Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

THill

Aktiv medlem
Hej.

Har en SB 600 blixt.
Men när jag använder den blir jag ibland lite besviken då det tar sin tid att "ladda upp" den tills jag kan ta nästa bild. Dvs jag kan inte ta följdfoto med blixten...eller jo, ibland går det, men jag blir aldrig klok på när. Är där någon inställning eller annat knep så att jag kan ta seriebilder utan att behöva vänta in blixten?

Tack på förhand.

Ju högre effekt du tar ut av blixten vid varje "skott", desto längre tid tar det innan den laddat upp sig för nästa.
Så genom att ha kortare avstånd blixt - motiv, större bländare och högre ISO minskar du tiden mellan två möjliga blixtar.

Sedan spelar typen av batterier åxå in. Normalt är laddningsbara NiMH-batterier bättre än alkaliska batterier, så använder du inte sådana så kan du minska uppladdningstiden genom att byta batterier åxå. Jag har sällan problem med att ta flera bilder i serie med min SB-600, även då jag studsar i taket, men då kör jag ofta på ISO400 eller ISO800, för att få med så mycket av det befintliga ljuset som möjligt åxå, det är ju inte alltid man vill.

Energizer lithium är de vassaste jag har testat, men de är avsevärt dyrare än alla andra att köpa, de är inte uppladdningsbara heller. Å andra sidan räcker de längre än alla andra jag har testat också, så i längden behöver de inte vara så dyra.

Uppladdningsbara är de klart mest prisvärda och i längden billigaste lösningen, det fins olika bra varianter men det finns tester på nätet om vilka som är bäst.

Vanliga engångsbatterier duger inte till en blixt enligt mig, de ger inte tillräckligt med ström.

En blixt tar inte strömmen direkt från batteriet. Den mellanlagrar den i en kondensatorbank som lämnar strömmen mycket snabbare än ett batteri kan göra. När blixten har blixtrat hörs ett lågt tjut, det är kondensatorbanken som laddas upp från batteriet. Banken innehåller en energibuffert för ett visst antal blixtar på full effekt i följd (eller ja, ett visst antal är strax över en blixt i det här fallet). Jobbar blixten på halv effekt räcker bufferten dubbelt så länge, på kvarts effekt fyra gånger längre och så vidare.

Hur fort banken fylls beror på hur mycket ström batterierna kan ge per tid. Det beror på hur mycket batterierna är laddade och på vilken typ av batterier det är.

Hur många bilder du kan ta i följd beror alltså på hur fort du tömmer bufferten med blixtar i förhållande till hur fort batterierna kan fylla bufferten igen.

Energizer lithium är de vassaste jag har testat, men de är avsevärt dyrare än alla andra att köpa, de är inte uppladdningsbara heller. Å andra sidan räcker de längre än alla andra jag har testat också, så i längden behöver de inte vara så dyra.

Enl. denna test så har de högre energiinnehåll, dvs klarar fler blixtar (nästan dubbelt så många), än laddningsbara NiMH, men ger något längre uppladdningstid.
De utvecklar åxå mycket värme. Det kanske inte är något problem vid mer "normalt" användande, men det kan ju vara värt att beakta iaf.

http://www.nikonforum.se/index.php?...kall-jag-valja/page__view__findpost__p__77880

(Förutsättningar och testförfarande finnes beskrivet tidigare i tråden.)

Oj...det ledde bara till sidan, inte till produkten.

Det ska vara batteri 2100mAh AA - är dom bra?! Tack.

Jag kör på 2700 mAh och uppåt. Gör stor skillnad.
Kan också skilja mellan olika märken. Vid test av min Sigma Super 500 gav Powerbase 2700mAh 6 sekunder att ladda fullt medans XPower 2800mAh tog 9 sekunder.

Som med mycket annat kan man ta mAh-siffran med en nypa salt. Det finns (såvitt jag vet..) ingen standardiserad mätmetod för att mäta upp energiinnehållet i ett batteri. Till exempel vilken spänning låter man det falla till innan man anser att det är tomt, vilket effektuttag använder man under mätningarna, vilken temperatur mäter man vid och så vidare. Är inte mätningarna utförda på ungefär samma sätt är de inte mycket att lita på.

I många tester har Varta Ready2Use 2300 mAh vunnit både på lång och kort sikt. Jag har också god erfarenhet av dem.

I många tester har Varta Ready2Use 2300 mAh vunnit både på lång och kort sikt. Jag har också god erfarenhet av dem.

Jag använder åxå Varta Ready2Use, iofs mestadels för att det var de som fanns tillgängliga av denna nya typ av NiMH i närheten, till ett vettigt pris. Sedan har de visat sig vara bra åxå... :)

Fördelen med dessa är, framför allt, att de inte laddar ur sig själva så mycket. Med "vanliga" NiMH så får man räkna med att de är så urladdade att man inte kan använda blixten om den legat ett par veckor.
I övrigt duger ju vilja NiMH som helst, typ. Man får dock ta den märkta kapaciteten med en nypa salt, som sagt.

iTTL drar mer ström än det manuella blixtläget. Om blixten används i detta läget borde man kunna ta fler bilder i följd innan blixten "töms".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar