Annons

Blixt eller ISO i kyrkan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast på 5DMIII kan man sätta Auto-ISO med en minsta slutartid, så i AV-läge kan jag sätta bländaren till 1,4 och bestämma att slutaren inte ska gå under 1/125 och att ISO kompenserar upp till ett valt ISO-tal. Så sätter jag max-ISO på 12800 tex, så får jag f/1,4 och 1/125 så länge ljuset räcker till max 12800 ISO. När ljuset då inte räcker längre så går den ner i slutartid istället. Grym funktion tycker jag, använder det hela tiden.

hmm, 12800 låter extremt högt? Och i så fall kan det vara idé att sätta ned ISO på en del bilder så att inte alla blir gryniga? Man vet ju inte vad de vill ha bilden till?
 
Det beror givetvis på vad man ska ha det till, men jag är inte rädd för ISO 25600 på 1DX.

Att Canon länge inte hade exponeringskompensation i läge M beror förstås på att tidigare har det inte behövts. Till skillnad från Nikon, som tillåtit det även i M-läge redan på filmtiden (tror jag i alla fall), där man helt enkelt förskjöt visningen av exponeringsnivån på mätaren, så har man hos Canon helt riktigt ansett att det är meningslöst att exponeringskompensera i läge M. Man uppnår ju samma sak genom att ställa in så nålen inte står i mitten.
När då auto ISO infördes så fick man plötsligt automatik även i läge M, fast den gick inte att påverka. Problemet är delvis att Canon byggt ergonomin på kameran runt att det reglage som används för exponeringskompensation i automatiska lägen (P, Tv och Av) är upptaget till att ändra bländaren (eller slutaren, om man bytt ordning på dem), så det finns inget ledigt för att också ändra exponeringskompensation i läge M. Canon är mycket konservativa när det gäller att ändra hur man hanterar deras kameror.

Men nu kan man ställa exponeringskompensation via Quick control skärmen, eller programmera SET-knappen till att tillåta den här ändringen, kombinerat med auto ISO i läge M. Det går också att begränsa den längsta slutartid man vill ha till vadsomhelst, alltså även så kort som 1/8000 s, när man kombinerar Auto ISO med Av eller P. Fast än så länge bara på 1DX.
Av någon anledning kan man inte använda den dedikerade +/- knappen till exponeringskompensation i läge M med auto ISO på en 1DX, dock. Förmodligen för att den traditionellt inte använts till det i läge M (sa jag att de är konservativa?). Annars känns den som den mest självklara att använda.
 
Det beror givetvis på vad man ska ha det till, men jag är inte rädd för ISO 25600 på 1DX.

Att Canon länge inte hade exponeringskompensation i läge M beror förstås på att tidigare har det inte behövts. Till skillnad från Nikon, som tillåtit det även i M-läge redan på filmtiden (tror jag i alla fall), där man helt enkelt förskjöt visningen av exponeringsnivån på mätaren, så har man hos Canon helt riktigt ansett att det är meningslöst att exponeringskompensera i läge M. Man uppnår ju samma sak genom att ställa in så nålen inte står i mitten.
När då auto ISO infördes så fick man plötsligt automatik även i läge M, fast den gick inte att påverka. Problemet är delvis att Canon byggt ergonomin på kameran runt att det reglage som används för exponeringskompensation i automatiska lägen (P, Tv och Av) är upptaget till att ändra bländaren (eller slutaren, om man bytt ordning på dem), så det finns inget ledigt för att också ändra exponeringskompensation i läge M. Canon är mycket konservativa när det gäller att ändra hur man hanterar deras kameror.

Men nu kan man ställa exponeringskompensation via Quick control skärmen, eller programmera SET-knappen till att tillåta den här ändringen, kombinerat med auto ISO i läge M. Det går också att begränsa den längsta slutartid man vill ha till vadsomhelst, alltså även så kort som 1/8000 s, när man kombinerar Auto ISO med Av eller P. Fast än så länge bara på 1DX.
Av någon anledning kan man inte använda den dedikerade +/- knappen till exponeringskompensation i läge M med auto ISO på en 1DX, dock. Förmodligen för att den traditionellt inte använts till det i läge M (sa jag att de är konservativa?). Annars känns den som den mest självklara att använda.

Tack för ett superbra svar!
 
hmm, 12800 låter extremt högt? Och i så fall kan det vara idé att sätta ned ISO på en del bilder så att inte alla blir gryniga? Man vet ju inte vad de vill ha bilden till?
Det smarta med den här funktionen är ju att man aldrig behöver sätta ISO högre än vad som verkligen behövs som man lätt gör för säkerhets skull om man ställer den manuellt inför fotografering inomhus.
12800 gäller alltså som max-ISO, dvs när det är riktigt mörkt så går auto-ISO funktionen inte högre upp än så. 99% av bilderna blir ju tagna med typ ISO 100-400, vald bländare (oftast 1,4 för min egen del) och och slutartid kortare än 1/125. Dvs det intressanta för mig är att jag kan sätta valfri bländare och veta att slutartiden aldrig går under 1/125 så jag inte får skak/rörelseoskärpa. Då höjer kameran istället ISO ända till den slår i taket på 12800, då den istället börjar förlänga slutartiden för att få vald exponering.

Edit: Jag kör dock nog oftast på 6400 som max, skrev egentligen bara 12800 som exempel när jag skulle beskriva funktionen.
 
Senast ändrad:
Min erfarenhet är att de flesta bilderna från vigsel i kyrkan inte ska upp på en vägg utan in i ett album. Då pratar vi alltså bilder, max storlek som ett uppslag i t.ex. 28x28 cm format. Skulle du kunna tänka dig blåsa upp en 12800 ISO bild i den storleken? Dvs 56x28 cm. Eller är det för maffigt?
Det är kanske på gränsen, men det beror ju på hur mycket gryn man tycker är ok/fint. Hittade ingen nu på rak arm som är tagen med ISO 12800, men den här bilden är ISO 6400, den tycker jag absolut funkar till det.
http://www.jonatanlastbom.com/wp-content/uploads/2013/03/121201_brollopsfoto_vinterbrollop_35.jpg
 
Jag jobbar aktivt med att avskräcka mig från brus (som ändå inte skadar bilden märkbart). Det blir en mycket trevligare fotoupplevelse OCH resultat om man kan acceptera lite brus. Bruset stör ju bara om man zoomar in eller blåser upp en bild... och då är väl dessutom frågan hur mycket en brusig bild uppförstorad på väggen faktiskt känns brusig på normalt betraktningsavstånd. Men visst känns det suktande med en fräsch FF kamera som hanterar ännu mer ISO så fint. En FF i kombination med liberal ISO-syn ger ju enorma möjligheter för en bröllopsfotograf.

Jag tycker att det blev så mycket roligare att fota med högt ISO och få bilder utan rörelseoskärpa.
 
Jag jobbar aktivt med att avskräcka mig från brus (som ändå inte skadar bilden märkbart). Det blir en mycket trevligare fotoupplevelse OCH resultat om man kan acceptera lite brus. Bruset stör ju bara om man zoomar in eller blåser upp en bild... och då är väl dessutom frågan hur mycket en brusig bild uppförstorad på väggen faktiskt känns brusig på normalt betraktningsavstånd. Men visst känns det suktande med en fräsch FF kamera som hanterar ännu mer ISO så fint. En FF i kombination med liberal ISO-syn ger ju enorma möjligheter för en bröllopsfotograf.

Jag tycker att det blev så mycket roligare att fota med högt ISO och få bilder utan rörelseoskärpa.

Ja det är ju pest eller kolera med rörelseoskärpa eller brus, men håller helt med om att brus är bättre än suddiga bilder. :)
 
Ja det är ju pest eller kolera med rörelseoskärpa eller brus, men håller helt med om att brus är bättre än suddiga bilder. :)

För mig var det ett litet "sätta kaffet i halsen" moment första gången jag märkte att auto-iso funktionen var helt värdelös på en 5d mk2 i allt annat än starkt solljus. Man tror att en kamera av den kalibern skall ha något som i princip alla av nikons billiga nybörjarmodeller såvitt jag vet har.

Nu får man ljusmäta och ställa ison manuellt efter varenda situation nästan. Alternativt ställa den högt med god marginal för att slippa. Ofta blir det man man rattar in den på 1600 och sen får den vara där ovavsett om det är ljusa foton nära fönstret eller mörka foton inne i något fönsterlöst badrum. Synd att det skall kosta 22k att uppgradera till mk3 för att få en sån grundläggande funktion när man egentligen gillar allt annat med kameran.

/rant /offtopic
 
För mig var det ett litet "sätta kaffet i halsen" moment första gången jag märkte att auto-iso funktionen var helt värdelös på en 5d mk2 i allt annat än starkt solljus. Man tror att en kamera av den kalibern skall ha något som i princip alla av nikons billiga nybörjarmodeller såvitt jag vet har.

Nu får man ljusmäta och ställa ison manuellt efter varenda situation nästan. Alternativt ställa den högt med god marginal för att slippa. Ofta blir det man man rattar in den på 1600 och sen får den vara där ovavsett om det är ljusa foton nära fönstret eller mörka foton inne i något fönsterlöst badrum. Synd att det skall kosta 22k att uppgradera till mk3 för att få en sån grundläggande funktion när man egentligen gillar allt annat med kameran.

/rant /offtopic
Håller helt med. Mitt fotograferande fick klart mer fokus på komposition och fotoglädje än tekniska inställningar när jag gick från 5DMII till 5DMIII egentligen enbart pga av ändringen i mjukvaran av auto-ISO. Känns ju inte direkt jättesvårt att få till även till 5DMII om Canon bara ville. Riktigt dåligt.
 
Ja det är ju pest eller kolera med rörelseoskärpa eller brus, men håller helt med om att brus är bättre än suddiga bilder. :)

Ja men det är den väldigt höga brusnivån som är pest... och den nivån försöker jag intala mig är väldigt hög. Det är främst när man sitter och zoomar i photoshop som man stör sig på bruset. Utskrivna bilder i A5 är inga problem.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar