ANNONS
Annons

Brännviddsförlängning - ett skämt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Kanske har jag missförstått något, eller också är detta med brännviddsfölängning att skämt. Jag lägger in denna fråga och hoppas få klarlagt om jag har rätt eller fel.

Ofta i samband med digitala kameror pratas om den så kallade brännviddsförlängningen som uppkommer om CCD är mindre än 24x36, och att detta skulle vara en positiv egenskap om man är ute efter optik med långa brännvidder till ett rimligt pris.

Om jag uppfattat saken rätt är detta lite av ett "skämt", möjligen ett försäljningsknep som används för att sälja kameror med väldigt litet bildformat.

Som jag uppfattat saken gäller följande. Rätta mig om jag har fel.

- Med ett givet objektiv, är den brännviddsförlängning som uppkommer på en kamera med en CCD som är mindre än 24x36, skenbar jämfört med ett småbildsformet eftersom den lilla CCD´n bara avbildar en liten del av den bild som skulle avbildas på ett 24x36 negativ.

- Samma brännviddsförlängning som erhålls med en liten CCD kan lika gärna skapas genom att beskära ett vanligt 24x36 negativ så att det överensstämmer med storleken på CCD´n.

- Den bild som skapas med en digitalkamera med s.k brännviddsförlängning kan lika gärna skapas i en analog småbilds kamera genom att delförstora en liten del av negativet, vilket i sin tur innebär att "brännviddsförlängning" kan åstadkommas med vilken småbildskamera som helst.

Om ovanstående är sant kanske någon invänder att ett en delförstoring av en liten del av ett negativ tenderar att göra bilden mer oskarp.

Ja men, säger jag då, det är ju samma sak som att den lilla CCD´n som medför brännviddsförlängningen, ger en mer oskarp bild än en fullstor CCD med samma pixeltäthet, samma signalbehandling och samma förutsättningar i övrigt.

Rätta mig om jag har fel!
 
Det här är nåt som jag också funderat på, och jag håller med dig i din bedömning! Du tar en liten del av bilden och gör den större. Man får inget ändrat perspektiv i bilden som man får om man byter till ett längre objektiv och går bakåt.

Däremot så beror väl kvaliten i det uppförstorade negativet (utöver optikens påverkan) på filmens kvaliteer och upplösning!? Det blir isåfall att jämföra den digitala CCD:ns upplösning med den film du stopppat i den analoga kameran...anser jag.

Skulle vara kul att höra ett expertsvar i frågan.

peterA
 
Hej

nej, jag har uppfattat detta på samma sätt, dvs den skenbara förlängningen uppstår genom att man gör en delförstoring av motsv småbildformatet. Detta har diskuterats i oändliga trådar, särskilt på dpreview, men är ju mycket enkelt att förstå tycker jag. Småbilden har maskats av med en motsv aps stor sensor.

Sedan tycker väl jag inte att detta behöver betyda något negativt. Du erhåller ju samma/bättre skärpa än dia+skanning med denna teknik. Det betyder också att du i större utsträckning nyttjar de bättre delarna av optiken varför skärpan inte behöver bli lidande.

När nu Nikon släpper en 12-24 optik särskilt anpassad för aps-stor ccd så överbryggas de problem man kan ha upplevt med sämre vidvinkel som ju är ett resultat av den skenbara brännvidds förlängningen.

Slutligen. Vad är det som säger att en fullstor sensor, dvs motsv småbild, är bäst då samtliga för-/nackdelar räknats samman?

Med vänlig hälsning
Johan
 
Självklart stämmer det du säger. Beskär dina negativ så får du en ”brännviddsförlängning”.

Inget konstigt alls.

Problemet med digitala systemkameror är dock att min 28mm motsvarar en 42 hastigt och lustigt.
 
Hej

Det stämmer det Ni skriver.

Dock så ger denna delförstoring bättre kvalite än att beskära i efterhand (med samma kamera) då den mindre ytan täcker fler bildpunkter än att göra det i efterhand.

So ett exempel:
- en Canon D60 med 1.6 ggr bildvinkelförändring med ett 400 mm objektiv ger samma optikska egenskaper som ett 400 mm på en analiog avseende skärpedjup mm.

Däremot får man bara med så mycket på bilden som en zoomning till 400x1.6 = 640 mm skulle ha gett, men i övrigt gäller som Ni säger, att det egentligen är en del av bilden, en "i kameran" beskäring.

Roine
 
julgus skrev:
Slutligen. Vad är det som säger att en fullstor sensor, dvs motsv småbild, är bäst då samtliga för-/nackdelar räknats samman?

Jag säger inget i den frågan annat än att jag spontat gör reflexionen att en fullstor CCD borde ge en skarpare bild än en liten på samma sätt som mellanformat ger skarpare bilder än småbild, men nu tappar vi tråden...

min undran var om mitt resonemang var riktigt att "brännviddsförlängning" kan åstadkommas genom delförstoring av ett småbildsformat.
 
arleklint skrev:
Jag säger inget i den frågan annat än att jag spontat gör reflexionen att en fullstor CCD borde ge en skarpare bild än en liten på samma sätt som mellanformat ger skarpare bilder än småbild, men nu tappar vi tråden...

min undran var om mitt resonemang var riktigt att "brännviddsförlängning" kan åstadkommas genom delförstoring av ett småbildsformat.

Hej

jo.. men då sätter du likhetstecken mellan film o digitalt som medium i detta avseende vilket man kanske inte kan göra utan vidare.

Se på Canon 1ds med småbildstor sensor.. den lider av viss problematik i hörnen av bilden då optik, hus mm inte ursprungligen konstruerats för en digital sensor.

Jag tycker att den enda nackdel som tekniken för med sig är att sökaren är maskad (mindre) samt att man får tänka till då man kör med både digitalt och analogt.

Med vänlig hälsning
Johan
 
Hej Janne

Tar ändå o kommenterar det med skarpare bild.
Ett mindre utsnitt direkt i kameran bode ge skarpare bild av just det utsnittet, eller hur. Då har ju alla pixlarna använts för just den lilla biten.

Eller hur?

Roine
 
Jo det verkar helt korrekt Janne.

Vad tjänar man då?
Man slipper fallande kvalité ut mot hörnen.
Mer?

Vad förlorar man?
Det låter som en mindre sensor kräver bättre optik, en högre upplösning?

Enligt fysikens lagar så bör det vara så att mindre bildpunkter ger mindre brus.
Rent praktiskt är vi väl inte dagens teknologi framme vid denna brytpunkten, om vi ens kommer dit.

/Mvh Erik
 
roinek skrev:
So ett exempel:
- en Canon D60 med 1.6 ggr bildvinkelförändring med ett 400 mm objektiv ger samma optikska egenskaper som ett 400 mm på en analiog avseende skärpedjup mm.B]


Precis, men skärpedjup och perspektiv i D60 motsvarar inte 640mm på en analog kamera (vilket är den brännvidd man kan tycka sig ha på D60 genom brännviddsförlängningen) ??
 
Att kalla en delförstoring för brännvidsförlängning är väl inte riktigt.
Att i efterhand delförstora den digitala bilden skulle väl vara samma sak som att delförstora ett negativ/positiv. Den så kallade brännvidsförlängningen utnyttjar ju hela det tillgängliga formatet till det givna bildutsnittet.
 
JAnne

Helt rätt. Därför är vi 100% eniga att ordet brännviddsförlängning är fel ord, direkt missvisande och som du skriver kan missbrukas i marknadsföring.

Det är bildvinkelförändring motsvarande .... som jag tycker känns bättre.

Dock är jag nöjd med detta då jag ofta vill just beskära ut delar av bilden och försöker göra det i kameran. Är ingen större vän av vidvinkel just nu

Roine
 
arleklint skrev:
Precis, men skärpedjup och perspektiv i D60 motsvarar inte 640mm på en analog kamera (vilket är den brännvidd man kan tycka sig ha på D60 genom brännviddsförlängningen) ??

Jo, jag tror det gör det om du skulle stå på samma plats när du jämför.
 
Hassan skrev:
Att kalla en delförstoring för brännvidsförlängning är väl inte riktigt.
Att i efterhand delförstora den digitala bilden skulle väl vara samma sak som att delförstora ett negativ/positiv. Den så kallade brännvidsförlängningen utnyttjar ju hela det tillgängliga formatet till det givna bildutsnittet.

Hej

jo, men resonemanget stämmer om man vill jämföra med småbildsformatet.

Med vänlig hälsning
Johan
 
roinek skrev:

...
Dock så ger denna delförstoring bättre kvalite än att beskära i efterhand (med samma kamera) då den mindre ytan täcker fler bildpunkter än att göra det i efterhand.
...

Fast är detta relevant? en d60 har väl ingen 'förlängning' jämfört med en d60. Eller en f80 jämfört med en f80 heller för den delen.
 
julgus skrev:
jo, men resonemanget stämmer om man vill jämföra med småbildsformatet.

Vilket ju är rimligt att göra i detta sammanhang eftersom "brännviddsförlängning" anges relativt småbildsformat. (film 24x36 eller fullstor CCD)
 
Hej

Nu e du bra petig.
Jag menade att om man ställer ett stativ med tex min 100-400L IS zoomad på 400mm och tar en bild med tex en D60, tar en kamera med tex en större CCD/CMOS och tar en bild utan att ändra nått (men med samma upplösning, tex 6M pixlar).

Denna bild tar man sedan och beskär så man får samma storlek på bilden motivmässig. Då har man förlorat i upplösning.

Roine
 
Fast om vi skall diskutera principer för hur detta funkar måste vi jämföra CCD:er med samma pixlar/yta och utgå från att en större CCD har fler pixlar än en mindre.... precis som ett beskuret negativ förlorar bildinformation.


så... vad vinner vi med brännviddsförlängning?
 
De engelspråkiga i världen har kommit på ett bra namn... FOV Crop. Alltså Field Of View Crop, Eller bildvinkelsbeskärning på svenska... Det anser jag vara en mer korrekt term.
 
mipert skrev:
Problemet med digitala systemkameror är dock att min 28mm motsvarar en 42 hastigt och lustigt.
Precis. Det är också mitt enda problem med utsnittsförminskningen. Det är svårt att överhuvudtaget få tag i ett prisvärt objektiv med samma bildvinkel som ett 24 mm på småbild och låg distorsion. 12-24 DX i all ära, men jag är inte alls sugen på en dyr och klumpig zoom när jag vill ha ett 16 mm-objektiv. Det borde inte vara några problem att bygga ett sånt med 52 mm-filtergänga. Man får hoppas att någon tredjepartstillverkare tar tag i saken, när det är löst kan jag tänka mig att ta steget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.