Okej. Men 18-105 måste ju vara mer allsidigt? Egentligen kanske jag skulle klara mig med bara det till en början då?
Oj vad jag har att lära... Vad är egentligen ett macroobjektiv. Jag trodde att 55 var det för att det är till för att fota på närmare avstånd.
Skit i alla funderingar, om macroobjektiv, vad som är allsidigt, m.m....!
Du kommer senare att upptäcka vad du behöver, även skratta åt alla tekniska termer, - så svårt var det ändå inte ...
Köp kamerahuset Nikon D90 med det lilla zoomobjektivet, för att det är kompaktare än 18-105:n, det blir oxå billigare, det är ett tillräckligt allsidigt zoomobjektiv, bra kvalité dessutom, läs manualen ordentligt tillsammans med kameran i dina händer, ingen föds till fotograf, allt är övning, övning, ....
Macroobjektiv är speciellt avsedda för att återge skarpt på mycket nära håll, under en halv meter, behöver inte vara just 55mm brännvidd, kan ofta vara på den dubbla brännvidden.
En liten kompakt 50/1,8, normalobjektiv, är det objektiv som är en av de skarpaste i alla tillverkares sortiment, ner till en halv meter kan du fotografera, ger en bild motsvarande vad du ser med dina ögon, ingen förstoring, ingen bred vy, - normalseende objektiv, billigast i sortimentet, billigast att tillverka, nästan sant, en kitzoom kostar ännu mindre, om man köper det i paket med ett kamerahus!