PMD
Aktiv medlem
Notera att jag skrev "Jag förutsätter förstås att det inte finns några praktiska, eller andra, hinder mot att använda blixt". Om nu det gäller och du fortfarande vägrar att använda blixt, så skulle jag nog som brudgum välja en annan fotograf.Nej, det tycker jag inte, det är viktigare att respektera situationens och omgivningens krav, brudparets önskningar är ovidkommande i sammanhanget.
Brudparets önskemål är det viktigtaste vid ett bröllop, tycker jag. Alla inblandade bör försöka tillgodose dess önskemål så mycket som möjligt, med alla de kompromisser det kan innebära.
Jag tycker också att det bästa är att undvika blixt i det längsta. Det är inte så att jag är någon slags blixt-taliban. Det jag försöker få fram är att det till syvende och sist är brudparets önskningar som smäller högst.Naturligtvis måste jag vara tydlig om detta innan de anlitar mig. Nu är jag ju ingen bröllopsfotograf alls, men det har hänt att jag blivit ombedd av vänner att fota på bröllop och doktorspromoveringar och liknande och då har jag inte använt blixt.
Jag är inte heller någon bröllopsfotograf, men har fotograferat ett par bröllop med släktingar som gifte sig. Porträttfotograferandet för den officiella bröllopsbilden fick en riktig fotograf ta hand om, medan jag stod för foto och video under vigsel och bröllopsmiddag. Vid de senare blev det förstås en del blixtanvändning, men inte under vigslarna. Det berodde dock inte på att jag tyckte att det var olämpligt med blixt, utan för att det inte behövdes.