Advertisement

Annons

Borde vi använda ett annat ord än ”spegelfri/spegellös”

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var en bokmal från tidiga tonår med Enid Blytons 5-böcker, tvillingdeckarna, till komiska västern böcker som Bill&Ben flera av dom senare skrevs under annat namn, kanske inte var så rumsrena i strindsbergs landet, Jack Londons Martin Eden var jag nog för ung för om den kämpande själen som studerade under knappa förhållande.
Sjövall/Whalövs alla 10 till Lars Widdings tänkvärda böcker, slukade mycket böcker när jag var yngre, fick helt överraskande ta i mot ett pris efter sjunde klass för en novell jag hade skrivit, när VHS-video slog igenom blev det mycket film men det är en annan resa.

Jag läste all science fiction jag kom över och läser fortfarande väldigt mycket. Mer tekniskt men förklarar det min känsla för -lös?
 
Jag läste all science fiction jag kom över och läser fortfarande väldigt mycket. Mer tekniskt men förklarar det min känsla för -lös?


Tror det fins många exempel på ord/ordföljd i meningar som är bort i tok, men att vi sväljer dom och läser vidare, jag får MNS nyheter i datorn och har som startsida, varför begriper jag inte, för det är ofta märkliga översättningar som inte har någon form av rim eller reson, sidan följde med Windows 10, men det är lite kul att läsa konstigheter i bland.

Har inga större problem med "lös" för närvarande leder "fri" med några få poäng.
 
Tror det fins många exempel på ord/ordföljd i meningar som är bort i tok, men att vi sväljer dom och läser vidare, jag får MNS nyheter i datorn och har som startsida, varför begriper jag inte, för det är ofta märkliga översättningar som inte har någon form av rim eller reson, sidan följde med Windows 10, men det är lite kul att läsa konstigheter i bland.

Har inga större problem med "lös" för närvarande leder "fri" med några få poäng.

Helt ok.

Du känner nyansskillnaden?
 
Vi förkortar bara bort "systemkamera" när det inte är risk för missförstånd.

Spegellös digital systemkamera finns med eller utan EVF.

Vi kan kalla den den utan för EVF-lös spegellös digital systemkamera, så vet vi att den som bara heter spegellös digital systemkamera faktiskt är med EVF.

Klart som korvspad.
 
Är det inte snarare så att en digital spegelreflexkamera bör kallas för EVF-lös digital systemkamera med spegel och prisma?
 
Spegellös digital systemkamera finns med eller utan EVF.

Vi kan kalla den den utan för EVF-lös spegellös digital systemkamera, så vet vi att den som bara heter spegellös digital systemkamera faktiskt är med EVF.

Klart som korvspad.

Det beror precis som jag skrev på sammanhanget, om man bara behöver skilja D850-typ kameror från Z7/A7Riii-typ kameror duger spegellös alldeles utmärkt.
 
Det beror precis som jag skrev på sammanhanget, om man bara behöver skilja D850-typ kameror från Z7/A7Riii-typ kameror duger spegellös alldeles utmärkt.

Ja så är det såklart. Och vill jag skilja min 1D från min 7D så kan jag säga ”ta den stora”. Då fattar mina barn direkt.
I sammanhanget finns det bra termer som fungerar.

Och i porslinsskåpet har vi en kaffemugg utan öra medan alla andra har öra. Då kan man säga åt någon att ”ta den utan öra”. Funkar hur bra som helst.
I det jämförande sammanhanget.

Att det sedan finns tre olika storlekar av kaffemuggar med öra i vårt skåp är en annan utmaning
 
Helt ok.

Du känner nyansskillnaden?


Inte hundra bekväm med "lös" får så många syftningar på att det igentligen fins en spegel men att den sitter löst, den stora vana att längst ha läst just spegellös om dom kamerorna gör så klart att det för mig inte skapar några tvivel på det sättet, översättningen till Engelskan "Less" passar inte spontant så där bra eller, skriver spontant för jag har inte jättekunskaper i Engelska och inte eller studerat om Engelskan genomgått förändringar under 2000 talet.
 
Nä knappast.
Men att kalla de spegellösa är väl ett sätt för reklamfolket att få oss att tänka att de som har spegel tillhör det gamla. Att vi snarats bör byta ut vår redan överpresterande kamera till en ny. En ny som inte släpar på en spegel alldeles i onödan.

Om reklamare fått tag i ordet hade de säkert sagt -fri.

Men nu hann de inte, neutrala spegellös hann etablera sig.
 
Jag har inte läst alla inlägg i tråden, men plötsligt slog det självklara mig beträffande annat namn för "spegellös"/"spegelfri" kamera.
Varför inte "Digital System"-kamera (DS-kamera)?
DSLR-kameran är ju specificerad med sin beteckning, och är ju inte helt digital, eftersom sökaren är "analog"/optisk. Konstruktionen är att betrakta som någon sorts övergångstyp/hybrid, typ en mekanisk räknesnurra med digital skärm, fast tvärt om.

Nu ändrar man förstås inte en beteckning så enkelt.
Som jag uppfattat det, så har beteckningen "spegellös" dominerat.
I tråden har konstaterats att det inte låter så positivt (typ "föräldralös"). Ägarna till den typen av kamera kan uppfattas som några stackare, där producenten missat/glömt en väsentlig komponent.
Då låter ju "spegelfri" mycket mer positivt. Å andra sidan blir då ägarna till DSLR-kameror några stackare som sitter fast i "det föråldrade spegelträsket".

Man kan ju undra varför en negativ beteckning dominerat på en ny produkt.
Kan det vara för att de största/dominerande tillverkarna inte varit först med att införa den tekniken (i alla fall inte på fullformatskameror)?
När de nu lanserat sådana kameror, kan man då förvänta sig att beteckning "spegelfri" blir vanligare, kanske t.o.m. kommer att ta över?

En annan sak jag funderar på är att beteckningen "digitalkamera" fortfarande känns relevant.
Den typen av kamera har ju dominerat marknaden länge nu, och den gamla kameratypen med film har fått en ny beteckning - "analog-kamera".
Jag hör numera aldrig att några av mina vänner har köpt en "färg-TV" eller en "platt-TV", däremot kan någon hitta en "tjock-TV" på vinden, ibland "svart-vit"" dessutom.

Inte heller helt korrekt att kalla ens en spegellös för digital, då kärnkomponenten i form av sensorn (precis som hos en DSLR) är i högsta grad analog till en stor del (sitter dock DAC på samma kretskort som först senare i signalkedjan omvandlar de analoga signalera till digitala bitar).
 
Bekymmersfri används väl inte så ofta om personer, men oftare om saker och företeelser.
Bekymmersfri tillvaro. Bekymmersfri bil. Underhållsfritt batteri.

Hur sjutton ska det gå för hustillverkare av nyckelfärdiga hus ifall husen görs nyckelfria?

Nyckellösa.

Se tex. nyckellösa bilar som här https://www.nyteknik.se/fordon/nyckellost-las-gor-bilstolden-busenkel-6534934 (och många fler https://www.bing.com/search?q=nyckellösa&form=EDGTCT&qs=PF&cc=SE&setlang=sv-SE).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.