Jag har inte läst alla inlägg i tråden, men plötsligt slog det självklara mig beträffande annat namn för "spegellös"/"spegelfri" kamera.
Varför inte "Digital System"-kamera (DS-kamera)?
DSLR-kameran är ju specificerad med sin beteckning, och är ju inte helt digital, eftersom sökaren är "analog"/optisk. Konstruktionen är att betrakta som någon sorts övergångstyp/hybrid, typ en mekanisk räknesnurra med digital skärm, fast tvärt om.
Nu ändrar man förstås inte en beteckning så enkelt.
Som jag uppfattat det, så har beteckningen "spegellös" dominerat.
I tråden har konstaterats att det inte låter så positivt (typ "föräldralös"). Ägarna till den typen av kamera kan uppfattas som några stackare, där producenten missat/glömt en väsentlig komponent.
Då låter ju "spegelfri" mycket mer positivt. Å andra sidan blir då ägarna till DSLR-kameror några stackare som sitter fast i "det föråldrade spegelträsket".
Man kan ju undra varför en negativ beteckning dominerat på en ny produkt.
Kan det vara för att de största/dominerande tillverkarna inte varit först med att införa den tekniken (i alla fall inte på fullformatskameror)?
När de nu lanserat sådana kameror, kan man då förvänta sig att beteckning "spegelfri" blir vanligare, kanske t.o.m. kommer att ta över?
En annan sak jag funderar på är att beteckningen "digitalkamera" fortfarande känns relevant.
Den typen av kamera har ju dominerat marknaden länge nu, och den gamla kameratypen med film har fått en ny beteckning - "analog-kamera".
Jag hör numera aldrig att några av mina vänner har köpt en "färg-TV" eller en "platt-TV", däremot kan någon hitta en "tjock-TV" på vinden, ibland "svart-vit"" dessutom.