Annons

Borde vi använda ett annat ord än ”spegelfri/spegellös”

Produkter
(logga in för att koppla)
En bil med automatlåda saknar både kopplingspedal och växelspak. Men vi kallar den inte kopplingspedallös eller växelspakslös.

En bil utan dragkrok skulle vi möjligen kalla dragkrokslös. Åtminstone den dagen vi verkligen behövde dragkroken.

Ser inget i det du skrev som skulle motivera -fri istället för -lös.

Ovan ord finns inte men om man skulle skapa dem vore nog alla med -lös.

I väntan på det perfekta ordet, kan vi inte skriva det etablerade spegellös, om inte annat så för att vårda språket?

Propagandan/ reklamen kan vi lämna någon annanstans.

/Spegellös sedan 2011
 
Ser inget i det du skrev som skulle motivera -fri istället för -lös.

Ovan ord finns inte men om man skulle skapa dem vore nog alla med -lös.

Nä precis. Det centrala budskapet var att man namnsatt tekniken för vad den är istället för vad den inte är.
Och samtidigt att ordet -lös verkligen kan innebära något man saknar.

Det är ju ingen som saknar spegeln i en spegelfri kamera - hoppas jag.
 
[...]
I väntan på det perfekta ordet, kan vi inte skriva det etablerade spegellös, om inte annat så för att vårda språket?

Propagandan/ reklamen kan vi lämna någon annanstans.

/Spegellös sedan 2011

Egentligen behöver vi ju inte ens skriva ordet. Aldrig någonsin. Om vi inte vill gräla om den ena eller andra teknikens förträfflighet i förhållande till den andra.
Att kameran vi pratar om är utan spegel är ju den minst intressanta detaljen. Den saknar film också. Och så saknar den frammatningsarm.
Däremot har den ett fiffigt sätt att ta bilden direkt från sensorn och presentera den på en pytteliten monitor som man kan se om man tittar med ögat genom okularet.

/Spegelfri sedan 1970 (Agfa Isola)
 
Om jag skaffar ens sådan här lupp som jag sätter framför bakre display på min EOS 1D och sedan kör kameran i LiveView läge så har jag i praktiken en spegellös tillämpning av min kamera.
https://www.amazon.com/Hoodman-Live-View-Kit-HoodLoupe/dp/B0777RH6GZ

Men jag gissar att den som vill framhäva det spegellösas fördelar faktiskt vill framhäva något annat än att man bara får en direktvisningsbild genom ett okular. Det är något annat som är den verkliga fördelen
 
Vid konstruktion och tillverkning av bildäck tillämpar man mekanik på hög nivå så nog är däck allt en "teknisk pryl".
 
Jag söker fortfarande ett ord som beskriver hur den nya generationens kameror löser utmaningen med sökarbild genom objektivet utan spegel.

Jag föreslog "digital systemkamera".
Canon använder beteckningen "kompakt systemkamera" på sin hemsida.
Jag tycker att Canons förslag är bra, om bara inte någon tillverkare kommer på att utnyttja den frigjorda platsen till t.ex elektronik och kylflänsar. (Fullformatskameror med fullformatsgrepp, inte mig emot.)
Sedan finns det en massa förslag i denna tråd som skulle kunna läggas till.
Kanske är det dags att summera alla förslag och idéer i en lång lista?
 
Namnförslagen bör helst vara på svenska, tycker jag. Svenska är trots allt fortfarande huvudspråket här i Sverige.
 
Namnförslagen bör helst vara på svenska, tycker jag. Svenska är trots allt fortfarande huvudspråket här i Sverige.

Då blir det väl kamera i så fall. Till slut. :)

Eller egentligen fotograferingskamera för att inte blandas ihop med alla andra rum och kammare. Och då egentligen, om det ska bli på svenska, ljusritningsrum.
 
Oj! Jag trodde att jag var ganska ensam om att störa mig på det. Det är ju nästan ingen som har gjort en ordentlig distinktion mellan de orden på många decennier. :)


Fins det ingen som reagerar på ordet "småbilds" sensor, små-bild, det refererar till liten bild, har det blivit fel från början här månntro, det växlat om sedan till mellanformat och storformat. Var det så att mellanformat, storformat, även dom stora glas formaten var ursprunget, så därför blev det 24X36 småbildsformatet.

APS-C borde kanske heta mellanformat, M4/3 småformat, FF ( Full format )
 
Fins det ingen som reagerar på ordet "småbilds" sensor, små-bild, det refererar till liten bild, har det blivit fel från början här månntro, det växlat om sedan till mellanformat och storformat. Var det så att mellanformat, storformat, även dom stora glas formaten var ursprunget, så därför blev det 24X36 småbildsformatet.

APS-C borde kanske heta mellanformat, M4/3 småformat, FF ( Full format )

Ordet ”full” i sammanhanget ärså urbota dumt.
Det betyder ju att man fyller formatet fullt ut.
Så m43 är ju fullformat i sin kategori. Och aps-c i sin.
Kom ihåg tv:ns utveckling.
En dag blev HD på ropet. Alla skaffade HDTV.
Efter ganska kort tid ökade man upplösningen och döpte formatet till Full HD. Vilket ju faktiskt låter slutgiltigt. Nu har vi nått den fulla potentialen. Men nej.
När man nästa gång återigen ökade upplösning kunde man int gärna lansera en ännu fullare HD, så det blev 4K. Som nu bli 8K...
 
Fins det ingen som reagerar på ordet "småbilds" sensor, små-bild, det refererar till liten bild, har det blivit fel från början här månntro, det växlat om sedan till mellanformat och storformat. Var det så att mellanformat, storformat, även dom stora glas formaten var ursprunget, så därför blev det 24X36 småbildsformatet.

APS-C borde kanske heta mellanformat, M4/3 småformat, FF ( Full format )

24x36mm var ett litet format när det uppfanns av Oskar Barnack för över hundra år sen. Alltså fick det heta "kleinbild".
 
Ordet ”full” i sammanhanget ärså urbota dumt.
Det betyder ju att man fyller formatet fullt ut.
Så m43 är ju fullformat i sin kategori. Och aps-c i sin.
Kom ihåg tv:ns utveckling.
En dag blev HD på ropet. Alla skaffade HDTV.
Efter ganska kort tid ökade man upplösningen och döpte formatet till Full HD. Vilket ju faktiskt låter slutgiltigt. Nu har vi nått den fulla potentialen. Men nej.
När man nästa gång återigen ökade upplösning kunde man int gärna lansera en ännu fullare HD, så det blev 4K. Som nu bli 8K...


Ja efter FF ( stort format )- i stället för Full format, men inget av dom är jättebra, man har vant sig på gott och ont, att förklara detta system för totalt oinvigda kräver nog någon form av Master Examen i pedagogik. Små-bilds är stort, ja jösses, Spegelfri är en barnlek i jämförelse.
 
24x36mm var ett litet format när det uppfanns av Oskar Barnack för över hundra år sen. Alltså fick det heta "kleinbild".

Intressant i sammanhanget är väl att han egentligen tog filmen från filmindustrin och satte på tvären i sin kamera. Så han fick ju större bildruta än vad filmindustrin hade. De hade väl ungefär halva formatet som sitt fulla format. Alltså 18*24.

Barnack borde kanske kallat det DF (dubbelformat) istället 😁

PS. Som sagts tidigare. Barnack kameror var utan spegel redan för över hundra år sedan.
 
Egentligen behöver vi ju inte ens skriva ordet. Aldrig någonsin. Om vi inte vill gräla om den ena eller andra teknikens förträfflighet i förhållande till den andra.
Att kameran vi pratar om är utan spegel är ju den minst intressanta detaljen. Den saknar film också. Och så saknar den frammatningsarm.
Däremot har den ett fiffigt sätt att ta bilden direkt från sensorn och presentera den på en pytteliten monitor som man kan se om man tittar med ögat genom okularet.

/Spegelfri sedan 1970 (Agfa Isola)

Det är inte minst intressant. Det är tvärtom mycket intressant att det finns välpresterande systemkameror som inte har "detaljen" spegel som gör tekniken så fantastisk!

Det handlar inte om tekniken är bra eller dålig (hoppas jag verkligen) utan om språkvård.

Eller?

Släng spegelfria på soptippen, verkar ju ha ett dåligt ursprung och behåll de spegellösa som ju verkar klara sig bra i sig själva.

Z7 - spegellös

A7 - spegelfri
 
Det är inte minst intressant. Det är tvärtom mycket intressant att det finns välpresterande systemkameror som inte har "detaljen" spegel som gör tekniken så fantastisk!

Det handlar inte om tekniken är bra eller dålig (hoppas jag verkligen) utan om språkvård.

Eller?

Släng spegelfria på soptippen, verkar ju ha ett dåligt ursprung och behåll de spegellösa som ju verkar klara sig bra i sig själva.

Z7 - spegellös

A7 - spegelfri

Aha. Ok!

Nä jag har inget emot den nya tekniken. En dag kommer kanske även jag att uppgradera. Inte just nu dock. Ser för närvarande inget behov att investera mer i min hobby.

Det är bara ordvalen jag ojar mig över.
 
Aha. Ok!

Nä jag har inget emot den nya tekniken. En dag kommer kanske även jag att uppgradera. Inte just nu dock. Ser för närvarande inget behov att investera mer i min hobby.

Det är bara ordvalen jag ojar mig över.

Jag har redan investerat, det handlar för mig inte om det. Jag gillar spegellösa kameror sedan länge.

"Spegelfri" låter i mina öron som det kommer från en dålig reklam.Det är helt enkelt fel efter alla gällande normer.

Det heter spegellös.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.