Annons

Bluff eller klipp???

Produkter
(logga in för att koppla)
AlfaGTV skrev:
Jag lade handpenning via bank på en 300D för ca två år sedan. 1000:- gick åt helvet då jag efter ca en vecka hittade en annons på blocket där en kille som förskottsbetalat hela summan, 6000:- sökte kontakt med andra som gjort förskottsbetalningar.
Vi var slutligen 4 stycken som gjorde polisanmälan. Polisen gjorde inte ett jota, utan rekommenderade oss att kontakta Kronofogden.
Så gjorde vår kontaktman och vi fick veta att personen ifråga hade skulder på över miljonen och dessutom hade flytt landet o befann sig i Thailand. Våra småkrav på ca 20000:- sa de rent ut, att de kunde vi i princip skåda i stjärnorna efter. Det fanns fodringsägare med betydligt större krav....

Så kan det gå också... Jag är glad att jag endast förlorade 1000:- på kuppen...
MVH /Micke

Ni överklagade väl beslutet att lägga ner/inte inleda förundersökningen?
 
Låter som ett rätt typiskt scenario. Blev själv blåst på en kamera en gång. Jävla otur, det där. Lycka till.
 
Dajo skrev:
Ni överklagade väl beslutet att lägga ner/inte inleda förundersökningen?

Nej, jag tror ingen överklagan gjordes.
Visste inte ens attt man kunde överklaga ett sådant beslut? Det kändes inte som nåt beslut överhuvudtaget, de sa ju bara i princip att "Sånt där går inte att bevisa.." och tipsade om att kronofogden eventuellt kunde framtvinga de pengar vi betalat. Jaha.. vad gör man?

Jag accepterade förlusten bara och letade vidare..
Jag tror de andra gjorde detsamma.
/Micke
 
Jag kan beratta att denna killen ar en bluff, jag sag aldrig detta pa forumet foran idag (surt eller vad) jag forde over 1500 igar, men som tur var gjorde banken nagot fel sa bara 1000 fordes over, men sa fort pengarna var over sa slutade hans mail att funka, sa kort och gatt sa blev jag blast, men vad killen inte vet ar att denna gangen har han lurat fel person, har kontakter:)...jag har nu fatt hans ratta adress, om tva dagar flyger jag hem till sverige for att "overtyga" honom att ge tillbaka mina stalar, om nagon som blivit blast vill hanga pa sa skicka mig ett mail, om ni vill ha hans adress sa maila. Om ni gar in pa blocket och soker efter en Canon 10d kommer det upp en annons fran en kille i stockholm som ocksa blivit blast och som organiserar polisanmalan mot denna killen!!!

MVH
/chris E
 
Jag har just gjort polisanmälan mot en person i ett identiskt ärende, och råder samtliga som råkat ut för bluffen/-arna att anmäla. Ju fler och tidigare anmälningar, desto större chans att utredare och så småningom åklagare prioriterar ärendet.
 
Det där med att åka hem och "övertyga" killen om att han just fick dåligt samvete och vill lämna tillbaka pengarna lät dels förbannat roligt, dels om en riktig höjdar-idé! Även om jag inte själv blivit blåst (av just honom, kan jag buttert tillägga), så hade jag nästan kunnat tänka mig att hänga med själv bara för att titta på.
Lycka till!
 
AlfaGTV skrev:
Jag lade handpenning via bank på en 300D för ca två år sedan. 1000:- gick åt helvet då jag efter ca en vecka hittade en annons på blocket där en kille som förskottsbetalat hela summan, 6000:- sökte kontakt med andra som gjort förskottsbetalningar.
Vi var slutligen 4 stycken som gjorde polisanmälan. Polisen gjorde inte ett jota, utan rekommenderade oss att kontakta Kronofogden.
Så gjorde vår kontaktman och vi fick veta att personen ifråga hade skulder på över miljonen och dessutom hade flytt landet o befann sig i Thailand. Våra småkrav på ca 20000:- sa de rent ut, att de kunde vi i princip skåda i stjärnorna efter. Det fanns fodringsägare med betydligt större krav....

Så kan det gå också... Jag är glad att jag endast förlorade 1000:- på kuppen...
MVH /Micke

Lite lustigt att jag talade om detta i forumet häromdagen och idag, alldeles nyss ringer en polisman från Piteå och talar om att mannen ifråga (Mats Lundin) är gripen i Sverige och att åtal förbereds :)
Han undrade om jag (tillika de andra inblandade) hade ytterligare krav än de som vi ursprungligen yrkat på att få återbetalda.

Visst, han lär ju inte hosta upp stålarna, men han kommer i alla fall att åtalas.
/Micke
 
Det är ju sâ enkelt, ring o betäm tid o plats för köp. Välj en välbesökt plats med folk i rörelse.

Âk o titta pâ grejerna men lämna plânboken hemma.
Med största sannolikhet kommer du aldrig att fâ se varken kamera eller säljare.

Lycka till :)
 
Johnny76 skrev:
http://www.annonsfynd.se/default.aspx?cid=26350

Verkar vara i samma kategori som endel här tidigare beskrivit. Troligtvis är de lokaliserade i italien. De är väldigt raska med svar och säger sig ha kostnadsfri leverans, jag är extremt skeptiskt till denna annonsör.

/Johnny

Jag är nyfiken och har också engagerat mig i en konversation med en av säljarna där.
Priset ligger ju på 970 euro om man kollar deras sajt, och bara det är ju svinbilligt.
Den "promotional offer" som annonsen på den svenska annonsfynd.se gällde låg ännu lägre i pris, ca 815 euro.

Jag kommer att gå vidare och luska i detta lite ytterligare.

/Micke
 
AlfaGTV skrev:
Jag är nyfiken och har också engagerat mig i en konversation med en av säljarna där.
Priset ligger ju på 970 euro om man kollar deras sajt, och bara det är ju svinbilligt.
Den "promotional offer" som annonsen på den svenska annonsfynd.se gällde låg ännu lägre i pris, ca 815 euro.

Jag kommer att gå vidare och luska i detta lite ytterligare.

/Micke

"Priset ligger ju på 970 euro om man kollar deras sajt"????

Det är en privatannons.
 
Tusse skrev:
"Priset ligger ju på 970 euro om man kollar deras sajt"????

Det är en privatannons.

Så tolkade jag det också, men jag mailade dem som sagt och de svarar på mail som ett företag. Med signatur och så vidare.
De mail jag har besvarat har har gått till en webbshop i Italien som heter http://www.compmarketit.com/

Fick alldeles nyss ett bekräftelsebrev på slutkostnad samt betalningsinstruktioner.
Isch!!! Nu suger det i "klipp"-tarmen!!!

>Ok Sir,
>The total is 7610 Kr.
>For the payment, all you have to do is to go to >this address in your town:
>
>AC:S SPEL & TOBAK
>SLAGGATAN 10
>FALUN , 79170
>
>and ask for a Western Union formular to send >money to Italy.

Men det känns riktigt jävla mystiskt ändå... Det är lixom för billigt...

Skall försöka bekräfta adressen som pengarna ska till och även kolla med polisen om ev. anmälningar.

/Micke
 
AlfaGTV skrev:
...Nu suger det i "klipp"-tarmen!!!...
Om man kollar vem som äger domänen så hittar man följande:

Registrant:
Compumarket Dot Com

83, V. Ravenna
Pescara, PE 65121
Italy

Registered through: mynetgenie.com
Domain Name: COMPMARKETIT.COM
Created on: 15-May-05
Expires on: 15-May-06
Last Updated on: 15-May-05

Administrative Contact:
Giani, Fabrizzio [email protected]
Compumarket Dot Com
83, V. Ravenna
Pescara, PE 65121
Italy
0854216007
Technical Contact:
Giani, Fabrizzio [email protected]
Compumarket Dot Com
83, V. Ravenna
Pescara, PE 65121
Italy
0854216007

...slut på klipp

Du gör ditt eget val.
 
Senaste produktreview

på den omnämnda sajten:
WARNING WARNING DO NOT BUY FROM THIS SITE
UNDER ANY CIRCUMSTANCES


Okej, då behöver jag nog inte fundera mera.. :)
 
Re: Senaste produktreview

AlfaGTV skrev:
på den omnämnda sajten:
WARNING WARNING DO NOT BUY FROM THIS SITE
UNDER ANY CIRCUMSTANCES


Okej, då behöver jag nog inte fundera mera.. :)

På den omnämnda siten? Var står varningen?
Jag har också mailat till snubben och blev snopen när jag fick svar på engelska. Jag lekte lite med tanken att hoppa på RyanAir-flyg för några hundra och sticka ner för att se lite Italien och samtidigt göra ett klipp. Men så tänkte jag, får man en 10D för 6000 och 20D är inte så mycket bättre att man ska behöva gå igenom allt. Den "ska vara" ny i annonsen, men men.

/Zoran
 
Re: Re: Senaste produktreview

zoki skrev:
På den omnämnda siten? Var står varningen?
Jag har också mailat till snubben och blev snopen när jag fick svar på engelska. Jag lekte lite med tanken att hoppa på RyanAir-flyg för några hundra och sticka ner för att se lite Italien och samtidigt göra ett klipp. Men så tänkte jag, får man en 10D för 6000 och 20D är inte så mycket bättre att man ska behöva gå igenom allt. Den "ska vara" ny i annonsen, men men.

/Zoran

Jo, de svarar ju såsom om det vore ett företag som annonserat ut det hela, http://www.compmarketit.com/
När jag kollade sajten direkt efter att Ulltand kollat upp domänregistreringen så var det någon som skrivit det som recension på en produkt där och det stod alltså på förstasidan.
När jag tittar nu är den recensionen raderad ;)
/Micke
 
Öhh... nu får ni ge er! Det är ju klart att sidan är en bluff! Eller varför inte köpa en Eos 1D mk2 för halva priset mot sverige... ;) Det är ju helt enkelt orimligt!
 
Varför är det omöjligt? En Eos 1D Mk2 kostar hälften så mycket om man köper den på Ebay.

/Zoran
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.