Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt vid gruppfoto utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC73

Aktiv medlem
Ska på lördag fota en grupp på 15-20 personer utomhus ca 17:00, det är ett släktfoto med tre generationer som vill bli fotograferade i trädgården.
Ska jag använda mina två 300w blixtar med softbox till detta eller köra enbart med befintligt ljus?
Hur skulle ni göra?
Martin.

Beror ju helt och hållet på hur ljuset är där du ska fota.. du vill inte att hela släkten ska kisa med ögonen så solljus rakt framifrån är väl att undvika.. En bild upplyst med blixt på korrekt sätt ser ju alltid proffsigare ut.. så om du känner att du på ett snyggt sätt kan balansera befintligt ljus med blixtarna så go ahead!

Ttl

Om du har en hotshoe TTL el.motsvarande, så sätt ned blixteffekten till typ 2/3 eller mindre.
Ljuset från blixten hjälper då till att lätta upp dom svarta ögonhålor som annars lätt blir utan blixt.
Se upp för reflexer i gasögon! Be dom i så fall "vicka lite på huvudet".
En stor refexskärm gör samma eller bätte verkan men kan vara bänglig om det blåser.
"Stora studioaggregat" är "overkill" men visst, blåser dom inte omkull, så borde det bli fint. Anpassa effkten så det känns lagom befintligt/blixt

Tack för era tips,ska ta med dom på lördag:). Ang ljuset så vet jag inte hur det kommer att se ut, får vara där i tid o testa, kommer nog att vara där tidigt o montera blixtarna o testa med några självporträtt. Som tur är ska alla på utflykt innan fotograferandet, så jag kommer nog att ha ett par timmar på mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar