Annons

Bröllop igen

Produkter
(logga in för att koppla)
I alla fall, utom just detta, är jag glasklar på vad jag har på mig. Nämligen praktiska byxor och en fotoväst med många fickor. Men eftersom jag här också är bjuden som gäst så är det inte lika glasklart.
Om det inte var för att det är ett stort ryggtryck med Kodaks logga på västen skulle jag kunna ha den eftersom den är svart och med andra ord diskret, furutom det stora gula trycket.
 
Själv har jag haft kavaj, skjorta, slips, snygga och praktiska byxor. Dvs mörka byxor med diskreta benfickor. Till detta neutrala skor. Ser väl i princip ut som vilken tjänsteman som helst. Jag tycker det är viktigt att man inte ser för snoffsig ut heller utan just neutral. Står man där som värsta modelejonet snor man ju uppmärksamheten iaf även om man är snygg.

Det finns omöjligt orsaker till att jag skulle ha en hel väst med prylar med mig när jag står framme vid altaret. Varför?

Jag byter inte film, spar sista rutan så att kameran inte spolar tillbaka alternativ ställer kameran på manuell tillbakaspolning. Jag byter heller inte objektiv, det riskerar att skramla. Jag byter inte blixtar, filter eller annat. Enda orsaken till att behöva byta något är om något går sönder. Den risken bedömmer jag som så liten att jag kan gå de tre metrarna till min redan öppna och gömda väska med reservprylar.

Att komma och se ut som M Klum på vildmarksuppdrag går fetbort. Jag tror det minskar chanserna till att någon bland övriga gäster visar sitt intresse för mina tjänster. Men det är såklart bara som jag resonerar.

/Maverick
 
Greve Nickon skrev:
Om det inte var för att det är ett stort ryggtryck med Kodaks logga på västen skulle jag kunna ha den eftersom den är svart och med andra ord diskret, furutom det stora gula trycket.

Hmm... om du vill ha bort det permanent så kan du ju spraya över det med lite svart färg, vill du inte måla så kan du sy över en svart tygbit lite snyggt.. eller hur? på så vis blir det ju både snyggt och praktiskt om man gör det bra. Svarta kläder funkar ju alltid om man inte ska synas, men står det kostym så bör man ju bära det. Man kan ju fråga om det går bra att under själva vigseln etc (om man nu måste ha alla prylar i fickan) bära lite mer praktiska kläder för att sedan svida om till själva festen?
 
Ha bort det för alltid vill jag absolut inte (betalade fina pengar för den västen) men att täcka över det är ju ett alternativ. Jag ska kolla med brudparet vad dom anser är OK. Sen får jag ju se hur det ser ut i kyrkan också, det kanske inte behövs utan jag kan ha väskan på ett strategiskt ställe.

Tack för tipsen.
Greven
 
Nu verkar alla vara stensäkra på vad dom ska ha på sig =D - men ett annat tips är bara ett litet klädbyte.

Jag planerar alltid in 10 min där jag bara kan kasta om kläder (bara står bredvid bilen, det går på nån minut men det kanske går bort om man är tjej..?), lagom ljusa och fina, slipsen hänger färdigknuten osv. Byter batteriacc innan vigseln och tar telezoom på kameran och vidvinkelzoom i handen och traskar in längst fram i kyrkan. Har kommit på att jag inte alls måste ha den extra zoomen i fickan eller i en väska (eftersom jag dessutom byter hela tiden) utan det går finfint att ställa den på golvet bakom mig (jo det är sant!!). Det har hänt att jag fått glada kommentarer från vigselförrättare som berättar för dom hårresande historier om fotografer med svettiga t-shirts och jeans som klättrat i predikstolen och stulit föreställningen för brudparet. Om prästen bara hade en aaning om hur jag såg ut en tjugo minuter tidigare... ;D
 
Hur har ni planerat för eventuellt dåligt väder? Eller räknar ni kallt med att det skall vara lagom soligt?

-Jimmy
 
Jag hoppas att det är fint väder, men om det inte blir det så kommer jag att försöka ställa upp en liten studio inomhus någonstans. Jag vet bara inte var ännu.
Det tråkiga med det är ju också att man missar mycket utrymme så dom lite roligare busbilderna missar man nog.

Jag har tänkt att skaffa ett helvitt golfparaply som dom kan hålla över sig om det bara regnar lite.

Så länge det inte regnar eller snöar så kan man ju vara ute och lätta upp med en blixt.

Greven
 
1. Jag har fottat tre bröllop och i samtliga fall har man inte velat störa ceromonin med blixt så jag har använt Fuji Super 800 och sedan iso 800 på min 10D när jag köpte den. På mottagningen/festen drar jag bara blixten i taket eller riktad snett framåt.

3. Jag kanske inte är lika seriös men jag har endast vinklat uppåt och använt en reflektor. (har ingen skärm så det har blivit papper...)

4. TTL, ett steg under.

5. Eftersom de är med på det har det inte varit problem att böka in en duk (har en gammal linneduk som inte syns ifall det skulle vara en snutt man inte får in) Bilar som man har med har varit väldigt välputsade i mitt fall så ndet har inte varit några problem.

7. Jag har kört stativ i kyrkan, jag har bara fasta brännvidder så det blir ett jäkla bytande, hade varit bra att ha en side-kick.. :-D

8. Har faktiskt haft kostym... Jag har väskorna kvar till min objektiv som jag kan slänga runt mig och ha på magen ifall jag måste komma åt dem snabbt.

Jag är rookie men jag hoppas att det var något vettigt.
 
Greve Nickon skrev:
Hej!
Jag har nu gått igenom 262 forumtrådar på sökresultatet men jag har fortfarande några frågetecken att räta ut. Jag har nämligen fått förtroendet att vara ansvarig fotograf på ett bröllop om två månader och jag har inte gjort något sådant innan.

1. En sak som inga verkar vara överens om är om man skall använda Bouncer eller inte, särskillt om man inte kan studsa blixten i något.

2. Där kommer min andra fråga in. Hur högt i tak kan det vara för att man ska kunna studsa en blixt? Blixten jag kommer att använda är en Metz 70 MZ-5 så den är ganska kraftig. Jag har dock inte fått den ännu, dewt dröjer nog ett par veckor.

3. Eftersom det är en stavblixt man har på rack bredvid kameran så är det inte riktigt läge att tilta kameran med blixten på. Vad är bäst? Tilta kameran och ha blixten på eget stativ bredvid eller ha kameran liggande med blixten monterad och sedan croppa bilderna? (Tänker mest på Porträttbilderna som kommer att tas utomhus så det rör sig om upplättning.) Jag kommer att använda min D-100

4. När det gäller upplättingen så undrar jag vad ni rekomenderar; TTL eller manuellt med lös mätare och blixten ett steg under befintligt ljus.

5. Ni som gör lite roligare bröllopsbilder utomhus, hur gör ni för att få bruden att lägga isg i gräset eller luta sig över en bil etc med tanke på att vitt inte är den mest diskreta fär att få fläckar på. Har ni något under som ni trollar bort i PS?

6. Jag har tänkt att använda reflexskärm till ett par utav utomhusbilderna. Jag är väldigt förälskad i min Guldreflektor men jag har hört många som tycker illa om dom. Vilken skall jag använda? Guld/Silver/Vit?

7. När det gäller plåtingen i kyrkan så är frågan dels hur mycket jag vågar dra upp i ASA utan att förlora i kvalitet så att det inte går att göra större förstoringar (D-100). Dels om man skall använda stativet i kyrkan. Man blir ju inte så flexibel.

8. Det sista är vad ni brukar ha på er. Jag är en sån som brukar ha en fotoväst med mycket fickor för objektiv mm för att kunna dumpa väskan i bilen eller liknande. Dels så tycker jag om att ha ett par svarta millitärbyckor med benfickor för extra utrustning samt att man kan krypa omkring på marken och plåta eller klättra upp i ett träd.


Jag hoppas att jag kan få några svar på denna tråd.

Tack
Greven

Hej!
Snart smäller det på allvar. På Lördag så är det dags.
Jag tänkte bara berätta vad jag har kommit fram till hur jag ska köra så får ni skrika om ni anser att jag är ute och cyklar.

1. Omni Bounce på även utomhus när jag kör blixten rakt fram för upplättning.

2. Man kan studsa blixt i taket även om det är 4-10 meter upp, eftersom jag kör digitalt så får jag prova mig fram lite. Taket skall naturligtvis vara vitt.

3. Kör kameran på stativ på högkant. Blixten monterad så att den är över kameran. En kort trådutlösare.

4. Här är jag inte överens med mig själv. Jag kommer att använda TTL och blixten inställd på upplättning. Men vad är bäst, att köra på lös mätare och mäta infallande ljus och ställa in efter det eller att köra i S-läge på kameran med kortaste blixt-synctid? Jag vill ju inte att brudens klänning ska bli utfrätt eller att fracken saknar alla detaljer.

5. Kommer att ha med ett vitt lakan.

6. Guldreflektor kommer endast att användas på någon enstaka bild.

7. Jag kommer inte att använda blixt i kyrkan. Jag kommer att stå framme till höger och plåta. Där kommer jag att ha min F90X på stativ laddad med Kodak Portra 160NC. Jag kommer att använda min D-100 handhållet eller med enbenstativ och dra upp ASA till 800. Efter Tillkännagivandet kommer jag att förflytta mig bak till dörrarna för att plåta utgången och då lämnar jag kameran på stativ och väskan framme och tar bara D-100:an.

8. Det blir kostym i kyrkan, med fotoväskan mellan benen på stativet.

Om någon kan svara på nr 4 om ljusmätningen så är jag tacksam. Eller om ni bara har nått allmänt sista minutentips.

Greven
 
mina personliga åsikter.

1. Omni Bounce på även utomhus när jag kör blixten rakt fram för upplättning.

min personliga åsikt är att det är a waste of batterier. blixthuvudet blir inte mycket större (för mjukare ljus krävs en större yta på ljuset) och det enda som händer är att blixten måste kräma på mer för att uppnå samma effekt.
en omnibounce är tänkt att användas inomhus.


2. Man kan studsa blixt i taket även om det är 4-10 meter upp, eftersom jag kör digitalt så får jag prova mig fram lite. Taket skall naturligtvis vara vitt.

jag säger nog som i tidigare svar, a waste of batterier.
är taket tio meter upp så krävs massor med kräm.
kör du vanliga R6 eller AA (eller vad dom nu kallas) batterier så lär du få byta dom titt som tätt.


3. Kör kameran på stativ på högkant. Blixten monterad så att den är över kameran. En kort trådutlösare.

håller med. men se till att du snabbt kan ställa kameran vanligt oxå, du vet aldrig vad som händer.


4. Här är jag inte överens med mig själv. Jag kommer att använda TTL och blixten inställd på upplättning. Men vad är bäst, att köra på lös mätare och mäta infallande ljus och ställa in efter det eller att köra i S-läge på kameran med kortaste blixt-synctid? Jag vill ju inte att brudens klänning ska bli utfrätt eller att fracken saknar alla detaljer.

eh, jag fattar tyvärr ingenting. *trög idag*
när är det du ska använda detta? i kyrkan? på festen?
själv brukar jag köra ttl och köra plus- eller noll kompensation på blixten beroende på om jag kör den rakt på eller bakåtvänd eller vicket jag nu väljer.
jag brukar välja att blixten ska vara det dominerande ljuset inomhus då det brukar vara lite mörkt.
utomhus kör jag inte blixt alls. jag söker hellre skugga.

5. Kommer att ha med ett vitt lakan.

hur ska du använda det? uppspänt?
blåser det mycket (vicket det ofta gör på hösten) kan det bli väääääldigt knepigt att få det att göra som man vill.


6. Guldreflektor kommer endast att användas på någon enstaka bild.

låter bra. oftast ser bara personerna ut som om dom använt för mycket brunkräm. ;o)
funkar för modebilder, men personligen tycker jag inte det passar för bröllop.


7. Jag kommer inte att använda blixt i kyrkan. Jag kommer att stå framme till höger och plåta. Där kommer jag att ha min F90X på stativ laddad med Kodak Portra 160NC. Jag kommer att använda min D-100 handhållet eller med enbenstativ och dra upp ASA till 800. Efter Tillkännagivandet kommer jag att förflytta mig bak till dörrarna för att plåta utgången och då lämnar jag kameran på stativ och väskan framme och tar bara D-100:an.

varför inte blixt i kyrkan? vid in och utgång kommer det garanterat att bli oskärpa på något sätt.
brudparet måste typ stå stilla om det ska funka utan blixt.
(om det inte är en hypermodern kyrka med strålkastare överallt förstås)
jag kör alltid blixt vid ingång numera och ibland även på utgång.
i övrigt kan man, och bör, köra utan blixt.
höger sida funkar oftast mycket bra. då ser man bruden bra och ljuset i de flesta (alla?) kyrkor kommer från höger (om det inte är mulet och beroende på vicken tid på dagen det är).
i kyrkan kör jag uteslutande med 1600 ISO.. allt annat är för lite.
folk rör på sig mer än man tror (det ska pratas och sjungas hela tiden).


8. Det blir kostym i kyrkan, med fotoväskan mellan benen på stativet.

låter väl bra. ;o)
tar du av dig kostymen sen när du går ut ur kyrkan? ;o)

(själv brukar jag ibland slänga mig ner på marken så jag sätter inte på mig allt för känsliga brallor)
 
Hej!

jag har fått för mig att en Omni ger mjukare ljus trots att den inte är större än huvudet, men det kan ju vara så att jag vill det så mycket att jag inbillar mig det.

Om man nu inte ska vinkla blixten uppåt, hur ska man då göra för att få mjukare ljus?

Blixten jag använder är en Metz 70 MZ-5 så det är gott om kräm i den. Den går på eget uppladdningsbart batteri. Jag har med mig ett extra batteri som är extra kraftigt utöver standardbatteriet så jag borde vara på den säkra sidan.

4. Detta gäller alltså vid porträttplåtningen innan kyrkan (lite otydligt skrivet av mig, tänkte längre än jag skrev), jag vill ha blixten för att lätta upp ev skuggor och skapa den här lilla glimten i ögat så att det inte ser dött ut.

5. Det vita lakanet är till för bruden att sitta på om man ska ta en bild i gräset. Vita kläder och gräs funkar ej tillsammans.

7. Vid in och utgång kommer jag nog att använda blixt, då kommer ju alla att plåta så det stör inte men under själva högtiden så stör det otroligt, särskilt som jag står fram och då kommer att blända dom på första raden.
Anledningen att jag inte vill köra mer än 800 ASA är att jag är lite orolig för bruset på D-100. Jag har hitils bara kört med 200 på bilder jag har kört ut på papper.

Kostymen får vara kvar på efter kyrkan eftersom det då är fest, men jag kan lova dig att innan så kör jag med militärbyxor och foto-väst. Det är då jag känner mig som mest bekväm.

Tack för feedbacken (heter det så?:)

Greven
 
1. Bouncer eller inte.
Jag håller med Christel (inte första gången det). Bouncer är onödigt att ha utomhus. Bättre att ha ett lampstativ med paraply om du vill ha mjukare ljus.


2. Hur högt i tak kan det vara för att man ska kunna studsa en blixt?
Hemma är det nästan fyra meter upp och med ISO400 får jag bländare 5,6 och snabb uppladdning.


3. Tilta kameran och ha blixten på eget stativ bredvid.
Mitt val definitivt. Jag har en sådan där lös TTL-sladd till min blixt, som sitter på ett lampstativ framför mig, lite under kamerahöjd. Jag gillar att ha ett svagt blixtljus för att lysa bort alla skuggor under ögon och så.


4. TTL eller manuellt med lös mätare och blixten ett steg under befintligt ljus.
Jag kör oftast manuellt på allt, det är lätt med D100 att se hur det blir. Är det mer tempo kör jag TTL med blixten strypt 2/3-1 steg.
inomhus blir det som CE, +1 på blixten och halvlång tid på kameran. Jag ställer in slutaren manuellt.

5. Ni som gör lite roligare bröllopsbilder...
Tyvärr, jag är en tråkmåns.


6. Vilken skall jag använda? Guld/Silver/Vit?
Vit. Guld kan bli smutsigt i huden, passar bättre för babebilder på strand. Silver ger för mycket glans i huden, kan se ”svettigt” ut, tycker jag.


7. ...hur mycket jag vågar dra upp i ASA utan att förlora i kvalitet så att det inte går att göra större förstoringar.
Beror på ljuset, men 500 blir snyggt. 1600 ger mer av reportagestuk med stämning.

Jag föredrar ”återkoppling”.


Här är en typisk bild för mig, som visar att jag kör med ljus lite underifrån.
På denna blev det en skugga på dörren bakom, men den dämpar jag innan kopiering.
 

Bilagor

  • c-11.jpg
    c-11.jpg
    23.1 KB · Visningar: 301
jag plåtar med ett par D100 och kör alltid 1600 i kyrkan.
jag förbereder brudparet på att det kan bli lite brusigt eftersom det är så mörkt i kyrkan. det är dom alltid med på.
de flesta föredrar dokumentär stil framför blixtbilder.
bruset brukar jag förminska med NI på deras favoritbilder.

jag föredrar att plåta i skuggan om det är sol och älskar mulet väder.
jag använder aldrig blixt på porträtten så länge jag är utomhus.
hellre att jag enkelt lägger till lite glimtar i ögon (behövs sällan) än att jag plåtar med blixt och plattar till en hel bild.
behövs upplättning kör jag hellre med reflexskärm.

så här brukar jag för det mesta plåta bröllop
http://www.estethia.fotosidan.se/portfolios.htm
(har inte hunnit lägga upp så mycket bröllop än)
 
Hur mycket brus blir det vid 1600? Kan man göra förstoringar utan att hålla på att ta bort brus?

Hur gör man för att lägga till glimtar i ögonen? Är det bara att ta en pensel med vitt och lite lagom ludd eller finns det mer förfinade metoder? Jag jobbar väldigt lite i datorn med bilder, jag har precis börjat egentligen.

Sen vill jag passa på att tacka er som har hjälpt mig. Dom som säger att det inte finns en genväg till lunskap har aldrig surfat på forumen här på fotosidan :)
 
En sak som inte bör komma som en överraskning är att man bör tänka på att inte komponera alltför tight.

Speciellt inte om paret sedan skall montera in bilden i en oval ram. Då behöver du lite luft runt omkring.
 
en liten mjuk pensel, vit färg och låg opacitet.

om det finns en svag glimt (gör det oftast) så kan man härma det ljus som redan finns genom att välja skuggningsverktyget med låg opacitet och klicka tills man ljusat upp den befintliga glimten något.

det gäller att inte ta i för mycket.
 
Hur går det? Har bröllopet redan ägt rum? Den här tråden var så intressant att följa, så det skall bli skoj att höra hur det sedan blev.
 
Erik Schalin skrev:
En sak som inte bör komma som en överraskning är att man bör tänka på att inte komponera alltför tight.

Speciellt inte om paret sedan skall montera in bilden i en oval ram. Då behöver du lite luft runt omkring.

Detta är mycket viktigt och något som småbildsfotografer gärna missar pga av den lilla yta man har till förfogande. Det är heller inte bara ovala ramar som ställer det utan det faktum att det är få format som överrensstämmer med kamerans 2:3 format.

Det betyder att kompositionen du lagt ner mycket tid på går åt fanders eller oxå får de specialbeställa paspertouerna...

Mvh
Maverick
Som gjort det misstaget många gånger...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.