Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt vs lampa för AF

Produkter
(logga in för att koppla)
jott skrev:
Kika även på Metz 58 AF-1, mycket trevlig blixt. Finns både för Canon och Nikon.

Tackar för tipset. Skall göra det, men utan att ha tittat så misstänker jag att en del i-TTL funktioner försvinner.

Sökte lite på Canons trådlösa styrning av blixt, verkar vara bökigare jfr Nikon. Samt att det behövs en separat sändare om man inte vill använda den inbyggda blixten.

Tompa
 
Tompa01 skrev:
Sökte lite på Canons trådlösa styrning av blixt, verkar vara bökigare jfr Nikon. Samt att det behövs en separat sändare om man inte vill använda den inbyggda blixten.
Den inbyggda blixten kan inte styra trådlöst. För att styra en annan blixt trådlöst så måste man använda en 550EX eller en 580EX. 420EX och 430EX kan inte styra andra blixtar trådlöst. 420EX och 430EX kan dock vara slavblixtar (vilket även 550EX och 580EX kan). Man kan, som du har upptäckt, använda en speciell styrenhet, ST-E2, om man inte vill ha en blixt som avfyras från kamerans position.

Sigma gör också blixtar som är kompatibla med Canons trådlösa system.

Hur styr man Nikons trådlösa blixtar om man inte vill använda den inbyggda blixten?
 
Så fort det är mörkt och blixten e uppe så tänds blixtens hjälp belysningen men om man faller mer den så klarar auotofokusen att fokusera i det lilla ljus som finns. På 30d
 
Vill man inte använda den inbyggda blixten för att styra så finns SU-800 styrenheten. Den har även inbyggd AF-belysning.

Naturligtvis kan man använda den inbyggda blixten som master utan att använda den för att mata ljus vid exponeringen.
 
Jag skyller på att jag var trött när jag skrev det förra inlägget :)

Man kan används SB-800 eller Metz 58 AF-1 N på kameran i masterläge också. Sigman fungerar antagligen också men den har jag sämre koll på.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.