Lasse C
Aktiv medlem
Ja det var ju ett tag sen jag skrev det där nu. .. Har numera fått tag i en CS2:a .. bättre raw funktion än den gamla 7:an.. Jo ,actions finns i 7:an. .. Men fick göra med 7:an som du beskrev.. Har glömt inställningen på PS i denna dator, bra med påminnelse! Skickar med en bild så andra kan få se oxå! Hoppas jag gjorde rätt nu =)
Håller med om att Bridge kund vara snabbare, det är ju det man använder för att titta på bilderna, fylla i lite data som ska följa med bilden.. Sen begriper jag inte varför programmet gnäller om att internet inte går att komma åt ( min bildbehandlingsdator ville jag ha bort från nätet av säkerhets skäl.. )
Jag tänkte likadant: så att andra som eventuellt undrar kan se. Jag såg att det var länge sedan du skrev inlägget när jag svarade på det .
På bilden du visar nu tycker jag det ser ut som i CS3, med dropdown-meny där man kan välja Never.
Håller med om att det borde finnas ett slags offline-läge, så att man slipper tjatet om att programmet inte kan kontakta internet. Det måste vara många som vill göra precis som du, ha en dator så ren som möjligt från allt skräp som kan komma från nätet, och bara använda den till tunga, viktiga program, t ex PS.
Nu har ju internetanslutningen blivit en så integrerad del av programfunktionerna att vissa program knappt går att använda utan nätanslutning. Visst, jag förstår att det behövs aktivering och nedladdning av uppdateringar, men de borde finnas smidiga lösningar för de som i största möjliga mån vill jobba offline med t ex PS.
Om man hade sirap i en flaska och Bridge i en annan och vände upp-och-ned på båda samtidigt så skulle sirapsflaskan vara tom innan det hade börjat rinna ur Bridgeflaskan .
Nej, nu överdriver jag. Men Bridge är seeegt! Mycket, mycket seeegt! Alla funktioner är naturligtvis inte lika långsamma, men t ex sökningar efter metadata i stora mängder bilder går så sakta att det i alla fall för mig går fortare att leta upp bilden manuellt.
Och försöker man titta på ett stort antal bilder som ligger i undermappar i Flat View går det så långsamt så jag vet inte om Bridge har hängt sig eller om det kommer att bli färdigt? Om en kvart? Kanske ett par timmar? Eller imorgon? Jag har aldrig orkat vänta ut det utan avbryter och letar på något annat sätt istället.
För egen del har jag så gott som bestämt mig för att köpa Lightroom. Av flera skäl, snabbare filhantering är bara ett. Tyvärr behöver jag i så fall ha den där kompabilitetsinställningen på och avsevärt öka filstorleken på mina PSD-filer. TIFF lär förresten enligt många, tom Adobe själva, vara ett bättre alternativ för filer som ska användas i både PS och LR. Jag får prova och se när jag har köpt LR.
/Lasse C