Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt 3500 xi passar till ??? + remotefunktionen

Produkter
(logga in för att koppla)

GunnarW

Aktiv medlem
Jag har en så'n blixt från min tidigare Minolta 7000i. Vet någon till vilka hus den passar och speciellt om den går till D5D och D7D?

Den har en funktion för att fjärrstyras. Jag hoppades att den skulle kunna slava till min Canon DSLR men jag får den inte att trigga på en blixt. Behövs det ett Minolta-hus för att prata fjärrstyrning med 3500xi:n ?
 
Jag har en likadan blixt och jag tänkte samma sak, men den kan inte prata fjärrstyrning med canon och eftersom minolta har en egen version på "blixtfot" så blir en slavtändare väldigt dyr (om den ens finns)

Men hittar du en lösning så hör gärna av dig!
 
Jag forskade lite och det finns en omvandling till "vanlig" blixtfot som heter "Konica Minolta Blixtskoadapter FS-1200" och man under den sätter en slavtändare så kanske det funkar. På cyberfoto skulle dom två gå på ca 800:-

OBS jag har inte testat så jag vet inte om det funkar, men det borde göra det...
 
Jag letade den där FS-1200 och den gör det möjligt att använda i-serieblixtar till äldre (Minolta-)hus, utan "i". (min 350D har ju inget "i" så ... ehh)

Eftersom blixten inte triggade på en ljusblixt så måste det vara nå'n annan kommunikation från kameran till blixten för fjärrstyrningen och då lär det vara Minoltaspecifikt och obegripligt för en Canon.

Jag har skickat frågorna till Minolta Sverige.

Å, nu såg jag
Wake skrev:
och man under den sätter en slavtändare så kanske det funkar
Det kostar säkert mer än det smakar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.