Annons

Brännviddsförlängning - ett skämt?

Produkter
(logga in för att koppla)
arleklint skrev:
Naturligtvis var inte det min tanke, men att ha en liten sensor till sina småbildsobjektiv av skälet att man inte vill gå ut i objektivets kanter känns främmande för mig. Då skulle jag hellre leta efter bättre objektiv.

Det ska bli kul att se din utrustningslista sen :) att helt undvika vinjettering och kantoskärpa med vidvinkelobjektiv blir dock svårt, oavsätt prisklass.
 
arleklint skrev:
Kanske har jag missförstått något, eller också är detta med brännviddsfölängning att skämt.

Det som dock stämmer är ju att man får samma perspektiv OCH utsnitt oavsätt om du har en fullsize sensor med 640mm eller en mindre sensor (1.6x) som motsvarar 640mm (400mm) vid samma avstånd/position.
 
Jo jo, men kvalitetsförlusten kan man knappast bortse ifrån oavsett hur enögd man är, Eller?
 
kvalitetsförlusten jämfört med 1Ds..givetvis inte, men det är ju helt olika prisklasser.

är man enögd kan man säkert bortse ifrån det dock ;-)

jag ville bara förtydliga det där om perspektiv då det var viss tvekan bland vissa om hur det fungerade.
 
Kim: Bara en kolla att vi är överens:

- Ett 400mm objektiv monterat på t.ex en 10D, kommer avbilda exakt samma bild på den lilla sensorn som den gör på en fullstor sensors mittersta del.

- Det perspektiv som objektivet ger kan inte förändras bara för att man har en sensor bakom objektivet som är mindre, och som inte förmår ta till vara hela den bild som passerar genom objektivet.

- Perspektivet i den bild som objektivet skapar på ett 24x36 negativ förändras inte av att negativet beskärs

På så sätt förblir 400mm 400mm om än monterat på 10D. Objektivets egenskap förändras inte av vad som sitter bakom.

(med perspektiv menar jag hur hoptryckt/utdragen bilden uppfattas i djupled)
 
Jag tror det är så Janne att om du skulle ta en bild med ett 50mm, beskära det till utsnittet av ett 400 och jämföra med en riktig bild av ett 400 så är bilden likdan gällande perspektiv och 'hoptryckthet'. Jag såg en jämförelse av det här i en tidning nånstans.
 
Hassan skrev:
Jag tror det är så Janne att om du skulle ta en bild med ett 50mm, beskära det till utsnittet av ett 400 och jämföra med en riktig bild av ett 400 så är bilden likdan gällande perspektiv och 'hoptryckthet'. Jag såg en jämförelse av det här i en tidning nånstans.

Practical photography aktuellt eller förra nummert.
 
Hassan skrev:
Jag tror det är så Janne att om du skulle ta en bild med ett 50mm, beskära det till utsnittet av ett 400 och jämföra med en riktig bild av ett 400 så är bilden likdan gällande perspektiv och 'hoptryckthet'. Jag såg en jämförelse av det här i en tidning nånstans.

Javisst, perspektivet är alltid det samma oavsätt brännvidd (samma med 7mm som med 7000mm) så länge du har samma avstånd-position, ENDAST om man förflytar sig/kameran så får man annat perspektiv.

Vid samma utsnitt får man olika perspektiv med olika brännvidder...just för att man har förflyttat sig för att kunna få samma utsnitt.
 
Hassan skrev:
Jag tror det är så Janne att om du skulle ta en bild med ett 50mm, beskära det till utsnittet av ett 400 och jämföra med en riktig bild av ett 400 så är bilden likdan gällande perspektiv och 'hoptryckthet'. Jag såg en jämförelse av det här i en tidning nånstans.

Men det var väl innebörden av vad jag sa.
Jag tror vi börjar gå om varandra i denna tråd nu ;)
 
arleklint skrev:
Kim: Bara en kolla att vi är överens:

- Ett 400mm objektiv monterat på t.ex en 10D, kommer avbilda exakt samma bild på den lilla sensorn som den gör på en fullstor sensors mittersta del.
javisst

arleklint skrev:

- Det perspektiv som objektivet ger kan inte förändras bara för att man har en sensor bakom objektivet som är mindre, och som inte förmår ta till vara hela den bild som passerar genom objektivet.
perspektivet är oberoende av brännvidden, så givetvis så ändras inte perspektivet.
(skulle du utnytja hela bilden från objektivet så skulle formatet vara runt)
arleklint skrev:

- Perspektivet i den bild som objektivet skapar på ett 24x36 negativ förändras inte av att negativet beskärs
objektivet ger i sig inget perspektiv, det är avståndet-positionen i förhållande till motivet som ger perspektiv.
 
Senast ändrad:
för att visa vad jag menar så har jag lagt upp bilder här
2 helt olika brännvidder ger exakt samma perspektiv från samma position.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.