Det beror givetvis på vad man ska ha det till, men jag är inte rädd för ISO 25600 på 1DX.
Att Canon länge inte hade exponeringskompensation i läge M beror förstås på att tidigare har det inte behövts. Till skillnad från Nikon, som tillåtit det även i M-läge redan på filmtiden (tror jag i alla fall), där man helt enkelt förskjöt visningen av exponeringsnivån på mätaren, så har man hos Canon helt riktigt ansett att det är meningslöst att exponeringskompensera i läge M. Man uppnår ju samma sak genom att ställa in så nålen inte står i mitten.
När då auto ISO infördes så fick man plötsligt automatik även i läge M, fast den gick inte att påverka. Problemet är delvis att Canon byggt ergonomin på kameran runt att det reglage som används för exponeringskompensation i automatiska lägen (P, Tv och Av) är upptaget till att ändra bländaren (eller slutaren, om man bytt ordning på dem), så det finns inget ledigt för att också ändra exponeringskompensation i läge M. Canon är mycket konservativa när det gäller att ändra hur man hanterar deras kameror.
Men nu kan man ställa exponeringskompensation via Quick control skärmen, eller programmera SET-knappen till att tillåta den här ändringen, kombinerat med auto ISO i läge M. Det går också att begränsa den längsta slutartid man vill ha till vadsomhelst, alltså även så kort som 1/8000 s, när man kombinerar Auto ISO med Av eller P. Fast än så länge bara på 1DX.
Av någon anledning kan man inte använda den dedikerade +/- knappen till exponeringskompensation i läge M med auto ISO på en 1DX, dock. Förmodligen för att den traditionellt inte använts till det i läge M (sa jag att de är konservativa?). Annars känns den som den mest självklara att använda.