Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt för tele

Produkter
(logga in för att koppla)

Von Markholm

Avslutat medlemskap
Hej, jag funderar på att köpa en blixt när jag köpt nytt tele-objektiv, som förmodligen blir ett begagnat Sigma 500/4.5 eller Nikon AF-S 300/2.8 II (varianten innan VR), men är inte så insatt i detta ämne (blixtar). Så därför undrar jag om ni kan ge några tips.
 
Hej, jag funderar på att köpa en blixt när jag köpt nytt tele-objektiv, som förmodligen blir ett begagnat Sigma 500/4.5 eller Nikon AF-S 300/2.8 II (varianten innan VR), men är inte så insatt i detta ämne (blixtar). Så därför undrar jag om ni kan ge några tips.

Vilket avstånd tänker du fota på och vilken typ av motiv. Blixtljuset avtar med kvadraten på avståndet så om det är större avstånd lär du inte ha nytta av en blixt som sitter på kameran. Men du kan ju placera en blixt närmare ditt motiv, om det är möjligt, och trigga blixten med radio. Nikons värsting SB 910 kan zooma ut till motsvarande 200 mm men det är ju inte säkert att det räcker.
 
Ok, så om man ska använda en brännvidd på ca. 500mm måste man använda sig av en blixtförlängare?
Och om detta är fallet, vad är då bästa/mest prisvärda kompensation?
 
Hej,

Med en 500mm kan du, beroende av märke och modell, fota alltifrån 4 meter och uppåt.
Min rekommendation är att köpa den kraftfullaste blixten om du ska fota på längre distanser än 10 meter, vilket jag antar du ska med en 500mm. Jag gjorde misstaget att köpa en SB-600 och det var dumt. Jag fotar med tele och blixt och den är alldeles för svag.
Ett absolut MÅSTE om man fotar på större distanser, som jag med djur i det vilda och framförallt fåglar, är att köpa en Better Beamer, det är ett måste ha. Den ökar distansen på blixten med 2 f-stop.
 
Man kan inte ta bilder på långa avstånd med en blixt som sitter nära kameran, eftersom det som är nära kameran kommer att bli belyst så starkt att det dels sänker kontrasten, och att partiklar i luften ger orber, beroende på att de är så starkt belysta jämfört med det som är längre bort.

Man måste alltså undvika att belysa närområdet.

Det går så klart bra att ha en plats där man tänker sig att ta bilden riggad med blixt men kameran på betydligt större avstånd med tele, till exempel om man ska ta bilder av djur i deras bohål.

Allmänt sett passar blixt och långt tele inte särskilt bra ihop.
 
Man kan inte ta bilder på långa avstånd med en blixt som sitter nära kameran, eftersom det som är nära kameran kommer att bli belyst så starkt att det dels sänker kontrasten, och att partiklar i luften ger orber, beroende på att de är så starkt belysta jämfört med det som är längre bort.

Man måste alltså undvika att belysa närområdet.

Det går så klart bra att ha en plats där man tänker sig att ta bilden riggad med blixt men kameran på betydligt större avstånd med tele, till exempel om man ska ta bilder av djur i deras bohål.

Allmänt sett passar blixt och långt tele inte särskilt bra ihop.

Det är fel. Kolla upp det jag skrev om.
Vi är många som fotar fåglar, tom i flykt, som använder blixt, blixt monterad på kameran.
 
Har sett fågelfotografer som använder någon typ av tratt på blixten som riktar blixten, så att den passar bättre för telefotografering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.