Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blocket bildstölder

Produkter
(logga in för att koppla)

I din situation blir det självklart mer intressant men inte för den som har någon annons då och då. Och vad jag menade med kameran var att annonsen blir intressantare med en bild men att i de flesta fall är det inte kvaliteten på bilden som säljer objektet precis.

Och reglerna verkar ju vara att Blocket har rättigheten på bilden. Nåt att tänka på för den som använder Blocket flitigt på ditt sätt men inte för Svensson.

Och vad jag menade med kameran var att annonsen blir intressantare med en bild men att i de flesta fall är det inte kvaliteten på bilden som säljer objektet precis.

Där tror jag du har fel. Inte köper jag något utifrån en dålig bild.
Om dåliga bilder är tillräckligt så kan man ju undra varför mäklare satsar så mycket på bra bilder (och varför säljarna i sin tur piffar upp sitt hem inför fotograferingen och visningen).

Och reglerna verkar ju vara att Blocket har rättigheten på bilden. Nåt att tänka på för den som använder Blocket flitigt på ditt sätt men inte för Svensson.

Jag säljer inget på Blocket. Jag tog bara ett exempel utifrån de firmor som finns representerade där med egna sidor.

Nu när man läst den artikeln du länkade känns det mer logiskt. Blocket verkar hantera det "som vanligt". Att kunden här verkar missnöjd förstår jag inte.

Har förståelse för att Facebook och Blocket i det här fallet behöver någon form av tillåtelse för att visa och lagra bilderna på det sätt man kan förvänta sig (och i många fall knappt tänker på). Men det ska förstås inte missbrukas genom att sälja bilder till tredje part.

Det har tagits hans bild/båt och gjort en annons som säger "vill du köpa DEN HÄR båten, ta ett lån hos XXX". Visst, upphovsrätt är upphovsrätt (som man visserligen skriver över) men att gnälla över Att Blocket, kanske lite oetiskt, försöker sälja det man annonserar. Det är väl lite dumt ändå...

Du verkar ju ha viss förståelse ändå för att upphovsrätten kränks. Blocket försöker inte sälja det man annonserar, de låter andra företag snylta på och göra intrång på din upphovsrätt.
I exemplet med långivaren så är det ju inte säljaren av det ursprungliga objektet som får en krona extra för att en bank åker snålskjuts på försäljningen. Det är ju banken som tjänar på den annons som ligger ute i det fallet. Även om inte objektet blir sålt så får ju banken annonsutrymme och kan sälja många drömmar om hus, bilar och båtar till andra spekulanter.
Det är väl lite dumt ändå.

Det är väl lite det som är problemet idag, det finns inget val att inte sälja sig för att få en tjänst billigare. Blocket har såklart reklam för att täcka kostnader, vilket i sin tur sänker priset för slutkunden.

Så nu kostar det 50 spänn (bara ett exempel) för en annons, hade reklamen inte använt dina och andras bilder/info hade den kostat 75 spänn och utan reklam hade den kostat 100.

Ett litet klientel hade säkert betalt mer för att inte sälja sig, men den stora massan tycker att "gratis är gott". Gillar man det inte så kan man alltid rösta med fötterna.

Själv tycker jag att det är helt okej, så länge det håller sig inom plattformen och att jag är informerad om det. Finns det sen saker jag inte vill ska användas i det syftet, lägger jag inte upp det i den plattformen.

Jag menar att Blocket inte "snor bilder rakt av". De bilder som man lägger in i sin Blocketannons har man genom avtal med Blocket gett Blocket rättigheterna till.

Jag menar att Blocket inte "snor bilder rakt av". De bilder som man lägger in i sin Blocketannons har man genom avtal med Blocket gett Blocket rättigheterna till.

Problemet med det är ju att andra kan överlåta rättigheterna till min bild via blocket, ifall de "lånar" en bild jag tagit till sin annons.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar