ANNONS
Annons

Blixt val till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Med E-TTL styr kameran din blixt så att lagom mycket ljus avges. Det innebär att om du studsar ljuse i taket eller sätter en diffusor framför blixten, kommer kameran att styra blixten till att ladda ur mer och därmed kompensera. Men det gäller förstås då att du inte studsar blixten i taket på en domkyrka eller något liknande, eftersom blixtljuset aldrig räcker till då.
 
Men det gäller förstås då att du inte studsar blixten i taket på en domkyrka eller något liknande, eftersom blixtljuset aldrig räcker till då.
Exakt. Ljusintensiteten avtar med kvadraten på avståndet, så det blir snabbt svagare om det måste studsa via ett högt tak.

Om vi antar en sitation där ljuset måste gå dubbelt så långt när det studsar via taket jämfört med när det slås rakt på motivet, så blir det alltså fyra gånger så svagt via taket.

PD
 
sara gustavsson skrev:


som du skriver magnus sa blir det en riktigt snygg effekt att stalla in kort tid och blanda blixt- och befintligt ljus. inga problem dar inte, jag ar forvanad over det bra:iga resultatet.

Du menar LÅNG tid va?

daremot, om jag riktar blixten i sidled eller uppat, antar att jag da maste reglera detta i kameran pa ngt satt?

Som andra skriver så reglerar kameran detta genom att låta blixten skicka ut mer ljus, vilket skre genom att reglera hur längre blixten lyser. Det kallas brinntid. Tiden varier mellan cirka 1/50 000s och 1/500s ungefär. Därför kan man frysa rörelser med blixtljuset.

bilderna blir inte skarpa... aven om jag reboterar ( eller vad det heter pa svenska) i ett lagt vitt tak, t ex....
hur kan detta lampligen losas?

Reflekterar heter det...:) Detta beror på att du har lång slutartid. Reflekterar du ljuset blir ljuset mjukare och då kan fryseffekten bli lite mindre.

Du får helt enkelt välja blixtteknik efter motiv. Rörliga motiv där man vill få känsla av rörelse är lämpliga för tekniken med lång tid. Om man underexponerar det befintliga ljuset en aning, typ -2/3 steg så ökar fryseffekten mer.

För motiv där skärpan är viktig men stämningen underordnad så är det bra att köra med kort slutartid och reflektera ljuset i taket. Funkar super i vanligar rum med vitt tak och vita väggar.
I detta fall kommer blixtljuset att bli så mjukt att det ser naturligt ut.

pa kameran finns inte heller ngn "difusor", alltsa ngt att fasta framfor blixten gora ljuset lite mindre direkt.
om jag tillverkar ngn egen liten moj ( papper, plast, eller koper ngt tillbehor) maste jag da kompensera detta i kameran pa ngt satt?

1. En diffusor framför ger inte mjukare ljus. Receptet på mjukt ljus är att få en så stor lysande yta som möjligt - som vägg, tak, paraply eller reflexskärm.
En diffusor sprider ljuset mer vilket är bra om man använder kraftiga vidvinklar men stjäler också ljus
Många pressfotografer använder en sk omni-bounce som ser ut som en liten vit burk ovanpå blixten. Den ska riktas 45 grader upp och gör så att det mesta av ljuset går upp i taket och lite rakt fram och fyller ut de delar av motivet som inte skulle bli belyst av ett ljus uppifrån. Mindre hålögda offer alltså.

2. Samma svar som i början. Blixtljuset mäts genom objektivet i kameran. Kameran avgör så mycket ljus som behövs. Om du sätter på en diffusor så kompenserar kameran automatisk genom att ge mer blixteffekt.
 
Hur står sig andra märken till 20d?

Sigma? Metz? Sunpack?
Är det överhuvudtaget värt att snegla på dom tillsynes lägre prissatta blixtarna?
 
tackar och bockar for valutvecklat svar.
Nu hajar jag.
Och ska prova sa fort jag far tillfalle, detta ar ju skitkul med blixt, verkligt underskattat!
 
Re: Hur står sig andra märken till 20d?

casting skrev:
Sigma? Metz? Sunpack?
Är det överhuvudtaget värt att snegla på dom tillsynes lägre prissatta blixtarna?

Metz och Sigma har modeller som fungerar utmärkt med 20D även om du inte får två finesser som 580EX har, anpassning av utlysningsvikel efter sensorformat resp korrigering av färgtempinställning vid ev variation av färgtempen hos blixten. Men det är funktioner som man lätt klarar sig utan och som varken 420EX och 550EX har heller.
 
nar jag fotar med blixt och dar det aven ar befintligt ljus med i bilden; vilken typ av ljus staller jag da in kameran pa?
jag har kort pa blixtljus de tester jag gjort, men ibland blir fargerna lite markliga.
hur ar det med att vitbalansera efter blixtljuset?
 
sara gustavsson skrev:
nar jag fotar med blixt och dar det aven ar befintligt ljus med i bilden; vilken typ av ljus staller jag da in kameran pa?
jag har kort pa blixtljus de tester jag gjort, men ibland blir fargerna lite markliga.
hur ar det med att vitbalansera efter blixtljuset?

Ljuset har samma färgtemperatur som normalt dagsljus eftersom vanlig färgfilm är konstruerad för det.

Det kan bara effektfullt ibland att ha olika temperatur på ljuset, kan bli som en betoning på det som är viktigast i bilden.

I andra fall kan det vara väldigt störande och då kan man sätta på filter på blixten.

1.Man kan klippa till lagom stora bitar av antingen Kodak filter 100x100 mm eller 75x75mm eller hos ställen som säljer tillbehör till rörlig film och video. De har filterfolie på rulle.

2. Omnibounce säljes i olika filterfärger.

3. En del blixttillverkare, som Nikon, har filter till blixtarna.

Här är en bild där jag tycker att skillnaden i färgtemp inte stör.
 

Bilagor

  • öl-ii4y6333.jpg
    öl-ii4y6333.jpg
    32.9 KB · Visningar: 316
Okej, igar fotade jag lite pa klubb och resultatet blev lite sadar... det jag har svart med ar att valja vilken typ av ljus jag ska stalla in kameran pa (20d).

1)om det ar en situation med ganska mycket befintligt ljus, ska jag da valja ljusalternativet "tungsten"( ratt benamning pa svenska...?)


2)om det ar en situation dar det ar framfor allt blixtljuset som ar det grundlaggande ljuset, staller jag da in ljuset pa "blixt"?

om jag vill vitbalansera (ar det ngn mening med det? blir resultatet battre? hur gor ni nar ni fotar med extern blixt, vitbalans eller ej?) i var och en av de ovanstaende situationerna, gor jag da genom att anvanda blixten, eller ha den avstangd?

dessa fragor ar sakert helt super-grundlaggande, men jag har nog kranglat till det for mig sjalv lite och skulle garna ha en redig forklaring fran ngn som har koll pa detta.

mvh
sara
 
Alternativt så kan du ju fotografera i RAWformat och ändra vitbalansen i datorn i efterhand. Då kan du ju exprimentera dig fram..

Till och med ta ut två bilder med olika vitbalans och sen mixa ihop dom i Photoshop.
 
Jag har inte fått min blixt ännu, men hoppas få den nästa vecka och ser fram emot att testa den då. Sara du verkar ju vara ute och testa den nu så jag ser fram emot resultaten. Skulle vara kul om du kunde lägga upp lite bilder så vi kan se vad du talar om. Jag är ny på detta område också så ser gärna lite exempel för att visualisera det du säger och lära mig.

Jonas
 
sara gustavsson skrev:
Okej, igar fotade jag lite pa klubb och resultatet blev lite sadar... det jag har svart med ar att valja vilken typ av ljus jag ska stalla in kameran pa (20d).B]


Om du fotar i raw och i några av bilderna lägger in något helt vitt, grått eller svart, är det väldigt enkelt att justera till en korrekt vitbalansen efterår. Det kanske är den enklaste lösningen. I tex Rawshooter kan man bestämma vitbalansen på en bild och sedan ge samma behandling på alla andra bilder man tagit under samma förhållanden, så det tar inte speciellt mycket extra tid heller.
 
Att fota i RAW ar val lite langsammare om jag inte forstatt det hela fel.. och jag maste ha ett format dar jag kan plata manga bilder i rak foljd och att det far plats en del pa ett minneskort.

Har lagt upp ett gang bilder nu.
bilderna ar tagna for att kolla ljuset, inget mer, vilket innebar att dom ar ratt usla minst sagt.
men jag ar tacksam for alla rad och tips vad galler fargtemperatur och framfor allt vilken typ av ljus ska jag anvanda (20d) for att inte fa sa mycket dominanter, fula toner, etc?
 
Att fota i RAW ar val lite langsammare om jag inte forstatt det hela fel.. och jag maste ha ett format dar jag kan plata manga bilder i rak foljd och att det far plats en del pa ett minneskort.

Har lagt upp ett gang bilder nu.
bilderna ar tagna for att kolla ljuset, inget mer, vilket innebar att dom ar ointressanta i alla andra synvinklar forutom de som behandlas i denna traden.

men jag ar tacksam for alla rad och tips vad galler fargtemperatur och framfor allt vilken typ av ljus ska jag anvanda (20d) for att inte fa sa mycket dominanter, fula toner, etc?
 
Senast ändrad:
sara gustavsson skrev:
Att fota i RAW ar val lite langsammare om jag inte forstatt det hela fel..


Ja och nej. Du har samma bildfrekvens - 5 bilder per sekund - men bufferten blir snabbare fylld så att kameran måste pausa och skriva ner bilder på kortet.

Jag upplever i stort sett aldrig 20D för långsam trots att jag kör RAW. Men vid sport kan det vara idé att köra JPG.

Din blixtteknik fungerar bäst om du har huvudmotivet nära kameran. Är allt på samma avstånd blir det inte så snyggt.
 
Jodå den ska funka med 20D. Tyvärr går den inte att kontrollera så mycet utan bygger på 70-tals teknik.

En annan lösning om man vill ha fler blixtar är att ansluta en billig begagnad blixt via kamerans pc-kontakt.
 
580EX - resten kan duscha :)

Med den kaxiga inledningen så kanske jag skall säga varför:

1. Blixten går att vrida i x/y-led med EN HAND, 420EX kräver 2-handsfattning

2. KRAFTFULL. Du kan bounca blixten i "icke-vita" miljöer med bra effekt.

3. Snabb, laddar upp som en trimmad kondor! Passar dagens snabba kameror väl!

4. Fullständiga manuella möjligheter

5. Kan vara både master & slav

Hade en 380EX innan, förstår inte hur jag klarade mig!


// Lazze
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar