Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bröllopsbilder.
- Trådstartare Janne H
- Start datum
carl_fredriksson
Aktiv medlem
Janne H skrev:
Håller på att lägga upp en ny sida för att visa vad jag går för som bröllopsfotograf....
http://www.fjh.nu/brollop/
Vad tycks?
All konstruktiv kritik uppmuntras livligt ;-)
/Janne
"This photo gallery requires the Adobe Flash Player.Get the free Flash Player here"
En version av sidan utan flash vore trevligt för oss som surfar utan blingbling.
Janne H
Aktiv medlem
Re: Re: Bröllopsbilder.
För 1,5 eller två år sedan hade jag samma åsikt.
Flash ger så mycket mer när det gäller dessa bilder.
Flash är gratis, och blir alltmer std i de flesta moderna datorer.
Får man vara så oartig att fråga hur gammal din dator och ditt system är?
Mvh.
/Janne
carl_fredriksson skrev:
"
En version av sidan utan flash vore trevligt för oss som surfar utan blingbling.
För 1,5 eller två år sedan hade jag samma åsikt.
Flash ger så mycket mer när det gäller dessa bilder.
Flash är gratis, och blir alltmer std i de flesta moderna datorer.
Mvh.
/Janne
carl_fredriksson
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Bröllopsbilder.
Jag har stängt av flash för att slippa all blinkade reklam på diverse sidor.
Men det kanske är som du säger att de flesta använder flash player nuför tiden.
Janne H skrev:
Janne H
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Bröllopsbilder.
Tror du att ¨många¨ hellre skulle se min sida utan Flash?
När man använt det på det sätt jag har så tycker jag det tillför mer än det stör, men jag vet oxå andra sidor där det tar överhanden :-(
carl_fredriksson skrev:
Tror du att ¨många¨ hellre skulle se min sida utan Flash?
När man använt det på det sätt jag har så tycker jag det tillför mer än det stör, men jag vet oxå andra sidor där det tar överhanden :-(
snap
Aktiv medlem
Vissa bilder tycker jag ser för hårt dragna i det vita.Om man tex tittar på bild 7 o sepiatonade sv bilden nr 12 så är sepiabilden för hårt dragen(tycker Jag) i det vita varvid klänningen o tänderna blir lite väl vita.Ser du dessutom under hans ögon på den svartvitabilden så skuggar det ner mycket om du jämför med bild 7 tex.
Bild 16 tycker jag inte tillför något ingen kontakt eller något speciellt som sticker ut.
Bild 1 gillar jag känslan i.
Fina bilder överlag.
Bild 16 tycker jag inte tillför något ingen kontakt eller något speciellt som sticker ut.
Fina bilder överlag.
growingart.se
Aktiv medlem
Det finns fortfarande en hel del människor som har sämre uppkoppling, och då är det ganska jobbigt om det blir långsamt med flash etc. Risken finns ju att en ev kund tröttnar och går vidare till en annan möjlig fotograf. Jag hade själv en långsam uppkoppling hemma till nyligen, och då släckte jag fönstret om det blev tungt...
xandx
Aktiv medlem
Jag vet inte om jag är outsider inom tyckandet av bröllopsfoto men jag tycker de flesta bröllopsbilder är astråkiga?
Missförstå mig inte, jag vet att brudparet vill ha romantiska traditionella bilder osv men ni måste erkänna att har man sett en så har man sett alla?
Om jag gifter mig så vill jag ha en flickfotograf med 6 softboxar och en hel drös med makeupartister samt någon inspicient som fixar rekvisita och en utflippad AD som har ideér som ingen lyssnat på
Nej men skämt åsido det är torka inom bröllopsfotograferingen det ena fotot efter den andra är sig likt.
Bröllopsfoto skall vara ett unikt minne som varar så länge giftermålet vara men två brudpar kan i stort sett skifta foto med varandra det enda som skiljer är personerna på bilden annars är det ofta bröllopsfoto av standard mall 1a.
Ibland ser man någon som vågar sticka ut, som vågar ta en risk och ta kommandot men tyvärr alltför sällan.
Det är inga dåliga foton rent tekniskt bara tråkiga och uttjatade.
/J
Missförstå mig inte, jag vet att brudparet vill ha romantiska traditionella bilder osv men ni måste erkänna att har man sett en så har man sett alla?
Om jag gifter mig så vill jag ha en flickfotograf med 6 softboxar och en hel drös med makeupartister samt någon inspicient som fixar rekvisita och en utflippad AD som har ideér som ingen lyssnat på
Nej men skämt åsido det är torka inom bröllopsfotograferingen det ena fotot efter den andra är sig likt.
Bröllopsfoto skall vara ett unikt minne som varar så länge giftermålet vara men två brudpar kan i stort sett skifta foto med varandra det enda som skiljer är personerna på bilden annars är det ofta bröllopsfoto av standard mall 1a.
Ibland ser man någon som vågar sticka ut, som vågar ta en risk och ta kommandot men tyvärr alltför sällan.
/J
Janne H
Aktiv medlem
snap skrev:
Vissa bilder tycker jag ser för hårt dragna i det vita.Om man tex tittar på bild 7 o sepiatonade sv bilden nr 12 så är sepiabilden för hårt dragen(tycker Jag) i det vita varvid klänningen o tänderna blir lite väl vita.Ser du dessutom under hans ögon på den svartvitabilden så skuggar det ner mycket om du jämför med bild 7 tex.
Fina bilder överlag.
Tack Ove, då är vi inne på det oundvikliga...vilka bilder ska bort??
Frågan riktad till alla som känner sig manade.
Första o sista kommer inte i fråga ;-)
www.fjh.se/brollop
/Janne
Janne H
Aktiv medlem
xandx skrev:
/J
Alltid nyttigt med någon som tar ner en på jorden!
xandx
Aktiv medlem
Janne H skrev:
Alltid nyttigt med någon som tar ner en på jorden!
Nja du skall inte tolka mig så, jag hade inte kunnat ta de bilder du tar bättre kanske tom sämre? Vad jag menar är att det behövs lite avstickare. Jag fick en bröllopsplåtning och då frågade jag brudparet hur mycket fotona betyde för dem och om de var villiga att ta lite otraditionella bilder och de var de men tyvärr så blev bröllopet inställt :-(
Janne H
Aktiv medlem
xandx skrev:
villiga att ta lite otraditionella bilder
När det gäller brölop så måste man förutom brudparet själva även ta hänsyn till förväntningar från föräldrar, äldre släktingar, vännner o bekanta mm.
Visst gör jag även otraditionella bilder,riktigt bra o roliga bilder ibland, men det är mycket sällan någon beställer förstoringar av de bilderna...
LittleCapa
Aktiv medlem
Kortare skärpedjup kanske?
Tycker du fångat ansiktsuttryck och kroppsspråk riktigt bra. Det som drar ner ett bra resultat är lite röda fläckar, stugor klänningar etc, som drar blicken åt fel håll samt en och annan pinne som sticker upp ur huvudena. Kortare skärpedjup skulle lyfta fram brudparen ännu bättre.
Tycker du fångat ansiktsuttryck och kroppsspråk riktigt bra. Det som drar ner ett bra resultat är lite röda fläckar, stugor klänningar etc, som drar blicken åt fel håll samt en och annan pinne som sticker upp ur huvudena. Kortare skärpedjup skulle lyfta fram brudparen ännu bättre.
Janne H
Aktiv medlem
Re: Kortare skärpedjup kanske?
Röda stugor mm tillför miljö och närvaro för mig.
Kanske kunde vissa varit ännu mer ur fokus??
Vilka bilder syftar du nu på, pinnar ur huvudet brukar jag vara allergisk mot?
Kortare skärpedjup gillar jag, men då blir dessvärre buketten väl oskarp. Likaså blir det svårt att få både brud o brudgum skarpa då, och det vill jag oftast.
Men visst om jag törs någon gång ska jag använda min 85 mm på full glugg, (f1,2) även på brudpar. På enskilda porträtt är det ju grymt snyggt
LittleCapa skrev:
en och annan pinne som sticker upp ur huvudena. Kortare skärpedjup skulle lyfta fram brudparen ännu bättre.
Röda stugor mm tillför miljö och närvaro för mig.
Kanske kunde vissa varit ännu mer ur fokus??
Vilka bilder syftar du nu på, pinnar ur huvudet brukar jag vara allergisk mot?
Kortare skärpedjup gillar jag, men då blir dessvärre buketten väl oskarp. Likaså blir det svårt att få både brud o brudgum skarpa då, och det vill jag oftast.
Men visst om jag törs någon gång ska jag använda min 85 mm på full glugg, (f1,2) även på brudpar. På enskilda porträtt är det ju grymt snyggt
Senast ändrad:
LittleCapa
Aktiv medlem
Nummer fem..
Bild nummer fem där drar den röda stugan mitt öga förbi brudparet, förmodligen för att de är klädda i vitt båda två, nummer 11 tycker jag skulle mått bra av lite suddigare bakgrund, nummer 31 går mitt öga förbi de härliga tjejerna vid bålskålen mot den röda klänningen i bakgrunden, nu hittar jag naturligtvis inte det jag tänkte på förut.
Men det är ju väldigt bra bilder och det är roligt att brudpar vågar sig ut ur ateljéerna.
Bild nummer fem där drar den röda stugan mitt öga förbi brudparet, förmodligen för att de är klädda i vitt båda två, nummer 11 tycker jag skulle mått bra av lite suddigare bakgrund, nummer 31 går mitt öga förbi de härliga tjejerna vid bålskålen mot den röda klänningen i bakgrunden, nu hittar jag naturligtvis inte det jag tänkte på förut.
Men det är ju väldigt bra bilder och det är roligt att brudpar vågar sig ut ur ateljéerna.
Janne H
Aktiv medlem
Re: Nummer fem..
Tack input Peter.
Bara att visa dem lite snygga utomhusbilder så fattar de galoppen ;-)
/Janne
LittleCapa skrev:
Tack input Peter.
Bara att visa dem lite snygga utomhusbilder så fattar de galoppen ;-)
/Janne
wikman
Aktiv medlem
Snygga bilder men skall de användas för att visa vad du kan som bröllopsfotograf tycker jag att antalet skall minskas som flera redan påpekat.
Angående galleriet så antar jag att du använder Lightroom, då kan jag varmt rekomendera att installera Slimbox galleriet från Matthew Campagna. Du kan läsa om det i John Nacks blog med länkar till hur man installerar m.m.
http://blogs.adobe.com/jnack/2007/07/slimbox_more_fl.html
Jag tycker iaf att det blir bra, man kan lätt navigera med piltangenterna och esc för att komma tillbaka till översikten. Man kan även klicka på höger eller vänster halva av bilden för att gå fram och tillbaka.
Ett exempel med hur bröllopsbilder kan de ut i det galleriet: http://www.stenhamra.se/camillajanne/BestOf
/N
Angående galleriet så antar jag att du använder Lightroom, då kan jag varmt rekomendera att installera Slimbox galleriet från Matthew Campagna. Du kan läsa om det i John Nacks blog med länkar till hur man installerar m.m.
http://blogs.adobe.com/jnack/2007/07/slimbox_more_fl.html
Jag tycker iaf att det blir bra, man kan lätt navigera med piltangenterna och esc för att komma tillbaka till översikten. Man kan även klicka på höger eller vänster halva av bilden för att gå fram och tillbaka.
Ett exempel med hur bröllopsbilder kan de ut i det galleriet: http://www.stenhamra.se/camillajanne/BestOf
/N
Janne H
Aktiv medlem
Thomas_N skrev:
Kan du inte berätta lite om hur du tar bilderna?
Vad använde du för grejor,objektiv, brännvidder, bländare, skärmar, blixtar softboxar osv?
Hur mycket är planerade poser och hur mycket är "vad brudparet hittar på" ?
/Mvh Thomas
Bilder är känslor, jag jobbar mycket på känsla, försöker plåta sådana bilder som känns bra i mitt hjärta. Med åren har jag samtidigt lärt mig vad flertalet andra människor gillar.
Jobbar mycket i befintligt ljus med en reflexskärm eller en Elinchrom Ranger som upplättning. Objektiv mellan 24 o 200 mm, bländare avpassas efter motiv och önskat skärpedjup.