Annons

Bluff eller klipp???

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasmagnus

Aktiv medlem
Såg denna annons på blocket
http://www.blocket.se/view/4769078.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=0

Jag maila och fråga:

Hej, varför säljer du kameran?
Är det nån skada på den?
har du nå ditaljbilder på kameran?
När är den köp?
/jag
_____________________________________________

jag skickar efter dom utomlands skickar efter 10 -15 st sammtidigt det är därför det är så billigt allt är nytt med kartong o garanti, kvitto, cameran betalas hälften i förskott hälften när du får hem den vill du ha får du höra av sig.
/han
___________________________________________

Från vilket land beställer du dem ifrån?
Canon lämnar väl bara europa garanti?
/jag
_______________________________________________

Jag har ett villkor om jag bestämmer och det är betallning via postförskott. alltså jag betalar på posten när jag hämtar du kameran.
Har du nån hem telefonnummer?
/jag
_______________________________________________

du vet att om jag velat blåsa dig kan jag skicka vad som helst i paketet på
poste eller hur och då får jag 3000 istället för 1500 jag är ärlig och säger
som det är att jag måste ha förskott för att lösa ut dom från polen går det
inte så ok har många kunder som ska ha nu
/han
________________________________________

Mobilnr xxxxxxxxxxxxx
/niklas
_________________________________________



Jag tror nog jag avstår från denna affär efter att ha mailat med han kring dessa frågor.
 
niklasmagnus skrev:
Såg denna annons på blocket
http://www.blocket.se/view/4769078.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=0

Jag maila och fråga:

Hej, varför säljer du kameran?
Är det nån skada på den?
har du nå ditaljbilder på kameran?
När är den köp?
/jag
_____________________________________________

jag skickar efter dom utomlands skickar efter 10 -15 st sammtidigt det är därför det är så billigt allt är nytt med kartong o garanti, kvitto, cameran betalas hälften i förskott hälften när du får hem den vill du ha får du höra av sig.
/han
___________________________________________

Från vilket land beställer du dem ifrån?
Canon lämnar väl bara europa garanti?
/jag
_______________________________________________

Jag har ett villkor om jag bestämmer och det är betallning via postförskott. alltså jag betalar på posten när jag hämtar du kameran.
Har du nån hem telefonnummer?
/jag
_______________________________________________

du vet att om jag velat blåsa dig kan jag skicka vad som helst i paketet på
poste eller hur och då får jag 3000 istället för 1500 jag är ärlig och säger
som det är att jag måste ha förskott för att lösa ut dom från polen går det
inte så ok har många kunder som ska ha nu
/han
________________________________________

Mobilnr xxxxxxxxxxxxx
/niklas
_________________________________________



Jag tror nog jag avstår från denna affär efter att ha mailat med han kring dessa frågor.

Det spelar ju ingen som helst roll om du betalar med postförskott än om du sätter in pengar på ett Svenskt bankkonto i förskott.

Du betalar innan du öppnat paketet i alla fall och du får inte tillbaka några pengar av posten om du öppnar paketet på plats och det visar sig vara en tegelsten.
Att öppna peketet innan du betalat går itne heller.
 
Blocket har en sak som heter betalgaranti...alltså...du betalar till Blocket som håller på pengarna tills du godkännt varan.
 
Re: Re: Bluff eller klipp???

Dajo skrev:
Du betalar innan du öppnat paketet i alla fall och du får inte tillbaka några pengar av posten om du öppnar paketet på plats och det visar sig vara en tegelsten.
Att öppna peketet innan du betalat går itne heller.

okey, jag trode man kunna kolla i paketet först. men blockets betalgaranti kan ju vara nå. men jag tvivlar på att killen går med på det.
Han kan ju inte änns lämna ut hemtelefonnummret.
 
Men problemet var ju att säljaren behövde pengarna för att lösa ut paketet.

imo så låter det skumt, folk som säljer "nya" prylar via blocket vill ju ha någon vinst, minst 2-500 per kamera kanske ... och då är ju priset så sjukt lågt i inköpspris för honom...

Låter ytterst knepigt
 
Kakelgasten skrev:
Blocket har en sak som heter betalgaranti...alltså...du betalar till Blocket som håller på pengarna tills du godkännt varan.

Godkänner man inte varan så betalar inte blocket tillbaka pengarna med mindre att säljaren godkänner detta alternativt att du har en dom som ägt laga kraft som säger att du ska ha pengarna tillbaka.

Väldans krångligt alltså.
 
Kakelgasten skrev:
Blocket har en sak som heter betalgaranti...alltså...du betalar till Blocket som håller på pengarna tills du godkännt varan.


Förelslå Payson så kan du känna dig 99% trygg!

Den som inte går med på det borde ha en GOD grund!!

Mvh Niclas,
 
Kakelgasten skrev:
Blocket har en sak som heter betalgaranti...alltså...du betalar till Blocket som håller på pengarna tills du godkännt varan.

Fast det han säger är ju att

"som det är att jag måste ha förskott för att lösa ut dom från polen går det
inte så ok har många kunder som ska ha nu"

Jag tycker det luktar skumt.
 
Dajo skrev:
Godkänner man inte varan så betalar inte blocket tillbaka pengarna med mindre att säljaren godkänner detta alternativt att du har en dom som ägt laga kraft som säger att du ska ha pengarna tillbaka.

Väldans krångligt alltså.


då verkar ju inte blockets betalningssätt vara nån höjdare häller.
 
mounte skrev:
Men problemet var ju att säljaren behövde pengarna för att lösa ut paketet.

imo så låter det skumt, folk som säljer "nya" prylar via blocket vill ju ha någon vinst, minst 2-500 per kamera kanske ... och då är ju priset så sjukt lågt i inköpspris för honom...

Låter ytterst knepigt

Nja...

Tänk dig att du beställer 15 kameror för 1500kr/st = 22500kr som måste ut innan du kan sälja dom.

Då är det ju ganska rimligt att man behöver ha en del i förskott för att kunna lösa ut dom.

Vad hans inköpspris är går ju inte att veta i förväg men jag skulle gissa på att Polen har en betydligt lägre prisbild än Sverige.
Speciellt om man köper ett stort antal åt gången.

Så det behöver inte vara något lurt utan det kan lika gärna vara någon som försöker tjäna några slantar på privatimport.
 
haard skrev:
Fast det han säger är ju att

"som det är att jag måste ha förskott för att lösa ut dom från polen går det
inte så ok har många kunder som ska ha nu"

Jag tycker det luktar skumt.

Han säljer alltså ngt han inte har;)!!! Glöm den där kisen, d hade tom naiva jAg gjort.

/Niclas,
 
Dajo skrev:
Godkänner man inte varan så betalar inte blocket tillbaka pengarna med mindre att säljaren godkänner detta alternativt att du har en dom som ägt laga kraft som säger att du ska ha pengarna tillbaka.

Väldans krångligt alltså.

Sorry...mitt inlägg var ett svar på detta som Daniel Jönsson skrev:
"Det spelar ju ingen som helst roll om du betalar med postförskott än om du sätter in pengar på ett Svenskt bankkonto i förskott.

Du betalar innan du öppnat paketet i alla fall och du får inte tillbaka några pengar av posten om du öppnar paketet på plats och det visar sig vara en tegelsten.
Att öppna peketet innan du betalat går itne heller."

Blockets betalgaranti har JAG nyttjat...beställde en sak som jag inte var nöjd med...varan var i sämre skick en vad säljaren sa...tog kontakt med blocket och förklarade...skickade tbx den och fick pengar tbx...inga problem alls...
 
Alla affärer bygger på förtroende! Att föra några diskussioner över telefon brukar räcka för att bilda sig en uppfattning av en person.

Om du får förtroende för personen är upp till dig. Av mail konversationen att döma ringer flera varningsklockor.

Jag har köpt flera saker beg på blocket och fått dem skickade. Vi har gjort så att jag betalt hälften i förskott och resternade belopp när jag mottagit och kontrollerat varorna. Jag har inte haft några problem, men då har jag pratat flera ggr med personen på telefon och således fått alla uppgifter som adress, telefon, bankkonto, etc.

Vi lever i en marknadsekonomi vilket för mig betyder att "riktiga klipp" inte existerar. Vrakpriser är för mig lika med något lurt.

Lycka till med kameraköpet.

/Andreas
 
Paypal har en anti,PayPalsida på internet. En info&forum-sida från de negativt inställda till de mindre neg,kritiska. http://www.paypalsucks.com/ Värt att reflektera över.
**



Payson har jag själv använt och det känns som köpare otroligt bra och tryggt! Du sitter med prylen när du beslutar, godkännd eller ej?


Så skriver payson, om när problem uppstår:



"Vad händer om du som Köpare inte är nöjd

Om säljaren inte meddelar Payson att varan är skickad inom 5 arbetsdagar får du tillbaka pengarna.
Om du inte är nöjd med den vara du fått, skickar du inom 3 dagar från mottagandet tillbaka den till säljaren på egen bekostnad. Payson betalar tillbaka pengarna till dig om säljaren godkänner returen.



Vad händer om du som Säljare inte är nöjd

Om köparen struntar i att godkänna varan (dvs varken godkänner eller underkänner varan i tid), betalar Payson ut pengarna till dig som om köparen hade godkänt varan.
Om köparen underkänner och returnerar varan, och du anser att köparen har returnerat en felaktig vara, låser Payson pengarna till dess att du kommit överens med köparen om en lösning.
Om köparen underkänner varan men inte skickar tillbaka den till dig, betalar Payson ut pengarna till dig som om köparen hade godkänt varan.



Händelseförlopp vid oenighet om köpare inte godkänner vara

Köparen skall inom 3 dagar från mottagandet på egen bekostnad returnera varan till säljaren och meddela Payson.
Payson meddelar säljaren att varan är på väg i retur.
Säljaren får normalt tillbaka varan inom 2-5 arbetsdagar från köparens avsändande
Säljaren skall inom 3 dagar från mottagandet meddela Payson om retur godkänts eller underkänts.
Om säljaren godkänner returen, eller inte meddelar Payson något beslut inom tidsfristen, släpps pengarna till köparens paysonkonto.
Om säljaren godkänner underkänner returen på grund av fel på varan, eller på grund av att varan inte har kommit i retur inom 13 dagar (5+3+5) från säljarens ursprungliga avsändande, ligger pengaran låsta hos Payson till dess att köpare och säljare kommit överns om en lösning, eller att köpare och säljare genom egen försorg har fått saker rättsligt prövad. Meddela alltid Payson om ni löst tvisten, detta kräver att båda parter via mail meddelar Payson.


Vilken lag gäller om tvist uppstår?
Vid tvist mellan två privatpersoner gäller köplagen.
Vid tvist mellan privatperson och företag gäller konsumentköplagen.
Vid tvist mellan två företag gäller köplagen."



Mvh Niclas,
 
Kakelgasten skrev:

Blockets betalgaranti har JAG nyttjat...beställde en sak som jag inte var nöjd med...varan var i sämre skick en vad säljaren sa...tog kontakt med blocket och förklarade...skickade tbx den och fick pengar tbx...inga problem alls...

Vilket tyder på att säljaren godkände returen.
Står säljaren på sig och vägrar godkänna returen hänvisas det till domstol för att avgöra tvisten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.