Annons

Borde vi använda ett annat ord än ”spegelfri/spegellös”

Produkter
(logga in för att koppla)
[...]

Det heter spegellös.

Det finns bilar med och utan tak. Ingen heter taklös.
Det finns bilar med och utan förbränningsmotor. Ingen heter förbränningsmotorlös.
Det finns bilar med och utan baksäte. Ingen heter baksäteslös.
Man har istället lyckats hitta på egna benämningar för de olika varianterna.

Förarlösa bilar finns det dock något som heter. Men utan sammanhang kan man inte avgöra om det var ofrivilligt att någon lämnat bilen utan att dra åt parkeringsbromsen varpå den okontrollerat rullade iväg eller om det är en självkörande bil som avses.

Det finns många kameror som är byggda utan spegel. Men ordet spegellös ska tydligen användas på en nästan obegripligt avgränsad del av alla dessa. Rena nonsens. Makes no sense.
 
Det finns bilar med och utan tak. Ingen heter taklös.
Det finns bilar med och utan förbränningsmotor. Ingen heter förbränningsmotorlös.
Det finns bilar med och utan baksäte. Ingen heter baksäteslös.
Man har istället lyckats hitta på egna benämningar för de olika varianterna.

Förarlösa bilar finns det dock något som heter. Men utan sammanhang kan man inte avgöra om det var ofrivilligt att någon lämnat bilen utan att dra åt parkeringsbromsen varpå den okontrollerat rullade iväg eller om det är en självkörande bil som avses.

Det finns många kameror som är byggda utan spegel. Men ordet spegellös ska tydligen användas på en nästan obegripligt avgränsad del av alla dessa. Rena nonsens. Makes no sense.

Visst men -fri är inte lösningen utan bara ett onödigt språkmonster, eller möjligen felriktad reklam.
 
Intressant i sammanhanget är väl att han egentligen tog filmen från filmindustrin och satte på tvären i sin kamera. Så han fick ju större bildruta än vad filmindustrin hade. De hade väl ungefär halva formatet som sitt fulla format. Alltså 18*24.

Barnack borde kanske kallat det DF (dubbelformat) istället 😁
Istället för småbild?

Om det nu var Barnack som hittade på termen. "Kleinbild" kanske bara växte fram "av sig självt" som beskrivning på det nya stillbildsformatet, eller så kanske det var en marknadsförare som hittade på det. Eller så började det som en nedsättande benämning som fotografer som använde Riktiga Kameror satte på det nya lilla fåniga negativformatet.

Där har vi något för en fotohistoriker att bita i!

PS. Som sagts tidigare. Barnack kameror var utan spegel redan för över hundra år sedan.
Ja, jag lutar åt att du har rätt i att det faktum att en (system)kamera inte har någon spegel kanske inte är det mest intressanta med kameran. Att det dock tycks vara så beror nog på att spegelreflexkameror har dominerat systemkameramarknaden rejält i många decennier.
 
Det är inte minst intressant. Det är tvärtom mycket intressant att det finns välpresterande systemkameror som inte har "detaljen" spegel som gör tekniken så fantastisk!
Denna fantastiska teknik har i så fall funnits hur länge som helst. Långt innan spegelreflexkameran uppfanns fanns det kameror utan spegel.

Man måste nog hitta en bättre karaktäristik för den ganska nya typen av digitala systemkamerorna som har en videosökare än spegelfri/spegellös för det är ingen bra beskrivning som särskiljer den typen av kameror från tidigare kameror.
 
Visst men -fri är inte lösningen utan bara ett onödigt språkmonster, eller möjligen felriktad reklam.

För mig är -lös lika mycket ett reklamord som -fri. Det gäller att uttrycka skillnaden från föregångaren på ett sätt som gör att föregångaren låter sämre.

Men vad är det då egentligen som utmärker de kameror som marknaden nu vill kalla spegelfria eller spegellösa systemkameror?

Det kan inte vara att de saknar spegel. För även tidiga Leicor hade utbytbar optik.

Det kan inte vara att de visar en bild direkt från sensorn. För det gör ju varenda kompakt- och mobilkamera. Så även mina systemkameror om jag slår på LiveView.

Så vad är det för egenskaper som passar in under slogan spegellös? Vad är det som entydigt utmärker denna nya grupp av systemkameror?

Är det att man stoppat in en pytteliten display bakom ett okular så att fotografen kan ta bilder med kameran tryckt mot ena ögat?
Alltså det som tidigare i tråden kalkades OPP. One Position Photographing, vilket kanske istället borde heta EPP, Eye Position Photographing.
 
24x36mm var ett litet format när det uppfanns av Oskar Barnack för över hundra år sen. Alltså fick det heta "kleinbild".


Ja det var logiskt för 100 år sen, Och när Canon kom med småbild ( 24X36 )- Världsledande på marknaden och Nikon fortsatte med sina välbyggda APS-C ett tag till. Då började det att luta åt att Småbild var det rätta formatet åtminstone under några år, och inte bara på grund av bättre lågljus egenskaper, det började att bli oroligt hos Hasselblad efter framgångarna med alla Apollo projekt och Nasa och dyra var kamerorna, Pentax kom med sin 645 visserligen, vet inte hur väl den sålde. Får Fuji fart på sina GFX, så lever nog småbild namnet vidare av gammal vana.
 
Jag har redan investerat, det handlar för mig inte om det. Jag gillar spegellösa kameror sedan länge.

"Spegelfri" låter i mina öron som det kommer från en dålig reklam.Det är helt enkelt fel efter alla gällande normer.

Det heter spegellös.


Får du ändå aldrig några små vibbar om att ordet Lös lätt kan hänvisa till något felaktigt som att jäklar ett hjul på bilen sitter löst, Spegellös kan i början låta negativt som att denna kamera saknar något viktigt, DSLR som har spegel är allt mycket bättre.
 
Istället för småbild?
[...]
Ja men precis. Han tog ju ett befintligt format som han dubblerade i storlek.

Men egentligen är väl bästa sättet att ange formaten genom ISO-enheten millimeter för bredd och höjd.Då uppstår inga oklarheter.

TV-branschens idé om stt beskriva storlek i tum på diagonalen av bildrutan fick sig en liten törn när proportionerna förändrades till bredbild. För hur stor är egentligen en 55-tums tv-bild?
 
Får du ändå aldrig några små vibbar om att ordet Lös lätt kan hänvisa till något felaktigt som att jäklar ett hjul på bilen sitter löst, Spegellös kan i början låta negativt som att denna kamera saknar något viktigt, DSLR som har spegel är allt mycket bättre.

The studless wheel is lose.
Det dubblösa hjulet sitter löst

The studs where lose, so now the tire is studless.

Svenskans lite olika och dubbla innebörd av ordet lös gör att slavisk och direkt översättning från engelskan inte alltid är rättvisande
 
The studless wheel is lose.
Det dubblösa hjulet sitter löst

The studs where lose, so now the tire is studless.

Svenskans lite olika och dubbla innebörd av ordet lös gör att slavisk och direkt översättning från engelskan inte alltid är rättvisande


Tandlös är inte trevligt inte eller att ha en lös tand, fins mycket negativt kring ordet Lös. Engelskan "Less" reagerar jag spontant på ordet mindre, Less people today in the pub. the bolt is loose, ( bulten borta eller lös )- inte less. Kan vara språkligt fel av mig, men som liksom sitter där sedan gammalt, alla filmer man sett genom åren med olika uttryck.
 
Tandlös är inte trevligt inte eller att ha en lös tand, fins mycket negativt kring ordet Lös. Engelskan "Less" reagerar jag spontant på ordet mindre, Less people today in the pub. the bolt is loose, ( bulten borta eller lös )- inte less. Kan vara språkligt fel av mig, men som liksom sitter där sedan gammalt, alla filmer man sett genom åren med olika uttryck.

Helt enig!
 
Denna fantastiska teknik har i så fall funnits hur länge som helst. Långt innan spegelreflexkameran uppfanns fanns det kameror utan spegel.

Man måste nog hitta en bättre karaktäristik för den ganska nya typen av digitala systemkamerorna som har en videosökare än spegelfri/spegellös för det är ingen bra beskrivning som särskiljer den typen av kameror från tidigare kameror.

Vad som särskiljer en spegellös digital systemkamera från en DSLR är just att den inte har spegel (inte att spegeln har tagits bort).

Jag kallar kameratypen spegellös, spegellös fullformatare eller spegellös systemkamera lite beroende på sammanhang och sammanblandingsrisk.
 
För mig är -lös lika mycket ett reklamord som -fri. Det gäller att uttrycka skillnaden från föregångaren på ett sätt som gör att föregångaren låter sämre.

Men vad är det då egentligen som utmärker de kameror som marknaden nu vill kalla spegelfria eller spegellösa systemkameror?

Det kan inte vara att de saknar spegel. För även tidiga Leicor hade utbytbar optik.

Det kan inte vara att de visar en bild direkt från sensorn. För det gör ju varenda kompakt- och mobilkamera. Så även mina systemkameror om jag slår på LiveView.

Så vad är det för egenskaper som passar in under slogan spegellös? Vad är det som entydigt utmärker denna nya grupp av systemkameror?

Är det att man stoppat in en pytteliten display bakom ett okular så att fotografen kan ta bilder med kameran tryckt mot ena ögat?
Alltså det som tidigare i tråden kalkades OPP. One Position Photographing, vilket kanske istället borde heta EPP, Eye Position Photographing.

Vad som utmärker typen är att de istället för spegel har elektronisk sökare med sensorn som källa.

Kort: Spegellös.
 
Får du ändå aldrig några små vibbar om att ordet Lös lätt kan hänvisa till något felaktigt som att jäklar ett hjul på bilen sitter löst, Spegellös kan i början låta negativt som att denna kamera saknar något viktigt, DSLR som har spegel är allt mycket bättre.

Som jag tydligt påpekat tidigare verkar ändelsen -lös helt enkelt betyda utan när det gäller en teknisk produkt som inte har en teknisk detalj som liknande produkter har. (Fläktlös, disklös, ...)

Dvs ingen värdering och jag kan räkna upp hur många ord som helst som följer regeln och några enstaka som bryter mot den.

Åtminstone jag har stark språkkänsla för att de flesta orden som beskriver tekniska produkter är rätt och att något enstaka som "spegelfri" är fel. Fri kommer här från befriad och är inte neutralt.

Spegelfri är inte neutralt utan antyder att spegeln tagits bort. Detta tycker jag är ett svaghetstecken. Spegellös är starkare, de är utvecklade från början utan spegel.

I händerna på marknadsförare skulle nog en dator lanseras som diskfri och fläktfri :) men vi kan bättre och det finns gott om språkvårdare här på FS men också gott om folk som vill marknadsföra "sin" teknik och därmed kalla den -fri.
 
Vad som särskiljer en spegellös digital systemkamera från en DSLR är just att den inte har spegel (inte att spegeln har tagits bort).
Som t.ex. en Leica M? Kallar du den för spegellös också? Det är ju i så fall korrekt, men jag tror att rätt många associerar ordet spegelfri/spegellös (i sammanhanget systemkameror) med en kamera som har en videosökare.
 
[...]
Spegelfri är inte neutralt utan antyder att spegeln tagits bort. Detta tycker jag är ett svaghetstecken. Spegellös är starkare, de är utvecklade från början utan spegel.
[...]

Laktosfri mjölk är mjölk som befriats från laktos. Men ett freonfritt kylskåp är inte befriat från freon, det är tillverkat så från början.
 
Som jag tydligt påpekat tidigare verkar ändelsen -lös helt enkelt betyda utan när det gäller en teknisk produkt som inte har en teknisk detalj som liknande produkter har. (Fläktlös, disklös, ...)

Dvs ingen värdering och jag kan räkna upp hur många ord som helst som följer regeln och några enstaka som bryter mot den.

Åtminstone jag har stark språkkänsla för att de flesta orden som beskriver tekniska produkter är rätt och att något enstaka som "spegelfri" är fel. Fri kommer här från befriad och är inte neutralt.

Spegelfri är inte neutralt utan antyder att spegeln tagits bort. Detta tycker jag är ett svaghetstecken. Spegellös är starkare, de är utvecklade från början utan spegel.

I händerna på marknadsförare skulle nog en dator lanseras som diskfri och fläktfri :) men vi kan bättre och det finns gott om språkvårdare här på FS men också gott om folk som vill marknadsföra "sin" teknik och därmed kalla den -fri.


Man plockar nog inte in ordet fri hur som helst, Svenskan är mera mångfacetterad än vad man kan tro, här saknas det 4 hjul, här fins det ingen fläkt som suger ut luft. Det saknas diskbänk i köket, inte att köket är fri från en diskbänk, jag kanske har en skruv lös ( men då syftar man på att den fins, men sitter lös )- jag kan hålla med om att Fri lätt syftar på frihet av olika slag, släpp fångarna loss ( lösa ) det är vår, där passade det inte med släpp fångarna fri, fast fångarna fick sin frihet.
 
Som t.ex. en Leica M? Kallar du den för spegellös också? Det är ju i så fall korrekt, men jag tror att rätt många associerar ordet spegelfri/spegellös (i sammanhanget systemkameror) med en kamera som har en videosökare.

Det beror på sammanhanget men normalt säger jag spegellös och det är underförstått systemkamera, fullformats digital småbild och digital videosökare men det blir alldeles för långt att skriva.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.