slag för "kill your darlings". Det är lite väl många bilder. Jag skulle säga max 50.

Mvh.Adrian
 
Tack för all input.
Det är alltid mycket värdefulla tips man får av FS medlemmar.
Jag känner själv att antalet bilder är den stora stötestenen, men vet samtidigt att de verkliga kunderna vill se mycke bilder...
 
Vackert!

Otroligt vackra bröllopsbilder. De känns levande, inte som när paret stelt poserar som det så ofta blir på just bröllopsbilder. Jag bokar dig som fotograf till mitt bröllop som lär bli om 25 år eller nåt. ;-)
 
Riktigt fina bilder, bra sammansättning och riktigt fin kvalité. Det är viktigt med humor i bröllopsbilder för att bryta av det där lite stela allt medför och det har du ju gjort med bravur.

Jag har fotat ett bröllop under sommaren och har ett nytt om tre veckor. Bra med lite inspiration.

/L
 
Ungefär hur många bilder är det vanligt att man levererar? Fotografen vill "kill your darlings" och kunden vill ofta ha alla (inkl de dåliga), men om man bifogar alla så blir man ju "sämre" fotograf. Jag frågar efter hur många kan anses vara rimligt, om det nu finns ett genomsnitt eftersom det brukar variera mellan kunder.

Exvis, jag fotar konserter och lägger helst inte upp fler än tio konsertbilder av en grupp, sedan börjar temat upprepa sig och skärpan blir sämre. Lägger jag upp alla så är det mer jobb men urlakar även intrycket bilderna ger. Man blir "sämre" fotograf...
 
growingart.se skrev:
Ungefär hur många bilder är det vanligt att man levererar?

Det beror mycket på hur uppdraget är framställt.
¨Vanliga¨porträtt på brudparet ca 15-30 st.
Men har brudparet andra önskemål så anpassar men sig givetvis efter det.

Antalet mingelbilder från frissa, Kyrka, middag och fest beror helt på hur lång tid brudparet önskar bevakning och hur många gäster som är närvarande...
 
Också impad men lite gallring kanske

Hej!
Och grattis till en jättefin sida!
Jag är ingen proffsfotograf (men tänker bli) och jag ville bara instämma med de andra om dina bilder. Jättefina! Kul att blöjbyte, sen (?) brud och andra sidor av en normal bröllopsdag finns med! Jag håller dock med en del av de andra svaren i att det är lite för många bilder. Ett par av fotona på gäster behöver inte alls vara med. De var säkert väldigt viktiga och uppskattade av brudparet men på en presentationssida som denna så skulle jag ha gallrat bättre främst i den gruppen av bilder. Bara ta med de allra bästa. Killen som filmar sitt colahällande ska självklart vara kvar!
I övrigt, som sagt, jättefint!
 
Jag kommer precis från kund-sidan av bröllopsfotografering och tycker upplägget som vår fotograf hade passade oss utmärkt.

På deras hemsida fanns väldigt få bilder, typiskt de som de själva var allra mest nöjd med, och som visade lite på vilken typ av bild/formspråk de ofta använder. Kanske storleksordningen 10 bilder, men uppåt 30 bilder hade inte heller känts för mkt om det är från flera olika sessioner.

Ett tag efter bröllopet fick vi tillgång till samtliga bilder som tagits - bra som mindre bra - i form av riktigt lågupplösta bilder med stor vattenstämpel mitt i bilden. Ingen risk att kunden ful-använde bilderna men ändå tillräckligt för att göra vårt urval. I vissa fall kan säkert en grovgallring av fotografen innan leverans av "previewbilderna" passa bättre men för mig funkade detta bra.

När vi fått grepp om bilderna och kanske valt ut lite varianter träffade vi fotografen och diskuterade/gallrade ytterligare baserat på de fullupplösta bilderna.

I korthet - fundera på att skilja på ditt "reklammaterial" - alltså de bilder som du använder för att övertyga blivande kunder - och bilder som visas eller levereras till en specifik kund.
 
growingart.se skrev:
Jag tänkte nog mest på bilder från kyrkan.


Vill du ha kunder för att du levererar bra bilder?
Vill du ha kunder för att du levererar många bilder- billigt??

Jag försöker leverera bra bilder.
Leverera många bilder eller billiga bilder kan de flesta göra....
 
Jag tänker bara bra bilder. Alltid. Levererar inget annat.

Men om man visar upp tio bra bilder i urvalet, så kommer ofta frågan: har du fler bilder? De bilderna är ju inte lika bra. För mig blir det en gränsdragning, kundens efterfrågan mot den kvalité man levererar.
 
Riktigt bra!

Uppskattar närvaron i de flesta bilderna. Dessutom har du verkligen legat i hela tiden. Kan tänka mig att det blev en massa bilder.

Du har fångat stunden både för brudparet och gästerna. Både formellt och med hjärtlig humor. Uppenbarligen hade du förmånen att få ett heldagsuppdrag, vilket underlättar en del. Men, gör urvalet än svårare.

Jag har funnit ett sätt att begränsa antalet bilder. Rör det sig om vigsel, mingel och porträtt lovar jag ca 70 - 100 bilder i ett webalbum. Av dessa levererar jag sedan det urval som brudparret vill ha, 15 - 20 bilder på papper. Kolla på

http://belinphoto.se/Rosie_070707/content/index.html

Har just provat ett nytt grepp, fotoboken. Gör den på 36 sidor så tvingar det fram ett strikt urval. Blir riktigt läckert dessutom. Färgstyrningen är det dock lite si och så med. Provade myphotobook.se, bra service.

Sören
 
Jag fotograferar inte bröllop kommersiellt eftersom jag tycker det är för mycket jobb men däremot händer det att jag gör det gratis åt nära vänner då och då. Oftast har det blivit heldagsengagemang vilket känns rätt skoj om det är någon jag känner väl. Det brukar rendera i mellan 100-200 bilder som jag levererar. Ofta vill de ha "alla" bilder men jag tror de flesta har svårt att förstå hur själva skapandeprocessen går till och numera berättar jag inte hur många bilder jag i själva verket tar.

För övrigt instämmer jag i att trådstartarens bilder är mycket trevliga! :) Själv har jag några bilder från mina två senaste bröllop upplagda här:

http://www.djb.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=130861
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.