sara gustavsson skrev:
som du skriver magnus sa blir det en riktigt snygg effekt att stalla in kort tid och blanda blixt- och befintligt ljus. inga problem dar inte, jag ar forvanad over det bra:iga resultatet.
Du menar LÅNG tid va?
daremot, om jag riktar blixten i sidled eller uppat, antar att jag da maste reglera detta i kameran pa ngt satt?
Som andra skriver så reglerar kameran detta genom att låta blixten skicka ut mer ljus, vilket skre genom att reglera hur längre blixten lyser. Det kallas brinntid. Tiden varier mellan cirka 1/50 000s och 1/500s ungefär. Därför kan man frysa rörelser med blixtljuset.
bilderna blir inte skarpa... aven om jag reboterar ( eller vad det heter pa svenska) i ett lagt vitt tak, t ex....
hur kan detta lampligen losas?
Reflekterar heter det...
Detta beror på att du har lång slutartid. Reflekterar du ljuset blir ljuset mjukare och då kan fryseffekten bli lite mindre.
Du får helt enkelt välja blixtteknik efter motiv. Rörliga motiv där man vill få känsla av rörelse är lämpliga för tekniken med lång tid. Om man underexponerar det befintliga ljuset en aning, typ -2/3 steg så ökar fryseffekten mer.
För motiv där skärpan är viktig men stämningen underordnad så är det bra att köra med kort slutartid och reflektera ljuset i taket. Funkar super i vanligar rum med vitt tak och vita väggar.
I detta fall kommer blixtljuset att bli så mjukt att det ser naturligt ut.
pa kameran finns inte heller ngn "difusor", alltsa ngt att fasta framfor blixten gora ljuset lite mindre direkt.
om jag tillverkar ngn egen liten moj ( papper, plast, eller koper ngt tillbehor) maste jag da kompensera detta i kameran pa ngt satt?
1. En diffusor framför ger inte mjukare ljus. Receptet på mjukt ljus är att få en så stor lysande yta som möjligt - som vägg, tak, paraply eller reflexskärm.
En diffusor sprider ljuset mer vilket är bra om man använder kraftiga vidvinklar men stjäler också ljus
Många pressfotografer använder en sk omni-bounce som ser ut som en liten vit burk ovanpå blixten. Den ska riktas 45 grader upp och gör så att det mesta av ljuset går upp i taket och lite rakt fram och fyller ut de delar av motivet som inte skulle bli belyst av ett ljus uppifrån. Mindre hålögda offer alltså.
2. Samma svar som i början. Blixtljuset mäts genom objektivet i kameran. Kameran avgör så mycket ljus som behövs. Om du sätter på en diffusor så kompenserar kameran automatisk genom att ge mer blixteffekt.