Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllop och slott!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjellen

Aktiv medlem
Hej!

Ska på söndag fotografera mitt första bröllop. Vet inte hur många sidor och trådar jag läst här nu, och jag vet inte om jag blivit klokare eller dummare.. Har ett par funderingar jag gärna vill ha hjälp med!

Väskan innehåller: Nikon D80, Nikon 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR, 50mm 1,8D, 18-70 3,5-4,5. Blixt SB-600 med stativ och paraply.

Paret som ska gifta sig (min svägerska) kommer att gifta sig utomhus så länge vädret tillåter, så ljuset där borde inte vara några problem. Vad det är för lokal vid regn vet jag tyvärr inte (ej kyrka). Men mina stora undringar rör sessionen innan.. Då skall vi åka till Tjolöholms Slott som ligger precis vid havet..

1. Om det är molnigt tänker jag mig att de borde stå intill slottet på något sätt för att inte få med så mycket av tråkiga himlen? Och tvärt om, är det blå himmel (kanske enstaka moln) tar jag gärna med det så man ser hur underbart det var.. Tänker jag rätt?
2. Det pratas mycket om reflexskärmar och dyligt för att lätta upp, vad tror ni om att använda blixten med paraplyt om det skulle behövas? Har nog inte tid eller pengar just nu att skaffa något annat...
3. Vilken glugg bör jag satsta på? 50ian och 55-200 är nya så har inte testat dom så mycket än, men 50 skall ju vara väldigt skarp, och kort skärpedjup kan ju vara fint ibland.
4.Hur jag för att få fint ljus även vid tråkigt väder? Har inte lyckats så bra med det där innan.
5. Kom gärna med andra tips och inspel!

Ska försöka åka ut till platsen innan och kolla läget också! (Något speciellt jag ska tänka på?)

Tack!!
Marcus
 
Min erfarenhet är att det är bättre om det inte är klarblå himmel, lite moln gör bara ljuset mjukare.

Satsa på den utrustningen du är bekväm med, börja inte trixa med reflexskärmar och dylikt om du inte är inkörd på det sen innan.

Jag skulle nog använda 50:an för att få ett kort skärpedjup.

Hitta 5-6 olika platser som du har förutbestämt, och ta med dig ideer på hur du vill att bilderna ska bli, ju mer förarbete/tankearbete du gör desto lättare kommer det att bli.

Lycka till
 
Jo lite moln är väl alltid bra.. Tänkte mer på om det var helt mulet.. blir lite trista bilder då tycker jag...

Har väl använt skärmar och externa blixtar en del, men då mest i studio...
 
Om du bor nära; åk dit samma vid klockslag som ni kommer vara där. Vädret kan ju visserligen variera, men ändå. Testa vinklar å leta miljöer.

Har själv varit där en del. Tänk på att det som ser bra ut när man bara är där å tittar, kanske inte funkar i kameran sedan. Ta testbilder; ställ kameran på stativ med tidsutlösaren och agera själv modell. Då får du en uppfattning om hur väl de passar på just den platsen!
 
55-200 skulle jag lämna hemma. Inte för att den väger så mycket men jag har aldrig använt ett tele vid bröllop. 50 kanske om man hamnar i dåligt ljus annars skiljer det väl inte så mycket i skärpedjup ändå jämfört med 18-70:in.

Att använda blixt som upplättning istället för skärm funkar fint bortsett från att den kan vara svår att köra trådlöst om det är stark sol. Solen stör ut den trådlösa kommunikationen.

/Mavrick
 
testa ta några porträtt bilder med 55-200 @200... med tele så kan man få ganska lugna bakgrunder fastän att det är liten bländare
förutsätter dock att man har plats för att backa så mkt
 
55-200 skulle jag lämna hemma. Inte för att den väger så mycket men jag har aldrig använt ett tele vid bröllop. 50 kanske om man hamnar i dåligt ljus annars skiljer det väl inte så mycket i skärpedjup ändå jämfört med 18-70:in.

Att använda blixt som upplättning istället för skärm funkar fint bortsett från att den kan vara svår att köra trådlöst om det är stark sol. Solen stör ut den trådlösa kommunikationen.

/Mavrick

Jag är inte helt överrens med dig på den punkten, jag använder mitt 70-200 i hög grad när jag tar ansiktsporträtt på de inblandade. Även halvkropps parbilder fungerar det till. Lättare att isolera bakgrunden med lite längre brännvidd tycker jag. Men annars kommer man ju mer inpå med lite mer vidvinkel. Jag vill att mina bröllopssessioner ska innehålla båda typerna av bilder. Sen kan man ju ibladn hamna till så i en kyrka att man måste ha längre brännviddför att nå fram om inte prästen låter en stå så nära. Om ljuset räcker till vill säga, vilket hans 55-200 tyvärr inte kommer tillåta....
 
Sen kan man ju ibladn hamna till så i en kyrka att man måste ha längre brännviddför att nå fram om inte prästen låter en stå så nära. Om ljuset räcker till vill säga, vilket hans 55-200 tyvärr inte kommer tillåta....

Det blir inga problem, ska som sagt vara utomhus ;) Tar nog gärna med tele känner jag, om man kommer ifrån lite så bryr sig inte folk om det på samma sätt, får lite mer naturliga bilder..
 
Det blir inga problem, ska som sagt vara utomhus ;) Tar nog gärna med tele känner jag, om man kommer ifrån lite så bryr sig inte folk om det på samma sätt, får lite mer naturliga bilder..


Hållar med, fast sen får man gärna vara lite påträngande också, för det blir en annan närvaro i dom bilderna. Ibland får man NÄSTAN vara lite bufflig, bli lite mer närgången än vad åtminstone jag som svensk med stor komfortzon tycker är bekvämt :)
 
Tele är väl bra för att få naturliga bilder om man nu vill ha det.

Men jag vill ha kontakt med dom jag fotograferar så närhet är A och O.
Jag kör själv med normalzoomen. Skärpan blir bättre och ögonkontakten blir suverän.

50mm på en 1.5 och 1.6 crops kamera så får man ett bra arbetsavstånd.
Både för helkropp då modellen kan känna sig mer avslappnad och halvkropp då fokus ligger på ansikte (ögon)

/Stefan
 
Fast lite tele kan vara väldigt smidigt/trevligt när man tar lite mingelbilder på gästerna.
Min favorit var tidigare 135mm med 20D. Nu är det istället 200:an på 5D (bilden tagen med).

Ger lagom avstånd för att inte störa, men ändå lite kontakt samt mjuk bakgrund.

Tycker iallafall du ska ta med 55-200:an. Den väger väl inte så mycket, och OM du upptäcker att du skulle haft nytta av den kommer du ångra ifall du lämnat den hemma.
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    29.8 KB · Visningar: 444
Håller med er allihopa :p Hehe Blir nog en blandning av korta och långa objektiv! Någon som har något bra tips på hur man ska ställa upp paret? Vet att jag har svårt att veta hur jag själv vill ha dom.. Och med det ännu svårare för dom! Börjar bli lite stressad här nu känner jag.... =)
 
Håller med er allihopa :p Hehe Blir nog en blandning av korta och långa objektiv! Någon som har något bra tips på hur man ska ställa upp paret? Vet att jag har svårt att veta hur jag själv vill ha dom.. Och med det ännu svårare för dom! Börjar bli lite stressad här nu känner jag.... =)

Surfa runt och skriv ut bilder, som du tar med. Utgå inte från att de vet hur de vill ha det.
 
Som reflexskärm funkar en frigolitskiva och en skidstav utan truga väldigt bra.
köp tjockare än 3 cm, för den bryts i vind.

Skidstaven är din assistent om du nu inte råkar ha en mänsklig sådan. Tryck den rätt igenom skivan & ner i backen.

På baksidan av Tjolöholm precis där gräsmattan slutar finns det ett valv i muren med grind som är mycket vackert. (många år sedan jag var där)

Lek med valvet.
inramning
utanför - innanför
 
Tack för tipsen! Har precis varit där och kikat! Finns många fina valv och annat. Får se vad vi hinner med, verkar som om vi har 30min till foto ungefär... Inte mycket.
Jag har fått tag i ett stort vitt blankt pappers ark som jag kan använda i värsta fall.. Men eftersom tiden är så knapp känns det som jag vill försöka fota mycket och lägga mindre till på grejer runt om kring!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.