Annons

Blixt vs lampa för AF

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompa01

Aktiv medlem
När jag sitter med min plus/minus lista för olika kameror så sitter det ett stort minus för Canons blixt som AF hjälp i dåligt ljus. Såg en som mingelfotade med en 400D, och det var som ett stroboskop, störande, drog till sig all uppmärksamhet i rummet. Och det är ju knappast det man vill när man fotar. Även för foto av djur i dålig belysning så måste detta vara en dålig lösning.

Jag har fått ner det det till 3 kameror jag väljer mellan, Canon 30D, Nikon D80 samt D200. Från min plus/minus lista så ligger Nikon bättre till. Om D80 hade klarat 5 b/s så hade valet varit givet, men det har den inte. Därför är även D200 och 30D med på listan. D200 kostar 6000 mer för huset och det har jag svårt att motivera. 30D har lösningen med blixt för AF som jag ser som en stor svaghet.

Men hur ofta fotar man egentligen i så dåligt ljus att AF behöver hjälp av blixten eller lampan på Nikon? (Inte så ofta tror jag.) Överdriver jag Canons nackdel på denna punkt? Vid hur dåligt ljus får AF problem? Vid te.x skymning klara sig AF utan blixt/lampa?

Vore tacksam för reflektioner som hjälper mig på traven att avgöra om blixt/lampa skall vara en av de avgörande faktorerna.

Tompa
 
Tja jag vet inte hur du fotograferar eller i vilka ljus, jag har aldrig någonsin störts av canons blixt eftersom ajg enbart har använt extern blixt för runt 2000:- så skicakr den ut IR ljus istället och du kan fokusera i kolsvarta miljöer..

Gör som du vill.
 
En röd lampa är lite mindre störande än en blixt som AF-hjälpbelysning, men hur ofta du behöver hjälpbelysning kan nog bara du själv svara på.

Fundera lite på om 5 bilder/sekund verkligen är något du behöver. Hur ofta har du tagit sådana snabba sekvenser hittills, och varför? 6000 kr är lite mycket pengar om det bara handlar om bildfrekvensen.
 
Kalle_B skrev:
har använt extern blixt för runt 2000:- så skicakr den ut IR ljus istället och du kan fokusera i kolsvarta miljöer..
Vilken blixt är det du har som skickar ut infrarött ljus som AF-hjälpbelysning, och vilken kamera har du vars AF-modul fungerar med IR?
 
Jag har ingen EX-blixt, utan bara EZ-blixtar och hjälpbelysningen från dem ser röd ut. Eftersom jag kan se ljuset så är det knappast infrarött. Det är förstås möjligt att det finns en IR-komponent i ljuset, men finns det ju i nästan allt ljus.
 
givetvis så ska det vara rött ljus, men eftersom jaginte är så bevandrad i ljusfenomen så säger ajg IR om allt.. :) me nsjälvklart, efterso du inte ser ljuset rån en fjärrkontroll tex så är det inte IR i blixten :)
 
Det finns dock kameror med infraröd AF-belysning. Jag tror att det enbart är Sony som har det. Dessa Sonykameror kan även ta bilder (svartvita) i komplett mörker med en infraröd blixt.

Maximalt smygfoto!
 
Kalle_B skrev:
jag har aldrig någonsin störts av canons blixt eftersom ajg enbart har använt extern blixt för runt 2000:- så skicakr den ut IR ljus istället och du kan fokusera i kolsvarta miljöer

Tack för alla svar.

Fick reda på något väsentligt som jag missat. Så monterar man ett Speedlight 430EX eller Sigma EF 500DG SuperII på 30D så slipper man alltså blixtar för AF. Fungerar det även när blixten styrs trådlöst en bit bort från kameran? Kan man även använda en extern blixt på detta sätt, dvs bara för AF utan att blixten går av för exponeringen?

PMD skrev:Fundera lite på om 5 bilder/sekund verkligen är något du behöver. Hur ofta har du tagit sådana snabba sekvenser hittills, och varför? 6000 kr är lite mycket pengar om det bara handlar om bildfrekvensen.

Aldrig! Min förra systemkamera var en Minolta X700 med motor som jag använde flitigt under åttiotalet.

Behöver och behöver, kanske inte. Men om jag köper en ny kamera så är det bättre att ta till i överkant än underkant och slipper uppgradera för att jag blir irriterad på att jag var dumsnål först. Avser fota en del snabba serier ibland. Prövade nyss en D80 med Sigma 18-200. När jag körde följande AF så tyckte att b/s sjönk och det blev stora glapp mellan bilderna. Möjligen vinner man lite i fart med Nikons 18-200 VR. (Kan jag få 5 b/s så tar jag dock gärna det, men kanske inte för 6000kr extra.) Däremot så är det en sak som jag beaktar vid valet mellan D80 och 30D

Tompa
 
PMD skrev:
Det finns dock kameror med infraröd AF-belysning. Jag tror att det enbart är Sony som har det. Dessa Sonykameror kan även ta bilder (svartvita) i komplett mörker med en infraröd blixt.

Maximalt smygfoto!

Låter roligt, vilka kameror o blixtar är det?
 
Ja du kan använda det röda ljuset för fokusering utan att behöva använda knäppa av en blixtbild, helt enkelt genom att fokusera med blixten påslagen och stänga av den vid fotograeringen.

Blixten skickaar iväg ett ljus iform av några röda ränder/rutor på motivet. Sedan fokuserar kameran på dessa ränder/rutor som då har hög kontrast. Så ja du slipper strob effekten som den interna blixten ger.
 
Tompa01 skrev:
Såg en som mingelfotade med en 400D, och det var som ett stroboskop, störande, drog till sig all uppmärksamhet i rummet. Och det är ju knappast det man vill när man fotar. Tompa

Kör själv med Nikon och SB-800 och även det röda hjälpljuset väcker uppmärksamhet. Dock inte lika mycket som ett "stroboskop"
Dock tycker jag att du skall budgetera för en extern blixt oavsett vilket märke du väljer.
Mindre röda ögon, bättre ljus.

Fast. Skall du fota djur med blixt?
Det enda jag har lyckats fota i djurväg med blixt var en trött hyena...
 
Kalle_B skrev:
Ja du kan använda det röda ljuset för fokusering utan att behöva använda knäppa av en blixtbild, helt enkelt genom att fokusera med blixten påslagen och stänga av den vid fotograeringen.

De där går väl o ställa in som C. Fn. så man slipper slå av o på hela tiden?
 
1. Af lampan är för mig väldigt praktisk och den lyser ofta när man fotar inomhus. Sen hade kameran troligtvis oftast kunnat fokusera ändå men det underlättar. Den når förvånansvärt långt för att vara så liten.
2. Du får mer än bara 2 extra bps för 6000 om du köper en D200 istället för en D80. Till exempel vädertätning, metallchassi, vitbalansen kan justeras i kelvingrader, 1/8000 istället för 1/4000 som kortaste slutartid, blixtsynk i kameran, betydligt större buffertminne, timelaps funktion, CF kort istället för SD (kanske inte så stor fördel), högre skrivhastighet till minneskortet och ljusmätning på en del äldre objektiv.
Nackdelen är väl möjligtvis att den väger nästan ett kilo utan objektiv och att ML-L3 inte funkar. Vikten behöver inte vara en nackdel och somliga tycker den är för liten utan batterigrepp.
Så, nu är jag klar med reklamen och ja jag valde D200 istället för D80 :p
 
Senast ändrad:
Du kan inte använda blixtens hjälpfokuslampa i trådlöst läge.

När vi ändå är inne på blixt. Skaffa en vettig blixt direkt, det gör sååå stor skillnad. Inne får man möjligheten till indirekt studsat ljus och utomhus mer kraft som kan vara bra att ha för upplättning vid soljus. Jämför också kamerornas blixtsystem, jag tycker personligen att Nikon slår alla andra på fingrarna vad gäller blixthantering (speciellt upplättningsblixt och blandning med befintligt ljus).

Vad gäller att välja mellan D80 och D200... Jag gjorde själv det valet. Om man velar behöver man inte D200an. För samma peng som en D200 med ett kitobjektiv fick jag ett komplett set med D80, Tamron 17-50mm objektiv, UV-filter, Metz blixt, extra batteri till kameran, laddare till blixtbatterier, 4GB (snabbt) minneskort och en väska. Behöver man däremot verkligen 5 bilder/sekund, metallhus med tätningar eller de extra reglage som D200 har så finns det ju inget alternativ.

D80 kan också ställa vitbalansen i kelvingrader.
 
Då ljög DPreview för mig.
Glömde också nämna att D200 har riktig spegeluppfällning medan D80 fäller upp den 0.4 sekunder innan den tar bilden.
Så nu ska jag sluta tjata.
 
Hur känns de 3 kandidaterna i handen, om du har möjlighet till att prova?

Grepp, balans, sökare och de bitarna bidrar *mycket* till hur väl man trivs med en kamera.
 
Återigen tack för er hjälp. Det blev nog lite OT med jämförelser mellan kamerorna. Givetvis finns det fler för-/nackdelar mellan de 3 jag väljer mellan. Inte bara priset. Jag har läst mycket om dem på nätet de senaste veckorna.


Det jag behöver hjälp med nu är blixt samt AF.

Givetvis skall jag ha en extern blixt oavsett vilken jag väljer. Blir det en 30D så ligger Speedlight 430EX eller Sigma EF 500DG SuperII närmast till. Blir det en Nikon så blir det nog en SB600.

Har jag förstått det rätt så går samtliga dessa att använda för AF hjälp när de sitter på kameran, men inte om de står separat med trådlös kontroll. Gäller detta både Canon och Nikon?

Blev även lite konfunderad över om blixten behöver slås på/av manuellt om den bara skall användas för AF, eller om det går att ha den inställd bara för AF hjälp utan blixtfunktion?



Angående hantering av trådlös blixt har jag läst hur det funkar med Nikon, verkar vara smidigt och lättanvänt. Hur det fungerar på Canon har jag däremot inte hittat någon bra beskrivning av. Hur funkar Canons lösning för styrning av trådlös blixt?

Tompa
 
Om jag skulle använda blixtens AF-lampa men inte använda blixt för bilden skulle jag sätta funktionsknappen på min D80 till "flash off". Fokusera, tryck in funktionsknappen, ta bilden.

Kika även på Metz 58 AF-1, mycket trevlig blixt. Finns både för Canon och Nikon.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.