Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt val till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen gillar jag att 580EX också tar hänsynd till vilken sensorstorlek man har och zoomar därför in så att den hänger med i utsnittsbeskärningen/brännviddsförlängningen.

Fast det viktigaste är att man kan vinkla den uppåt bakåt när man har kameran i vertikalläge med grepp, riktigt jobbigt med blixtar som inte klarar det.

Jag har beställt en 580EX (och ajaj vad det sved i plånboken) och som med alla blixtar räknar jag med att det blir en viss inkörningsperiod innan det blir bra.

Det jag är lite nyfiken på är om det är någon av er som har några exempel på hur det kan bli om man använder 580EX som masterblixt tillsammans med en eller flera 420EX (alternativt 550EX eller 580EX förstås) för att lysa upp bakgrunder eller för motljus till porträtt.

/Anders

Fröderberg har nog bilder!

Magnus brukar ju köra med både kabel för att ha den av från kameran och med multi vad jag vet.

Inga bildexempel för mig ännu då jag inte börjat med multiblixtar, men just nu sitter jag som bäst och klurar på om jag ska köpa ett par 420 blixtar att kunna leka extra med. En på cash-back och en begagnad.

Att den mest kraftfulla sitter på kameran har jag heller inga problem med då jag då kan använda den såsom ambient och rikta bakåt uppåt som upplättning medans jag kör två 420 på bakgrund och som huvudljus.

Här är ett exempel. Inte porträtt, men vad jag hittade här på jobbet. Ska leta efter fler.

Bilagor

• crw_7450-missionsföreståndare.jpg
    crw_7450-missionsföreståndare.jpg
    28.9 KB · Visningar: 239
Det där ser ju onekligen rätt så trevligt ut. När ekonomin så småningom tillåter blir det nog någon mer blixt :)

magnus, en fråga:

Jag gillar rörelseoskärpan du har i din bild på tjejerna med ölen (sida 2). Vad har du för tid på den? slutartid, synk på 1:a el 2:a ridån? slowsync?

Jag har försökt få till rörelseoskärpa, använt slutartider ända upp till 30 sek utan att det blir någon nämnvärd skillnad. Något måste ju vara fel, någon ide?

mvh

nikmoz skrev:
magnus, en fråga:

Jag gillar rörelseoskärpan du har i din bild på tjejerna med ölen (sida 2). Vad har du för tid på den? slutartid, synk på 1:a el 2:a ridån? slowsync?

Ingen aning om tid, men det ligger antagligen på en eller en halv sekund cirkus,

Jag synkar i stort sett alltid på första ridån. Synk på andra hade varit katastrof eftersom då hade jag missat tajmingen. En sekund senare hade de kanske inte varit lika glada.

jag körde Av. största bländaren, högt iso och den tid som blev. Man kan kalla det slow synk, men det är ett Nikonbegrepp som inte finns hos Canon.

okej..tack för ditt mkt snabba svar..bara fortsätta prova.
Dock är jag fortfarande konfuderad över den icke existerande rörelseoskärpan vid en slutartid på 30 sek (med kameran i stora cirklar)..borde ju vara en enda smet till bakgrund..

jaja det ger sig nog

mvh

380EX?

Även jag står i begrepp att "titta över" mitt behov av blixt. Har nyligen köpt en 350D och har en gammal Canon blixt 380EX.

Om man jämför denna blixten med 420EX? Visserligen har L Siden gett 380EX bottenbetyg men vad är skillnaden mellan dessa? ETL-II?

Magnus Fröderberg har skrivit att den bygger på 70-tals teknik. Vad innebär detta?

Använder inte blixt så ofta, så att köpa värstingen är inte att tänka på.

Re: 380EX?

Minita skrev:

Magnus Fröderberg har skrivit att den bygger på 70-tals teknik. Vad innebär detta?

Måste ha blivit nått fel, inte är 380EX 70-tals teknik.

380EX ger E-TTL II så exponeringsmässigt fungerar den utmärkt till t ex uppplättnadsblixt.
Tyvärr så kan man inte rikta blixthuvudet mer än uppåt vilket blir problem om man vill styra blixtljusets rikting, t ex om man vill ta porträtt i höjdformat.

380EX funkar i början. Satsa på annar innan det visar sig om du är blixtfantast.

PS. Det framgick inte i ditt mejl att du har en 380EX

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar