Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Sony A100

Produkter
(logga in för att koppla)

Lincon888

Avslutat medlemskap
Jag köpte min A100 för ungefär ett halvår sedan och är sugen på att köpa mig en blixt nu. Men jag har aldrig fotat med en extern blixt innan så jag vet inte alls hur dom funkar. Jag har tittat på Sonys HVL-F56AM och HVL-F36AM. Är det jätte stor skildnad på dom två?
Har även tittat på Sigma EF-500 DG Super men har hört att den ska vara plastig. Jag är mest intresserad av att använda blixten till porträtt fotografering.
Är det smart att köpa en sån Omnibounce med?

Tacksam för alla svar och synpunker på blixtar.

Har själv en A100 som jag köpt KM 56-någonting till, motsvarar Sonys HVL-F56AM.

Fungerar utmärkt och den största fördelen är ju att jag kan ställa blixten flera meter från kameran, trådlöst! Dessutom har blixten tillräcklig styrka för att nå 20-30 meter på tele.

Omnibounce? Ett av de bästa verktygen jag köpt trots ett hemskt kilopris, 13.400 kr/kg (295 kr för 22 gram). Numera får jag inga utbrända porträttbilder. Samtidigt ska du veta att en Omnibounce tar 2.5 steg.

Jag har tittat på men vågar inte köpa en "Sigma EF-500 DG Super" för det är många som har haft problem med den och A100. Därför tänker jag att Sonys nya egna blixtar måste ju vara bra anpassade till sitt egen systemkamera.
Frågan är ju bara om man ska ha "Sony HVL-F36AM" eller om man ska lägga till nästan det dubbla för en F56AM. Är den värd dom extra pengarna?

Någon som testat Sonys blixtar?

Jag hade inte tvekat, köper du inte den med högst ledtal så ångrar du dig bara efteråt!

Nedanstående finner du på Cyberphoto.

Sony HVL-F56AM 3 995 SEK

Extern blixt med hög uteffekt, ledtal 56. (85 mm-objektiv och ISO 100)
Kompatibel med Sony Alpha och vissa Minolta kameror, bl.a. Minolta 5D/7D.
ADI-system med hög precision i kombination med D-objektiv (D=objektiv med inbyggd avståndsmätare).
Synkronisering med hög hastighet.
Trådlöst TTL-blixtläge.
Ljusspridning 90° uppåt 180° åt vänster och 90° åt höger (låsbar) 10° nedåt för närbilder.
Inbyggd bred skärm täcker vida bildvinklar på upp till 17 mm.

Sony HVL-F36AM 2 295 SEK

Extern blixt med hög uteffekt, ledtal 36 (85 mm-objektiv ISO 100)
ADI-system med hög precision i kombination med D-objektiv (objektiv med inbyggd avståndsmätare)
Synkronisering med hög hastighet
Trådlöst TTL-blixtläge
Vertikal ljusspridning
Fler funktioner
Bred skärm som täcker bildvinklar på upp till 17 mm
Automatisk zoom

Lincon888 skrev:
Frågan är ju bara om man ska ha "Sony HVL-F36AM" eller om man ska lägga till nästan det dubbla för en F56AM. Är den värd dom extra pengarna?

Någon som testat Sonys blixtar?

Jag har båda och du ska definitivt köpa 56:an.
Eftersom du tänker ta porträtt ska jag förklara varför:

36:an kan du bara köra i autolägen, den går inte att köra manuellt. Du får då alltid en förblixt vilket ofta gör att modellen fångas med halvslutna ögon eftersom de flesta automatiskt blinkar till av förblixten.

56:an kan du köra manuellt. Du slipper då förblixten och problemet med halvslutna ögon är borta. 56:an går dessutom att vinkla i sidled. Du kan alltså studsa ljuset i taket även när du håller kameran vertikalt.

56:an begränsar dig inte i din eventuella och förmodade utveckling i blixtfotografering på samma sätt som 36:an gör. Om du vill börja med makrofoto kan du tex reducera effekten på 56:an, det går inte med 36:an.

Jag köpte min på Dustinhome för 3600.- ca.
Rekommenderas varmt

Köp så mycket ledtal du har råd med.
Du kan aldrig få för mycket.
56:an är en mycket bättre investering än 36:an.

Men "Sigma EF-500 DG Super" fungerar inget bra till A100 eller? Har sätt att många haft problem, nån som vet om det är sant?

Om du funderar på Sigman bör du köpa över disk så du kan testa den innan du köper.
Många recensioner vittnar om svajig exponering både med Minolta (förlåt Sony) Nikon och Canon medan andra är nöjda, så du bör nog testa själv.

Har en EF500 Super till min A100 och den funkar ju bra, men hade jag haft råd hade jag ju köpt sonys F56AM-blixt.
Sigman är väldigt plastig, och kan ibland få för sig att slänga iväg hela laddningen när man tar kort.
Men det har övertaget sett fungerade utmärkt.

Senast ändrad:
Epon skrev:
Har en EF500 Super till min A100 och den funkar ju bra, men hade jag haft råd hade jag ju köpt sonys F56AM-blixt.
Sigman är väldigt plastig, och kan ibland få för sig att slänga iväg hela laddningen när man tar kort.
Men det har övertaget sett fungerade utmärkt.

Jasså? Du har inte haft några problem alls med blixten då? Förutom det. Har läst att många haft stora problem med den till A100:an.
Funkar TTL bra och så med?
Går det vrida huvet på EF500an föresten?

Lincon888 skrev:
Jasså? Du har inte haft några problem alls med blixten då? Förutom det. Har läst att många haft stora problem med den till A100:an.
Funkar TTL bra och så med?
Går det vrida huvet på EF500an föresten?

Nope, om man bortser från att den har överexponerat några gånger.
Men i övrigt så har den fungerat kanonbra! Kör även med omnibounce till den ...
Huvudet går att vrida 180 grader åt vänster, och 90 grader åt höger. Så det går att vinkla den rätt in i ansiktet om man känner för det :p

Dock är det DG Super-modellen jag har, alltså den som är några hundralappar dyrare ...

Okej, vad bra! =) Det är skönt att kunna vinkla upp blixten i taken när man håller kameran vertikalt. Därför jag frågade.
Men det är en DG super som jag har tittat på. Får nog kankse bli att köpa sig en sådan =).

Tack för tips och råd!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar