Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Borde vi använda ett annat ord än ”spegelfri/spegellös”

Produkter
(logga in för att koppla)
Spegellös är 2.5 gånger så vanligt som -fri enl Google. Mer om man räknar bort fotosidan.

Enligt Bing 1 760 träffar för spegelfri kamera och 24 700 träffar för spegellös kamera.

Dvs. ungefär 93% för spegellös och 7% för spegelfri (där de senare är denna tråden och liknande på Fotosidan en fel av).

Resultatet kan knappast bli mycket tydligare än så.
 
Ja just ja! Och då främst/enbart (?) för trådande nät.

Nej, du har helt galet fel. 🤪

Ethernet uppfanns av forskningsavdelning på Xerox, dvs. Xerox parc (Palo Alto Research Center), och var från början konstruerat för att just vara helt trådlöst (man ville kunna skriva ut på skrivare utan att behöva ha en sladd kopplad till). Därav just namnet Ethernet som forskarna tyckte var fyndigt och kul med tanke på den gamla uppfattningen om "ether".

Det var först senare som man kom på att samma protokoll (med utmärkt prestanda och väl designad collision detect, som skalade väl) passade lika utmärkt för att kommunicera över ett billigt trådat bussnät (första versionerna med lite dyrare och känsligare coaxialkabel, och senare med billig partvinnat telefonkablage med hubbar/switchar emellan som isolerar problemen till ett fysiskt punkt-till-punkt nät, även om det topologiskt och protokollmässigt fungerar som bussnät/tårdlöst nät).
 
Enligt Bing 1 760 träffar för spegelfri kamera och 24 700 träffar för spegellös kamera.

Dvs. ungefär 93% för spegellös och 7% för spegelfri (där de senare är denna tråden och liknande på Fotosidan en fel av).

Resultatet kan knappast bli mycket tydligare än så.

Att spegellös är termen som används av branschen är vi väl helt överens om.

Men om det är en bra och tydlig term för det som avses är ämnet för tråden.

Alla uttryck för vad en kamera INTE är bidrar ganska lite för att beskriva vad den ÄR.
 
Spegelfri flyter bättre att säga. Spegellös blir lite stakande i övergången från l till l.

EVF går också bra stt säga - e-ve-eff.
 
Att spegellös är termen som används av branschen är vi väl helt överens om.

Men om det är en bra och tydlig term för det som avses är ämnet för tråden.

Alla uttryck för vad en kamera INTE är bidrar ganska lite för att beskriva vad den ÄR.

Spegellös är en utmärkt term för att skilja fullformat småbilds DSLR ex D850 från från småbilds fullformat systemkamera med elektronisk sökare, ex Z7.

Det beror på sammanhang.
 
Spegelfri flyter bättre att säga. Spegellös blir lite stakande i övergången från l till l.

EVF går också bra stt säga - e-ve-eff.

Där håller jag inte alls med, spegellös är lättare att säga i en mening och bryter inte heller mot språknormen. "I" sticker ut och kräver en mikropaus, och låter som sagt också malplacerat.

Säg "jag har en spegellös systemkamera" tre gånger.

Säg "jag har en spegelfri systemkamera" tre gånger.


/språkvårdare
 
Där håller jag inte alls med, spegellös är lättare att säga i en mening och bryter inte heller mot språknormen. "I" sticker ut och kräver en mikropaus, och låter som sagt också malplacerat.

Säg "jag har en spegellös systemkamera" tre gånger.

Säg "jag har en spegelfri systemkamera" tre gånger.


/språkvårdare

Jag snubblar fortfarande mellan de båda l:en
 
Vilket fullformat menar du? :)

Fuji GFX är crop. XT-3 är också crop.

Det beror förstås på sammanhang, precis som ordet fullformat.

Mm, men det var du som skrev:
Spegellös är en utmärkt term för att skilja fullformat småbilds DSLR ex D850 från från småbilds fullformat systemkamera med elektronisk sökare, ex Z7.

Men ett bättre sätt är väl att benämna de som havandes optisk respektive elektrisk sökare?
 
Mm, men det var du som skrev:
Spegellös är en utmärkt term för att skilja fullformat småbilds DSLR ex D850 från från småbilds fullformat systemkamera med elektronisk sökare, ex Z7.

Men ett bättre sätt är väl att benämna de som havandes optisk respektive elektrisk sökare?

Jag kunde också skrivit "om allt annat lika", blir det tydligare så?

Elektrisk sökare, den var ny. Analog eller digital?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.