Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till D200

Produkter
(logga in för att koppla)

b_pinner

Aktiv medlem
Tänkte köpa min första blixt till min D200 under våren och funderar på vad jag ska välja. Den är tänkt att mestadels användas inomhus för allmän fotografering, inget arbete i studio eller liknande. Möjlighet till trådlös styrning vore bra
Förutom Nikons egna varianter i SB-serien finns ju även bl.a Nissin och Sigma. De senare verkar prisvärda om man går på ren fakta men frågan är hur bra kvaliteten är och hur bra de lirar ihop med kameran?

Budgeten ligger på max 3000 och att köpa begagnat är alltid ett alternativ.

//Björn

Hej!

Satt i samma situation för ett tag sedan, jag tittade på Sigmas motsvarighet till SB-600. Dock föll valet på Nikons SB-600 då den går att styra från kameran.
Piset på min blixt var 2680.- på onoff, då med prisgaranti (ordinariepris ca. 2990.-). Tittar man på deras hemsida har dom inte den blixten men jag bad om att dom skulle ta hem en, och det gjorde dom.

Lycka till men ditt beslut och hoppas att du hittar vad du söker.

/Magnus

Eftersom det släppts en SB-900 för inte så hemskt länge sedan så finns det rimligt gott om SB-800 ute på begagnat-marknaden också... SB-800 är f.ö den bättre blixten av dem - men många vill ju ha det nyaste... :)

Annars är SB-600 också ett riktigt bra val. Både 600 och 800 ger dig möjligheten att använda automatisk exponering på en D200 (när du kör trådlöst).

Tänkte köpa min första blixt till min D200 under våren och funderar på vad jag ska välja. Den är tänkt att mestadels användas inomhus för allmän fotografering, inget arbete i studio eller liknande. Möjlighet till trådlös styrning vore bra
Förutom Nikons egna varianter i SB-serien finns ju även bl.a Nissin och Sigma. De senare verkar prisvärda om man går på ren fakta men frågan är hur bra kvaliteten är och hur bra de lirar ihop med kameran?

Budgeten ligger på max 3000 och att köpa begagnat är alltid ett alternativ.

//Björn

Hej Björn!
Har en SB-900 till min D200. Ett tips är att kolla in på "www.pantbanken.se" där det finns en SB-900. Högsta bud är i skrivande stund 2900 kr.
Mvh
Tommi

Tack för era svar!

Låter som att ni tänker som jag. En SB-600 kommer det nog att bli med motivationen att det troligtvis är bättre att välja kvalitet med lite sämre prestanda än något som kommer pajja förr eller senare. Det viktiga är tillslut att kunna lita på sin utrustning och eftersom det är min första blixt så behöves ingen värsting...

//Björne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar