Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtsystem till Canon eos700d

Produkter
(logga in för att koppla)
När du flyttar på dig i rummet ändrar du avståndet mellan motiv och kamera vilket påverkar ljusmängden som når kameran från varje blixt. Resultatet är att förhållandet mellan de olika blixtarnas bidrag till ljussättningen ändras.

Såvida det inte är ett litet rum, förstås, för då är det nog försumbart.
För de riktiga blixtprofeterna som mäter infallande ljus på nästippen är nog ingenting försumbart 🤓

Här är ett exempel på TTL-blixtmätning på föremål som rör på sig.
Här fanns inget att studsa i, varken naturligt eller medsläpat. Då det är en nattverksamhet ska det synas att det egentligen är mörkt (det fanns inga ljuskällor alls av betydelse där jag tog bilden), men samtidigt var jag tvungen att sätta dit något, annars hade det inte blivit någon bild alls.
Så jag använde blixtarna så att de gav ett strålkastarlikt sken, pang på motivet. Med betoning på den blixt som står några meter till höger om mig, på ett stativ, och så lite hjälp från den som är på kameran. På den tiden hade jag bara optisk slavstyrning (Canon Speedlite 580EX-II), så blixten på kameran fick jag vrida lite åt höger för att säkert tända slaven.

Ja, men trådskaparen fick relevanta råd om hemmabruk redan i början. Skulle det vara så att det till slut hamnar på batteridrivna blixtar kan det vara bra att veta vilka ytterligare användningsområden de kan ha, bland annat beroende på om de stödjer automatisk mätning eller ej.

Lyfter tråden med mer funderingar kring trådlös blixtstyrning.

Jag överväger att skaffa ett system som, i den bästa av världar, kan användas både TTL-smart med batteridrivna blixtar (har några äldre Canon idag utan inbyggda mottagare men är inte främmande för andra prisvärda fabrikat) i litet porträttsammanhang och med "dumma" trådutlösta studioblixtar i större skala i ridhus. Behöver inte mängder med grupper - normalt 2-3 batteriblixtar som behöver styras individuellt eller maximalt 6-8 studioblixtar som räcker att styra i 2-3 grupper. Systemet behöver helst funka uppåt 100 meter.
Kamera är i första hand 1D X, om det spelar roll.

Vart tittar man? Godox? Canon (har de mottagare med trådutgång?), Pocketwizard, Nissin, Quadralite, nåt annat kinesiskt? Googlar friskt men man behöver ju real life erfarenheter/omdömen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar