Hej!
jag har fått för mig att en Omni ger mjukare ljus trots att den inte är större än huvudet, men det kan ju vara så att jag vill det så mycket att jag inbillar mig det.
Om man nu inte ska vinkla blixten uppåt, hur ska man då göra för att få mjukare ljus?
Blixten jag använder är en
Metz 70 MZ-5 så det är gott om kräm i den. Den går på eget uppladdningsbart batteri. Jag har med mig ett extra batteri som är extra kraftigt utöver standardbatteriet så jag borde vara på den säkra sidan.
4. Detta gäller alltså vid porträttplåtningen innan kyrkan (lite otydligt skrivet av mig, tänkte längre än jag skrev), jag vill ha blixten för att lätta upp ev skuggor och skapa den här lilla glimten i ögat så att det inte ser dött ut.
5. Det vita lakanet är till för bruden att sitta på om man ska ta en bild i gräset. Vita kläder och gräs funkar ej tillsammans.
7. Vid in och utgång kommer jag nog att använda blixt, då kommer ju alla att plåta så det stör inte men under själva högtiden så stör det otroligt, särskilt som jag står fram och då kommer att blända dom på första raden.
Anledningen att jag inte vill köra mer än 800 ASA är att jag är lite orolig för bruset på D-100. Jag har hitils bara kört med 200 på bilder jag har kört ut på papper.
Kostymen får vara kvar på efter kyrkan eftersom det då är fest, men jag kan lova dig att innan så kör jag med militärbyxor och foto-väst. Det är då jag känner mig som mest bekväm.
Tack för feedbacken (heter det så?
Greven