Annons

Brännvidd, Hasselblad VS Fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag kikade lite på Hasselblads objektiv, (nej, jag har inte ens nästan lite råd med ett men ändå:) och det slog mig att brännvidderna verkar vara rätt lika de hos vanliga systemkameror? T.ex ett kort tele var 150 mm och en vidvinkel var 28 mm....

Borde inte en normal på en Bladare ha över 100 mm brännvidd om en normal på en FF har 50 mm? Sensorn är ju mer än dubbelt så stor? Eller är det något annat lurt jag inte hänger med på?

Jämfört med småbild är 28mm på en Hasselblad (6x6) ännu mer vidvinkel. Normalobjektivet är 80mm så 150mm räknas fortfarande som ett kort tele.

Med "dubbelt så stor" menar du säkert sensorns YTA och inte dess diagonalmått som är det som påverkar vilka synvinklar olika brännvidder får tillsammans med sensorn.

Jag kikade lite på Hasselblads objektiv, (nej, jag har inte ens nästan lite råd med ett men ändå:) och det slog mig att brännvidderna verkar vara rätt lika de hos vanliga systemkameror? T.ex ett kort tele var 150 mm och en vidvinkel var 28 mm....

Borde inte en normal på en Bladare ha över 100 mm brännvidd om en normal på en FF har 50 mm? Sensorn är ju mer än dubbelt så stor? Eller är det något annat lurt jag inte hänger med på?

Vanligaste sensorn idag, 22 o 39 mpix är 36x48 mm.

Diagonalen-normalbrännvidd blir då 60 mm, diagonalen på 24x36 är 43 mm.
Diagonalen på 6x6, egentligen 56x56 mm är 79 mm.

/Janne

Sensorarean är 2.5x större på nya H4D-60

Sensorarean är 2.5x större på nya Hasselbladaren jämfört med 135-film.

Brännviddsmultiplicering för Hasselblad med en faktor 0.65x, 0.71x, 0.78x.
Dito för Pentax D645 med 0.78x, för Leica S2 med 0.80x, allt relaterat till gamla småbildsformatet på exakt 24x36mm.

Four Thirds resp. Micro Four Thirds har faktorn 2.0x, gamla Sony's 2/3" sensor i prosumerkamerorna ~4x.

Ett ekvivalent handikapp relaterat till sensorareorna kan också ses i tabellen, där nyaste Hasselbladarna har +1.32 EV fördel relativt 135-formatet.

Four Thirds resp. Micro Four Thirds har -1.94 EV nackdel relativt gamla småbildsformatet.

En klassisk uppfattning är att kamerans normalobjektiv skall ligga nära bilddiagonalen hos filmytan eller sensorn, vilket i Hasselblads fall sett räknat betyder [67|61|55]mm beroende på sensorstorleken. Ett HC 2,8/80 mm objektiv på nya H4D-60 motsvarar då på småbildsformatet brännvidden: 80mm @ 0.65x -> 52mm

För småbildsformatet ~43mm, men förmodligen var de ljusstarkaste normalerna enklare att tillverka om man lade brännvidden en bit över registeravståndet mellan kamerans bajonett och filmplan, dvs 55mm till 57mm var vanligt för de ljusstarkaste ƒ/1.2. (Inget problem för mätsökarkamerorna som inte behövde tänka på retrofokus-konstruktioner, annat än på de allra kortaste brännvidderna).

Bilagor

• handikapp.gif
    handikapp.gif
    9.4 KB · Visningar: 726
Att ett format har en fördel på +1,32 EV mot ett annat innebär att man måste använda 1 1/3 stegs högre bländartal för att objektivets ingångspupill/öppning ska bli lika stor eftersom ju brännvidden måste öka för att få samma synvinkel. I praktiken innebär det att man med en så stor sensor får samma skärpedjup, diffraktion och ljusinsläpp med t.ex. 40 mm vid f/4 som med 25 mm vid f/2,5 för småbild, 16 mm vid f/1,6 för APS o.s.v.

Vill man även ha samma slutartid får man naturligtvis justera ISO-talen så att kvoten ISO-tal dividerat med sensoryta blir lika. Observera dock att de mellanformatsensorer som finns idag är tekniskt sett klart sämre vid höga ISO-tal/sensoryta än sensorer från småbild och nedåt. Har slutartiderna betydelse är mellanformat därför i dagsläget mindre lämpligt. Dessutom begränsas mellanformatsobjektivens ljusstyrka av att de ofta har centralslutare och därmed slösas en hel del av de potentiella fördelarna bort.

...Dessutom begränsas mellanformatsobjektivens ljusstyrka av att de ofta har centralslutare och därmed slösas en hel del av de potentiella fördelarna bort.

På vilket sätt inverkar typen av slutare på ljusstyrkan? Vad är det i så fall som gör att det är svårare att bygga en centralslutare som tillåter högre ljusstyrka?

Vissa av Leicas nya S2-objektiv finns ju i två versioner, antingen slutarlös då kamerans ridåslutare används eller med centralslutare. Så vitt jag har förstått är objektiven annars identiska och har samma ljusstyrka.
Innebär detta att den slutarlösa versionen är onödigt ljussvag?

Jag menade bara att centralslutare med korta slutartider OCH så pass måttliga ytterdiametrar att de får plats i ett normalt utformat objektiv har rätt små hål genom vilket objektivkonstruktörerna måste tvinga genom ljuset. Det är helt enkelt en begränsning och pålaga på konstruktörernas axlar som gör det onödigt komplicerat att göra ljusstarka objektiv. När väl objektivet är konstruerat och linserna tillverkade så spelar naturligtvis inte centralslutaren någon roll för då är ju "skadan redan skedd":)

Jag menade bara att centralslutare med korta slutartider OCH så pass måttliga ytterdiametrar att de får plats i ett normalt utformat objektiv har rätt små hål genom vilket objektivkonstruktörerna måste tvinga genom ljuset. Det är helt enkelt en begränsning och pålaga på konstruktörernas axlar som gör det onödigt komplicerat att göra ljusstarka objektiv. När väl objektivet är konstruerat och linserna tillverkade så spelar naturligtvis inte centralslutaren någon roll för då är ju "skadan redan skedd":)

nja, gamla mätsökarkameror med fasta gluggar (med centralslutare) finns ju ofta med största bländare runt 1.4-1,8 utan att vara särskilt klumpigare än slutarfria 135 objektiv med samma bländartal, så skyll inte på centralslutaren . Det är klart ett problem som går att lösa. Dessutom så är det väl få av de rent digitala mellanformatarna som har centralslutare på sina nykonstruerade gluggar? Typ Hbl HX, Leafs, sinar Hy6 och Mamiyas digitala 645:eek:r. S2 är väl ett undantag?

Åsså en fråga till knight palm, finns pentax D645 än? La de inte den på is?

nja, gamla mätsökarkameror med fasta gluggar (med centralslutare) finns ju ofta med största bländare runt 1.4-1,8 utan att vara särskilt klumpigare än slutarfria 135 objektiv med samma bländartal, så skyll inte på centralslutaren . Det är klart ett problem som går att lösa. Dessutom så är det väl få av de rent digitala mellanformatarna som har centralslutare på sina nykonstruerade gluggar? Typ Hbl HX, Leafs, sinar Hy6 och Mamiyas digitala 645:eek:r. S2 är väl ett undantag?

Åsså en fråga till knight palm, finns pentax D645 än? La de inte den på is?

Mig veterligen har alla HC och HCD gluggar (Hasselblad) centralslutare.

nja, gamla mätsökarkameror med fasta gluggar (med centralslutare) finns ju ofta med största bländare runt 1.4-1,8 utan att vara särskilt klumpigare än slutarfria 135 objektiv med samma bländartal, så skyll inte på centralslutaren . Det är klart ett problem som går att lösa.

Symmetriskt konstruerade normalobjektiv till småbild är en sak, retrofokala vidvinklar till mellanformat är en helt annan:)

Naturligtvis går problemet att lösa, men i sådana här sammanhang medför varje lösning nya problem som måste lösas o.s.v. Kan man undvika problemet helt redan från start genom att aldrig införa restriktionen är det därför att föredra.

Elementärt

Tack för den pedagogiska förklaringen på svenska!

Handikappvärdena i EV är baserade på skillnader i sensorarea, med storleken på 135-formatet som referens.

Matematiskt har jag elementärt beräknat det såsom:
²log(sensor area ratio) to get the EV relationship related to 135-film.

Att ett format har en fördel på +1,32 EV mot ett annat innebär att man måste använda 1 1/3 stegs högre bländartal för att objektivets ingångspupill/öppning ska bli lika stor eftersom ju brännvidden måste öka för att få samma synvinkel. I praktiken innebär det att man med en så stor sensor får samma skärpedjup, diffraktion och ljusinsläpp med t.ex. 40 mm vid f/4 som med 25 mm vid f/2,5 för småbild, 16 mm vid f/1,6 för APS o.s.v.

Tack för den pedagogiska förklaringen på svenska!

Handikappvärdena i EV är baserade på skillnader i sensorarea, med storleken på 135-formatet som referens.

Matematiskt har jag elementärt beräknat det såsom:
²log(sensor area ratio) to get the EV relationship related to 135-film.

Det viktiga för mig är att prylarna går att fotografera med ;-)
Teoretiska jämförelser mellan olika format får andra gärna ödsla sin tid på.

mvh.

/Janne

ANNONS