Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brännviddsförlängning - ett skämt?

Produkter
(logga in för att koppla)
arleklint skrev:
så... vad vinner vi med brännviddsförlängning?

Ingenting.... egentligen..gentemot det som diskuterats, nämligen 35mm.. Man får ju, som en del påpekat, samma effekt av att ebskära sitt negativ/dia 22.7x15.1 (Canons CMOS). Men jag tror att för att kunna göra detta utan att tappa allt för mycket kvalité så bör detta göras med en proffsscanning á mycket pengar. Men det är bara min tanke. Eftersom vi sett att Canons flaggskepp 1Ds kan ge Velvian en match så undrar jag om inte en 6MP typ 10D kan ge velvian en liknande match om man beskär velvian och gör lika stora printar.
 
Med men en sensor som har bättre upplösning än film - utan att gå inte anala diskussioner kring skillnaderna mellan korn och pixlar e t c - så vinner man väl trots allt brännvidden.

Sedan anser i alla fall jag att man trots detta förlorar mer än vad man vinner då man tappar bredd på vidvinklarna.
 
så... vad vinner vi med brännviddsförlängning?
Billigare CMOS chip. Mindre chip, lägre tillverkningskostnad. Billigare kamera. Och möjligheten att få ut 6MP på en utsnitt som motsvarar 640mm, ur ett 400mm. Utan att köpa sig en 1Ds. Bra om man gillar zoom, dåligt om man är beroende av vidvinkel.

Och beroende på storlek på sensorn så kan det gynna fotografen att ha en mindre sensor med högre antal pixlar, än att beskära bilden i efterhand från en större bild med fler pixlar.
Enkelt att göra en graf som visar förhållandet.

Dock ställer ju detta högre krav på optiken då en mindre sensor med hög upplösning kräver optik matcha den. Alternativt att om man inte snackar system för utbytbara linser, möjligheten att göra mindre optik som är ljusstark och har bra kvalite relativt billigt då den ytan som optiken behöver kunna klara av är mindre än för en 35mm kamera.

Enligt fysikens lagar så bör det vara så att mindre bildpunkter ger mindre brus.
Kan du elaborera lite.

Från elektronikens synvinkel är det oftast tvärtom, mindre bildpunkter brukar användas för att få in fler sensorpunkter inom en viss yta. Och ju fler punkter inom en viss yta, desta svårare blir det att kontrollera värmeutveckling etc. Det var ju inte för inte som dom första CCD och CMOS chipen krävde speciell kylning. Och generellt sett fungerar bättre när det är svalt.

Sen har jag för mig att det är lättare att få moire effekter med många punkter på liten yta.

Och en Motsvarighet till FOV crop är ett väsentligt bättre ord än brännviddsförlängning.
 
Om man t.ex. vill fota fåglar som ju oftast kräver långa objektiv så är ju frågan vad som ger bäst resultat, en filmbaserad kamera med ett 500 mm objektiv eller t.ex. 10D med 300 mm objektiv. Utsnittet blir ju ungefär detsamma.
Om kvaliten på bilden blir likvärdig så har man ju vunnit en massa pengar i objektivkostnad och ryggbelastning.
 
Jeppe skrev:
De engelspråkiga i världen har kommit på ett bra namn... FOV Crop. Alltså Field Of View Crop, Eller bildvinkelsbeskärning på svenska... Det anser jag vara en mer korrekt term.
Varför prata om brännviddsförlängning, det är ju samma optik som sitter på kameran, det är ju den registrerande ytan som är olika, personligen vill jag benämna det som en förlängningsfaktor, man får en skenbar förlängning av brännvidden men det är ju samma optik med bibehållna optiska egenskaper.
Eller som Jeppe säger, FOV Crop, lite svårt att översätta, kanske utsnittsbeskärning, vad vet jag.

Om vi bara slutar prata om brännviddsförlängning så kommer det nog ett mer korrekt svensk benämning snart.

Detta fenomen gäller ju bara systemkameror med utbytbar optik.
 
Bara en liten fundering:

Om jag har en sensor som är mindre än ytan som optiken optimerats för. Tappar man då inte i upplösning (optisk, inte digital), eftersom mindre "glas" används vid fokuseringen?
 
Toste skrev:
Om man t.ex. vill fota fåglar som ju oftast kräver långa objektiv så är ju frågan vad som ger bäst resultat, en filmbaserad kamera med ett 500 mm objektiv eller t.ex. 10D med 300 mm objektiv. Utsnittet blir ju ungefär detsamma.
Om kvaliten på bilden blir likvärdig så har man ju vunnit en massa pengar i objektivkostnad och ryggbelastning.

Vilket som ger bäst resultat vet jag inte och det beror på många faktorer, men min poäng var ju att du ju kan nöja dig med 300mm på din filmbaserade kamera och beskära negget till samma sorlek som 10D sensorn. Då har du gjort det som kallas "brännviddsförlängning" och sparat både pengar och rygg ;)
 
Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Ingenting.... egentligen..gentemot det som diskuterats, nämligen 35mm.. Man får ju, som en del påpekat, samma effekt av att ebskära sitt negativ/dia 22.7x15.1 (Canons CMOS). Men jag tror att för att kunna göra detta utan att tappa allt för mycket kvalité så bör detta göras med en proffsscanning á mycket pengar. Men det är bara min tanke. Eftersom vi sett att Canons flaggskepp 1Ds kan ge Velvian en match så undrar jag om inte en 6MP typ 10D kan ge velvian en liknande match om man beskär velvian och gör lika stora printar.

Varför skall man scanna sitt neg?
Det kan väl kopieras "analogt" ;)
 
Copy_Con skrev:
Bara en liten fundering:

Om jag har en sensor som är mindre än ytan som optiken optimerats för. Tappar man då inte i upplösning (optisk, inte digital), eftersom mindre "glas" används vid fokuseringen?

Kan det inte rent av vara tvärtom? Man brukar ju förlora i kvalitet ju närmare kanten man kommer. I viss mån är väl dagens 35 mm optik "överdimensionerad" för de digitala sensorerna, eller?
 
Damocles skrev:
.... Mindre chip, ...
Kan du elaborera lite.

Från elektronikens synvinkel är det oftast tvärtom, mindre bildpunkter brukar användas för att få in fler sensorpunkter inom en viss yta. Och ju fler punkter inom en viss yta, desta svårare blir det att kontrollera värmeutveckling etc. Det var ju inte för inte som dom första CCD och CMOS chipen krävde speciell kylning. Och generellt sett fungerar bättre när det är svalt.

Sen har jag för mig att det är lättare att få moire effekter med många punkter på liten yta.

Just det! mindre chip så sänker man spänningen och minskar därmed effekten. Den utvecklingen har vi sett sedan PC födelse.
Ett mindre chip kan man tillverka om varje pixel(punkt) är mindre.

Moire vet jag inte hur det uppkommer eller påverkar men jag skriver inte om ett annat avstånd mellan pixlarna utan bara mindre pixlar.

/Erik
 
arleklint skrev:
Varför skall man scanna sitt neg?
Det kan väl kopieras "analogt" ;)

Javisst.. men om du vill göra en 20x30 kopia så måste du göra en större förstoring från ett dia för att få samma utsnitt. Låter bakvänt va?

Om du utgår från den digitala bilden istället och har den 20x30, då måste du följdaktligen kopiera upp ditt dia större än så för att kunna göra en likvärdigt stor bild från ett dia.

Bilden från diat ska då göras 47,5 x 31,5 cm för att kunna ta ut ett likadant utsnitt som CMOS'en ger. DET skulle vara intressant att se..
 
Nu är vi inne på chipteknologier och det kan vara intressant.

För min del ville jag veta om jag rent teoretiskt hade uppfattat saken rätt.

Jag ställer mig då snabbt tillsammans med er som vill finna bättre namn än brännviddsförlängning. För någon brännvidd förlängs inte. Bilden bara beskärs med bibehållet perspektiv.

Tack allihop!
 
Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Javisst.. men om du vill göra en 20x30 kopia så måste du göra en större förstoring från ett dia för att få samma utsnitt. Låter bakvänt va?

Men det dia som beskurits till samma format som CCD´n skall förstoras lika mycket?
 
Erik Schalin skrev:
Just det! mindre chip så sänker man spänningen och minskar därmed effekten. Den utvecklingen har vi sett sedan PC födelse.
Ett mindre chip kan man tillverka om varje pixel(punkt) är mindre.

Moire vet jag inte hur det uppkommer eller påverkar men jag skriver inte om ett annat avstånd mellan pixlarna utan bara mindre pixlar.

/Erik

Gällande moire är pixelmängden en orsak, dock är färginterpoleringen den största boven.
 
Ett större chip ger bättre kvalitet än ett mindre med samma antal pixel, detta under förutsättning att optiken är anpassad för chipets storlek.

Moire uppträder när den avbildade ytan har ett mönster som chipet har för låg upplösning för att återge, och det skapas ett nytt mönster, Alias.Prova att skanna em bild i låg upplösning och jämför med samma bild skannad i högre upplösning.
 
Tjena Hans

Jag har gjort ngt som aldrig förr skett.
Var i mörkrummet i sö-må lade huvudet på kudden 05:50.

Varför ger ett större chip med stora, ja så stora är de väl inte, pixlar och avstånd bättre kvalité än ett med mindre pixlar och avstånd ?
 
Jeppe skrev:
Javisst.. men om du vill göra en 20x30 kopia så måste du göra en större förstoring från ett dia för att få samma utsnitt. Låter bakvänt va?
arleklint skrev:
Men det dia som beskurits till samma format som CCD´n skall förstoras lika mycket?
Man hissar förstås bara upp förstoringsapparaten så att bilden får rätt utsnitt på 20x30-cibachrome/ilfochrome-kopian (eller vad de nu heter).
 
Erik Schalin skrev:

Varför ger ett större chip med stora, ja så stora är de väl inte, pixlar och avstånd bättre kvalité än ett med mindre pixlar och avstånd ?
Större chip ger mer yta för ljuset att falla på och vi får därmed lättare att avläsa ljuset, detta medför även att signal/brusförhållandet blir bättre, mindre brus alltså.
Ett problem idag är om jag förstått det rätt är att optiken är begränsande på kvaliteten.
Optiken förmår inte återge bilden utan distortion på en liten yta.
 
Hej

Är det inte enklare att svara ja på arleklints fråga?

Det blir ju frågan om samma förstoringsgrad eftersom originalet i arleklints fall då är lika stora efter kroppningen av DIAt.

Roine
 
Distorsionen är givetvis oundviklig och påverkar.

Ja signal/noise blir bättre.

Detta talar för att avstånden mellan ska minska och själva pixelytan öka.

Vi får väl se vad framtiden har i sitt sköte åt oss.

Skulle behöva hjälp med att bedömma två svartvita kopiors kvalité och vad som kan bli bättre.
Jag svänger förbi nästa gg jag är i B.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.