Annons

Blocket bildstölder

Produkter
(logga in för att koppla)

christian veltman

Aktiv medlem
Hej!

Vore tacksam om du som svarar på mina funderingar arbetar yrkesmässigt som fotograf.

Allt oftare ser jag mina bilder användas i annonser på Blocket.se
I inget fall har annonsörerna frågat om tillstånd för användandet.

Nyttjanderätten av bilderna är sålda av mitt företag till ett annat företag. Bilderna har sedan "lånats" av säljaren på Blocket.

Hur skulle du reagera/agera?
Själv vet jag inte riktigt vilket ben som man ska stå på. Å ena sidan är det ett upphovsbrott/bildstöld å andra, kanske goodwill att låna ut bilder....

Låt höra hur du skulle tänka ?

Christian
 
Skriv till dom och säg stt du vill ha procent på försäljningen.


Eller anmäl till blocket, om du har tagit bilden så är det ju inte rätt vara som säljs.
 
Senast ändrad:
Det är felaktigt. Alla bilder har upphovsrättsskydd i minst 50 år från när de togs. Uppnår de verkshöjd är de skyddade 70 år efter upphovsmannens död.
 
jimh skrev:
Det är felaktigt. Alla bilder har upphovsrättsskydd i minst 50 år från när de togs. Uppnår de verkshöjd är de skyddade 70 år efter upphovsmannens död.
Ja, du har rätt. Jag kollade och insåg att jag hade fel -- tog därför bort inlägget som du svarar på.
 
Om man fotograferar t ex produkter för ett företag som ska använda dessa på nätet känns det som att det lite ingår i paketet. Inte helt ovanligt att de sedan sprids för vinden och hamnar på bloggar och i annonser.

Tycker nog själv att det är helt ok. Kan väl t om se det som ett bevis på att man har levererat en bra bild, om den används flitigt.
 
Jag tycker inte det är ok att "det ingår i paketet". Även om Internet har gjort att det blivit betydligt mer spridning (och snabbare) så medför det inte mer rättigheter att sno andras bilder.

Ungefär som att det är lättare att tanka ner musik, program och filmer. Ingår det också i paketet???
 
Ärligt talat. Så länge det är privatpersoner på blocket. Varför ska man bry sig? Vad ska man göra? Stämma Bert 54 som precis lärt sig använda internet?

Jag tycker väl det är en sak om det är ett företag som marknadsför sig på blocket och säljer där. Men om Greta 97 ska sälja en gungstol och hittar en bild med en likadan, vad gör det om hon använder den?
 
Zewrak skrev:
Ärligt talat. Så länge det är privatpersoner på blocket. Varför ska man bry sig?

Jag känner som du, jag skulle nog inte bry mig om det var mina bilder. Men nu är det inte det, då tycker jag inte att jag har någon rätt att klandra honom för att han bryr sig om sina bilder. Inte nån annan heller, för den delen. ;)
 
Alltid intressant att parallellen ska dras till piratkopiering. Tycker inte det är rikigt samma sak. Ok, det handlar om kopiering, men sen slutar väl likheterna?

Det jag menar med att det ingår i paketet är att om man levererar bilder till ett företag, produkter eller vad som helst, som sedan ska användas på nätet är det väl bara naturligt om de sedan sprids vidare?

Det borde väl inte förvåna någon idag?
 
Hittade en ny vinkel på en gammal tråd när jag läste dagens tidningen:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/blocket-far-salja-vidare-dina-bilder
Är det inte lite konstigt ändå? Jag kan förstå att Blocket vill ha koll på vad som syns på deras sidor men att sälja vidare till tredje part är lite magstarkt.

Om jag har förstått artikeln rätt så överlåter man rättigheterna till de annonsbilder man använder i sin Blocketannons till Blocket, så Blocket har all rätt att sälja dem vidare.

Om man inte tycker om det så ska man nog inte annonsera på Blocket.

(Eller så kan man sätta på en fet "vattenstämpel" på bilden. Det gör den kanske mindre attraktiv att sälja vidare.)
 
Det med Blocket är lite tråkigt, alla sidor som Facebook mfl har/får alla rättigheter till dina bilder. Detta för att det ska gå att visa den på alla dina vänners sidor, vänners vänners sidor, framtida vänners sidor osv. Att begränsa rättigheterna fungerar inte riktigt och skulle egentligen kräva enskilda kontrakt för varje bild. Vilket inte är så användarvänligt.

Att Facebook mfl inte hittar på hyss med bilderna har sen nästan uteslutande med tillit att göra. Vi litar på att företagen sköter sig. Och företagen är såklart medvetna om att användarna mycket väl kan lämna om de inte är nöjda. Och så uppehålls en viss balans.

Att Blocket nu inte verkar villiga att sköta detta snyggt, är lite beklagligt. Vi får väl se vad som sker framöver.
 
Att Blocket nu inte verkar villiga att sköta detta snyggt, är lite beklagligt. Vi får väl se vad som sker framöver.

Det verkar vara det de vill om man läser intervjun på Resumé (http://www.resume.se/nyheter/media/2013/01/22/blocket-vi-kommer-aldrig-att-salja-vidare-bilder/)

Men svårt diskutera båtbilden, men det verkar ju varit en tumnagel i en banner och det låter inte så farligt. Och Blocket-bilder är väl också av den karaktär oftast att det är väl skitsamma med upphovsrätt. Det är ju bara en säljande bild och kan knäppas med en simpel mobilkamera.
 
Och Blocket-bilder är väl också av den karaktär oftast att det är väl skitsamma med upphovsrätt. Det är ju bara en säljande bild och kan knäppas med en simpel mobilkamera.

Jo, Blocketbilderna är väl inte de som man lägger mest konstnärligt krut på. Men vi är alla olika, somliga använder Blocket mycket aktivt som försäljningskanal. Och som en konsekvens av detta kanske också lägger mer krut på bilderna, anlitar modell (för kläder), lånar studio (eller annan utrustning vid husförsäljning) och lägger några minuter på att få fotot optimalt genom bildbehandling. Om någon sedan bara snor sådana bilder rakt av så kan jag mycket väl förstå om man blir besviken.
Förstår inte vad valet av kamera ska spela för roll för upphovsrätten, men reglerna ska väl vara lika för alla?
 
Nu när man läst den artikeln du länkade känns det mer logiskt. Blocket verkar hantera det "som vanligt". Att kunden här verkar missnöjd förstår jag inte. Det har tagits hans bild/båt och gjort en annons som säger "vill du köpa DEN HÄR båten, ta ett lån hos XXX". Visst, upphovsrätt är upphovsrätt (som man visserligen skriver över) men att gnälla över Att Blocket, kanske lite oetiskt, försöker sälja det man annonserar. Det är väl lite dumt ändå...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.