Advertisement

Annons

Blixtfoto – Vad mäter blixten med ttl?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte01

Aktiv medlem
Hej

Jag har en fundering som jag gått med länge och trots att jag försökt mig läsa till svaret blir jag inte klokare.
Om jag förstått saken rätt:

Vid blixtfoto: Det naturliga ljuset och blixtljuset kombineras till den slutliga exponeringen.
Om jag vill få en så naturlig blixtbild som möjligt (Inga hårda skuggor osv) så ställer jag in korrekt exponering med det omgivande ljuset med kameran på exempelvis M-läget. Jag väljer en korrekt exponering med hjälp av bländare, slutartid och iso.
Har jag då en blixt på så kommer den när jag tar kortet att göra en ttl-mätning för att avgöra hur stark blixten ska vara, och sen fyras av när jag tar kortet.
Men om jag redan ställt in en korrekt exponering av bilden varför kommer blixten att vilja fyras av överhuvudtaget? Vad läser den på och vad avgör hur starkt blixten ska avfyras?
Bryr sig blixten överhuvutaget om vad jag har ställt in för värden?
Jag förstår att ttl-mätningen påverkas av iso och bländare men inte slutartid.
Men hur kan jag få en korrekt exponering om det omgivande ljuset är tillräckligt men blixten ändå fyras av. Borde det inte bli en överexponerad bild då?

Är min fråga förstålig? Jag har missat något med hela blixttekniken och jag känner att jag inte kommer vidare om jag inte först förstår hur det hänger ihop.


Är det en gammal fråga så länka gärna till lämplig diskussion, så är jag ledsen för att jag inte hittat den själv.
 
Det finns många sätt att använda blixt. Men här är ett vanligt scenario:

Blixt arbetar (nästan) oberoende av M, Av, T osv. Bästa sättet att tänka kring blixt (tycker jag) är att se det som två helt olika exponeringar som ska samsas i samma bild. Det är därför det finns både blixt- och exponeringskompensation. Dessa kan (och bör) användas för att tex få naturliga bilder i svagare ljus (dvs då man i "allmänhet" sätter på en blixt)

Blixten förväntar sig ett motiv som kan nås av blixtens ljus. Exponeringen i övrigt bedöms av befintligt ljus. Fotar man ett svart fält om natten så kommer inte blixten kunna belysa det, men det är ett särfall. Normalt sitter det kanske en person framför kameran, och bakom personen finns en mörk bakgrund. Tänk restaurang.

Det dumma med kameror är att dom "tror" att fotografen vill ha en bild med ljusnivåer som motsvarar ett fullt belyst motiv i dagsljus. Fotar man i lite dunklare ljus tycker åtminstone jag att det är ungeför det sista man vill.

Och det är där blixt- och exponeringskompensation kommer in i bilden. E-TTL kommer se till att personen blir "rätt" belyst. Övrig exponering ser till att bakgrunden blir "rätt" belyst. Att du kombinerar dom kommer inte resultera i någon överexponering - däremot att du i ett restaurangscenario antagligen får en otrevlig och ljus bild när du förmodligen vill ha något som mer visar hur det var. Förmodligen lite dunkelt.

I en sån situation vill du förmodligen dra ner både exponerings- och blixtkompensationen för att fånga stämningen.

Men var kommer det hårda ljuset ifrån? Blixt rakt på utan diffusor/softbox o.likn ger (nästan) alltid ett för hårt/trist ljus rakt framifrån. Utan diffusor etc och med en tillräckligt kraftig blixt kan du försöka studsa den (i tak, vägg eller vad som finns) för att få ett mildare ljus. Om man bara har en blixt (vilket jag antar vi talar om) kan man också köpa en sladd från ebay för en hundralapp ca för att slippa rakt-på ljuset och istället hålla ut blixten från kameran. Motivet är antagligen belyst från något håll av lampa/fönster och då håller man med fördel ut blixten åt motsatt håll för att ge ljus från det andra hållet.

Hmm, blev nog rörigt detta, men kanske det ger något....

(vet inte vad du har för kamera, men det här handlar om hur Canon fungerar)
 
Först behöver vi ha en sak ur vägen och det är att den exakta funktionen hos en modern kameras TTL-mätning är en väl förborgad industrihemlighet. Det betyder att du måste experimentera lite grann för att sas. bli vän med preferenserna hos just din kamera och blixt. Detta är baksidan av automation för att göra saker enklare.

Nåja, med den lilla saken ur vägen.. Tänk dig att du är på en mörk plats och så tänder du en ficklampa, det blev ljusare. Gå sedan ut i fullt dagsljus med samma ficklampa och tänd den. Blev det ljusare i det andra scenariot? Näe just det. Man kan i de flesta fall säga att olika ljuskällor inte adderar varandra, de kompletterar, för även i dagsljus kan det faktiskt vara möjligt att lätta upp en djup skugga med den där ficklampan, åtminstone för ögat som klarar bra mycket mer skillnad mellan mörkt och ljust (kontrast) än en kamera.

Nästa grundläggande sak att tänka på är att blixten bara varar sisådär 1/1000s (varierar beroende på effekt), och givetvis att kameror med ridåslutare (de flesta) inte kan synka en blixt på kortare tid än 1/125s (somliga 1/250s). Blixt-exponerinen sköts alltså med blixt-effekt/bländare och exponeringen av befintligt ljus med slutartid/bländare.

TTL-styr alltså hur kraftigt den där ficklampan skall lysa.

Det kan också vara lättare att tänka kring saken om du tänker dig en gammal blixt med egen ljusmätning, alltså inte TTL och helt separat från kamerans mätning. De blixtarna hade ett eget litet fotocell-öga som klippte blixten när ögat hade fått nog med ljus. Kamerans bländare ställdes in efter en avstånds-tabell på blixten. Var det en iso200 film så var det tex. bländare 5,6 som gällde och att max-effekten vid det iso-talet räckte till exempelvis 4 meter. TTL fungerar i stort sett likadant, men istället för en liten fotocell på blixten så används en i kameran, Trough The Lens.
 
Motivet är antagligen belyst från något håll av lampa/fönster och då håller man med fördel ut blixten åt motsatt håll för att ge ljus från det andra hållet.

Vill bara komplettera. Tänk i detta fall på att blixten måste vara mycket välbalanserad i förhållande till andra ljuskällor, annars skapas kraftiga slagskuggor. (vilket ibland tom. kan vara önskvärt i form av "dramatiska" skuggor)
 
Senast ändrad:
Kompletterande funderingar

Stort tack för era snabba o tydliga svar. Tror jag börjar greppandet hela nu, och tänkte mig därför ge mig på en sammavfattning som jag skulle uppskatta om ni kunde såga eller bekräfta:
En korrekt exponering av det befintliga ljuset är en genomsnittsmätning av hela bilden, medan blixten ger en "ljusförstärkning" av partiet där jag lagt min fokuspunkt?
Är det så att blixten mäter sin exponering på fokuspunkten oavsett var den befinner sig? Blixten vrider sig ju inte mot min fokuspunkt (Om fokuspunkten inte är centrerad) utan lyser bara rakt fram men den mäter med hjälp av ttl där jag har fokuspunkten.

Följdfråga om ovanstående stämmer:
Kan man inte komma i situationer där fokuspunkten är korrekt exponerad med hjälp av befintligt ljus eller tom överexponerad (Fokuspunkten tillhör en del där ljuset är starkare än medelljuset på hela motivet) så att en blixt inte behövs? Det vill säga att blixten inte avfyras?

Hur fungerar det om jag använder mig av spotmätning av det befintliga ljuset? Då blir ju mätningen på det befintliga ljuset i stort sett lika med fokuspunktens ljus, och blixten skulle aldrig behöva fyras av.

Jag har en Canon 40D och en 430-blixt för övrigt.

Mvh mats
 
En korrekt exponering av det befintliga ljuset är en genomsnittsmätning av hela bilden, medan blixten ger en "ljusförstärkning" av partiet där jag lagt min fokuspunkt?

Svar nej. (edit)Inte generellt så, kameran kan möjligtvis göra vissa inprogrammerade prioriteringar, med det är som sagt tidigare företagshemligheter beträffande detaljerna(/edit)

Hur fungerar det om jag använder mig av spotmätning av det befintliga ljuset?

Förhållandet är inte annorlunda oavsett vilken mätmetod du använder. Kameran mäter det befintliga ljuset och ställer in sin exponering. När du sedan tar bilden så mäts blixtljuset och blixten klipps när ljusnivån blivit den rätta. Om exponeringen av det befintliga ljuset redan är fullt tillräcklig, så kommer inte blixten att göra bilden nämvärt ljusare, möjligtvis bara lätta upp de värsta skuggorna. Blixten kommer bara att göra bilden ljusare om det befintliga ljuset underexponeras.

Fundera kring det där om ficklampan. Det blir bara ljusare när du tänder den i mörker, i fullt dagsljus blir det inte ljusare.
 
Senast ändrad:
Vid blixtfotografering bör man särskilja på vanlig exponering (då slutartid, bländare och iso t ex väljs i manuellt exponeringsläge) och på blixtexponering. En förklaring till detta är att ljuset från blixten har väldigt begränsad räckvidd eftersom dess intensitet avtar med avståndet i kvadrat. Detta innebär att blixten inte riktigt förmår lysa upp mer avlägsna objekt, utan belyses kanske istället av andra ljuskällor som finns närmre, eller så har ljuskällan mycket större intensitet (t ex solen)).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.