Annons

Blir galen! Nikons raw program funkar inte!

Produkter
(logga in för att koppla)

Aleviuss

Aktiv medlem
Jag blir galen. har suttit och försökt exportera raw filer från min nikon d7000 kamera men jag verkar göra något fel.

Har just börjat få upp ögonen för Raw , har alltid fotat jpg plus Raw men aldrig brytt mig om att hålla på med att redigera raw filer. men nu när jag vill så funkar inget när jag ska exportera från kameran! Jag har laddat ner bland annat nikon view nx 2 och program som kan läsa av nef filer. Men det enda som tas ut från kameran är jpg filer.

Förut kunde datan ta ut nef filerna automatiskt (har windows 7) men nu när jag behöver den funkar det inte. Vad gör jag för fel? :(
 
Jag blir galen. har suttit och försökt exportera raw filer från min nikon d7000 kamera men jag verkar göra något fel.

Har just börjat få upp ögonen för Raw , har alltid fotat jpg plus Raw men aldrig brytt mig om att hålla på med att redigera raw filer. men nu när jag vill så funkar inget när jag ska exportera från kameran! Jag har laddat ner bland annat nikon view nx 2 och program som kan läsa av nef filer. Men det enda som tas ut från kameran är jpg filer.

Förut kunde datan ta ut nef filerna automatiskt (har windows 7) men nu när jag behöver den funkar det inte. Vad gör jag för fel? :(

Nikons egen RAW-konverterare tycker jag är värdelös, jpg direkt ur kameran blir bätttre än vad man kan åstadkomma med det programmet..
Så först och främst rekommenderar jag dig att skaffa Lightroom.
Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att det enda du får ut från kameran är jpg... hur gör du? Sladd, minneskortläsare..?
Förklara hur du gör och på vilket sätt "datan" skall ta ut filerna så är det kanske lättare att förstå.
Om du t.ex. för över enbart RAW-filerna till en mapp på datorn och sen väljer den i View NX, är den mappen tom då?
 
Nikons egen RAW-konverterare tycker jag är värdelös, jpg direkt ur kameran blir bätttre än vad man kan åstadkomma med det programmet..
Så först och främst rekommenderar jag dig att skaffa Lightroom.
Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att det enda du får ut från kameran är jpg... hur gör du? Sladd, minneskortläsare..?
Förklara hur du gör och på vilket sätt "datan" skall ta ut filerna så är det kanske lättare att förstå.
Om du t.ex. för över enbart RAW-filerna till en mapp på datorn och sen väljer den i View NX, är den mappen tom då?

Hej tack för svar! :)

Jag kopplar kameran direkt till datorn via usb kabeln. Det som händer är att windows laddar ner alla bilderna från kameran men det är enbart jpg filerna. Förut kunde datorn även extrahera nef filerna men nu enbart jpg, Bilderna namnges med Dsc i mappen om det har en betydelse?

Och jag hade visst fel. det var visst nikon transfer 2 som jag använde nyss för att exportera bilderna, och det står på nån sida att transfer 2 inte kan ladda ner raw filer.

Hur som helst har jag märkt att, nikons view nx 2 funkar inte på min dator alls, Jag laddar ner programmet och installerar men sen när jag ska öppna nx2 så kommer det upp ett fel meddelande ;/

Finns det inget gratis program som kan exportera mina raw filer? Har inte råd med lightroom för tillfället :(
 
Hej tack för svar! :)

Jag kopplar kameran direkt till datorn via usb kabeln. Det som händer är att windows laddar ner alla bilderna från kameran men det är enbart jpg filerna. Förut kunde datorn även extrahera nef filerna men nu enbart jpg, Bilderna namnges med Dsc i mappen om det har en betydelse?

Och jag hade visst fel. det var visst nikon transfer 2 som jag använde nyss för att exportera bilderna, och det står på nån sida att transfer 2 inte kan ladda ner raw filer.

Hur som helst har jag märkt att, nikons view nx 2 funkar inte på min dator alls, Jag laddar ner programmet och installerar men sen när jag ska öppna nx2 så kommer det upp ett fel meddelande ;/

Finns det inget gratis program som kan exportera mina raw filer? Har inte råd med lightroom för tillfället :(

Det finns ett antal gratis RAW-konverterare som man kan använda, t.ex. LightZone. Googla så hittar du säkert fler alternativ.
När det gäller överföringen av själva bilderna kan du likagärna kopiera dem manuellt från minneskortet (via kameran eller via en minneskortläsare) till en mapp på din dator.
 
Det finns ett antal gratis RAW-konverterare som man kan använda, t.ex. LightZone. Googla så hittar du säkert fler alternativ.
När det gäller överföringen av själva bilderna kan du likagärna kopiera dem manuellt från minneskortet (via kameran eller via en minneskortläsare) till en mapp på din dator.

Tack så jätte mycket Björn för din hjälp!

Jag har nu hittat problemet och det var mitt fel och ett riktigt korkat fel dessutom :/

Jag kontrollerade i kamerans meny för 2 dagar sedan att det var inställd på raw + jpg. Nå jag hade visst kollat fel i menyn! Den var inställd enbart på jpg och i normal kvalitet dessutom!
( bangar mitt huvud hårt i väggen) Jag hade bara ställt in raw i 14 bitar i menyn :/ inte raw+jpg som jag trodde.

Jag måste ha ändrat i menyn efter sommaren men har inget minne av det, hur dum kan man vara?
Och jag som varit ute nu 2 kvällar i rad och fotat solnedgång och frysit häcken av mig i timmar!
Och så är mina bilder värdelösa i jpg normal format. damn it!

Aja jag är nybörjare inom dslr och har nu lärt mig en läxa den hårda vägen :/
 
Nikon har aldrig gjort ett program varken för scanner eller digital kameror som har varit up to date, sega, dåligt skrivna är Nikons signum
Du kan ladda ner dxo raw program gratis, googla
 
Bilderna verkar se bra ut ändock då jag var noga med vitbalansen skärpan och använde en tripod men jag gick nog miste om de extra skärpan raw kunnat ge :/
 
Senast ändrad:
Bilderna verkar se bra ut ändock då jag var noga med vitbalansen skärpan och använde en tripod men jag gick nog misste om de extra skärpan raw kunnat ge :/

det är inte bara fråga om skärpa, det är en stor skillnad att arbeta i Raw på flertal sätt jämfört med intern jpg ut från kameran för att illustrera det så använder du växel 1 och två just nu när du har minst 5 växlar att välja på, färgåtergivning , färgdjup, dynamiskt omfång,skärpa, färgprofiler, färgrymd, korrigering, mm mm
 
det är inte bara fråga om skärpa, det är en stor skillnad att arbeta i Raw på flertal sätt jämfört med intern jpg ut från kameran för att illustrera det så använder du växel 1 och två just nu när du har minst 5 växlar att välja på, färgåtergivning , färgdjup, dynamiskt omfång,skärpa, färgprofiler, färgrymd, korrigering, mm mm

Haha ja jag försökte mest trösta mig själv med min lilla kommentar :p Hoppas det blir bra resultat ändå efter lite arbete ^^
 
trösta dig då med att det kan bli hur bra som helst om du arbetar i raw, kolla DXO program som tydligtvis kan laddas ner gratis om du inte vill använda Camera Raw, Light room mfl betal program
 
Haha ja jag försökte mest trösta mig själv med min lilla kommentar :p Hoppas det blir bra resultat ändå efter lite arbete ^^
"Shit happens" som det brukar heta:) Se det positivt - du kommer aldrig mer i ditt liv att missa inställningen för bildkvalitet! Hoppas dina bilder blir bra "trots" att det bara blev jpeg ut ur kameran.
Själv använder jag LR för rawkonvertering och bildredigerig, men jag tycker att Nikons Capture NX-D är riktigt bra faktiskt. Dessutom är den gratis. Och som Mikael är inne på - plåta i raw för att utnyttja den kapacitet din fantastiskt kompetenta kamera har!
Slutligen - ladda in bilder till datorn med en kortläsare. Det brukar förebygga problem. Och formatera minneskortet i kameran - inte i datorn.
Anders W
 
Du kan ju ladda ner NikonCaptureNXD helt gratis och fungerar bra men tyvärr inte lika avancerat som Nikons tidigare program CaptureNX2.

(NX2 var och är det bästa för Nikons RAW filer, krävde/kräver visserligen en kraftig dator för att fungera smidigt. Men tyvärr så har Nikon slutat sälja och uppdatera NX2.
Och för oss som fortfarande använder programmet innebär det att det inte fungerar med de senaste Nikon kamerorna).
 
NX-D måste nog vara det sämsta Nikon någonsin gjort i programväg. Jag har provat det ett tag nu och har skaffat Lightroom....

Har ju 16GB DDR3 RAM och SSD-diskar, Lightroom segar inte nånting alls
 
NX-D måste nog vara det sämsta Nikon någonsin gjort i programväg. Jag har provat det ett tag nu och har skaffat Lightroom....

Har ju 16GB DDR3 RAM och SSD-diskar, Lightroom segar inte nånting alls

NXD segar inte.
(Det gamla, men bättre, NX2 kunde vara lite segt om man använde en dator med dålig kraft).
Visst NXD är kanske inget super program men det är gratis..
 
NXD segar inte.
(Det gamla, men bättre, NX2 kunde vara lite segt om man använde en dator med dålig kraft).
Visst NXD är kanske inget super program men det är gratis..

Så du menar att 16Gb och SSD-diskar räcker inte åt CNX-2, men åt NX-D.

För mig har det hela tiden varit tvärtom, CNX-2 gick bra och kraschade inte lika mycket som NX-D.

Men någon retuscherings -funktion fick de inte med i NX-D, vilket jag tycker är ett stort avbräck.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.