Annons

Bröllop och Teknik

Produkter
(logga in för att koppla)

da_flower

Aktiv medlem
Hej.

Här skall inte diskuteras hurvida amatörer eller inte skall fota bröllop. Detta är inte en tråd för motiv heller.

Jag undrar:

1. För att få med hela det dynamiska omfånget, bör man ljusmäta på bruden, brudgummen eller bakgrunden ?

2. Kör ni spot/centrum eller Matix mätning.

3. Hur högt iso vågar man köra utan brus i kyrkan ?

4. Använder ni ifyllnadsblixt utomhus ? Jag funderade om inte det kunde vara bra för att få med brudens alla detaljer. Men måste man då mäta på brudgummen ?


Jag skulle vilja att alla som har tekniska råd om bröllopsfoto postar dom här.
 
är också nyfiken på ovan
ska fota bröllop på lördag,
dock "bara" själva bröllopsbilden,
ej i kyrkan och sånt. Är en trädgårdsbröllop.

Tycker för övrigt visst att amatörer kan fota bröllop. Det är upp till var och en och lägga sina pengar på vad de vill. En del skaffar ett band för si och så massa tusenlappar. Andra ropar in en proffsfotograf.

Men det är bra om man gör klart med brudparet om att man EJ är något proffs.
 
Jag kan inte påstå att jag mäter annorlunda på bröllop mot annars.

Jag spotmäter mot antingen brud eller brudgum. Om jag har möjlighet mäter jag mot huden, men kläderna går också bra. Om jag mäter mot vit brudklänning så exponeringskompenserar jag ca +2, om jag mäter mot svart smoking så kompenserar jag ca -2.

ISO beror ju helt på kamerans brushantering. Jag går ända upp till 3200 men stannar helst på 1600 om möjligt.

Fyllnadsblixt använder jag när det behövs för att få ansiktena rätt exponerade mot bakgrunden. Spotmäter på samma sätt som ovan. Ev kompenserar jag ner blixten en aning.

/Jenny
 
1. Beror på bildkompositionen men man får akta sig för att underexponera brudparet. Då blir det brusigt när man drar upp ljuset efter.

2. Jag kör oftast utsnittsmätning (förstorad spot) för att kunna väga in både hud och kläder.

3, Jag går inte gärna förbi 1600 men det behövs sällan heller. Måste jag så knuffar jag på lite med blixten indirekt via tak eller vägg. Det behövs inte mycket blixt vid ISO 800 eller så.

4. Nästan jämt blixt ute utom när jag har någon som kan hålla en reflexskärm. undantaget rena medlusbilder som bara funkar vid molntäcke. Ofta studsar jag blixten i reflexskärmen vid porträtt ute.

Håll koll på histogrammet så att klänningen inte bränns ut.

I kyrkan kan det vara skarpa kontraster om solen lyser in genom fönstren, se till att inte få med perifera högdagrar i ljusmätningen. Är ljuset konstant så mäter jag färdigt innan akten börjar och kör i M läge.
 
Mer om Ifyllnadsblixt

Det jag skall fota är mitt på dagen, nere vid havet på västkusten. Så det kan vara MYCKET skarp sol utan någon skugga alls. Jag tänker mig att få ljuset från sidan och sen köra lite blixt på dom. Jag har en trådlös blixt eller har någon annan ide ?

Vill inte få för hårda skuggor.

/johan
 
En reflexskärm från kaffebrus är väl bra.

Om det är MYCKET skarp sol så är det säkert skuggor också. Tror det blir svårt att komma ifrån det.
 
Jag använder alltid en rejäl ljusbank - bouncer även utomhus. Kostar en tusin att hyra. Det viktiga är att kolla histogram och markeringen för utbrända ytor.

Sen vill jag bara säga att det inte räcker att tala om för brudparet att man inte är proffs - man måste visa vad man kan. Det kan vara stor skillnad på två "ej proffs".

Det är ju ändå brudparet som drabbas om du misslyckas.
 
Dom vet att jag är en amatör. Har inte fotat bröllop innan. Men dom skall ha ett proffs som tar foto först. Det jag skall göra är att ta foto på hela sällskapet som dom förhoppningsvis kan använda till tack kort och "ha rättigheter till".

/johan
 
För att vara ditt första bröllop tycker jag du lyckades riktigt bra. Finns lite (enligt mitt tycke) att förbättra lite här och var.

Mer blixt ute, mindre inne. Posera personerna lite nogrannare/aanorlunda.

Men som sagt det är ju vad jag tycker och ingen världssanning.
 
Tackar för kritiken. Mycket värdefullt. Just ifyllnadsblixt ute är något jag har insett verkligen skulle behövts.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.