Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blir aldrig riktigt nöjd :(

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Snart har man nog retat upp varända kotte på detta forum, jag behöver tips och tips i massor.

Jag har fotat i ca 1+ år nu, och har snart bytt mer kamerautrustning än vad jag bytt kläder. Det är tragiskt om man ska vara ärlig, och jag börjar nu undra vad ska man göra för att känna sig nöjd? Kommer man någonsin att känna sig nöjd?

Som det är nu känner jag att det är prylarna som styr min lust att fota, och detta är fel min motivation ska ju inte styras av prylarna. Jag gillade att fota innan med min 350D och kitglugg sedan kom ha begäret och ställde till det.
Nu söker jag tips för att komma till bukt med detta, samt råd konsekventa råd för vad jag behöver för att göra det jag vill. Rekommendationer på diverse gluggar och prylar.

Det jag fotograferar idag är Landskap, Porträtt, barn i rörelse och macro men vill ändå hålla dörrarna öppna! Nedan följer en lista på det jag har idag efter att konsekvent banta ner mig lite!
Ge som sagt gärna förslag på "svagheter"

Canon 30D med Bg
Canon 24-70 2,8 L
Sigma ef 500 DG
Epson P2000
Diverse filter/minnen

Jag vet att jag kan verka kluven, först ville jag ha fasta gluggar började sammla och sedan kom jag underfund med att det inte var det jag behövde eller ville!

Tackar för hjälp och tips att få tillbaka suget!
 
jösses. förstår inte varför du lagt din 30 d på hyllan??. försök hitta motivering i motiven istället för utrustning. Är även jag prylnörd så det bara sjunger om det och är precis lika dan när det gäller utrustning (dator är min värsta grejj) då ja byter saker hela tiden och inte fan blir man mer nöjd för det. Har du fungernade utrustning så lär dig den till 100% så du verkligen kan utnytja den. Kanske en exotisk resa gör susen för inspirationen?? :D.
 
Vad är det du inte är nöjd med? Bilderna eller något speciellt i bilderna? Eller är det kameran, hur den funkar rent praktiskt? Eller kanske lusten att fota?
 
Jo jag är jättenöjd med kameran och har fått fina bilder, men "magin/tjusningen" är bara borta! Jag har testat att bara vila och inte lägga energi på det men det fungerar inte!

Jag måste hitta gnistan igen och ha en klar plan att detta kan jag komma till att behöva och detta är bara att kasta pengar i sjön!

Sedan var det ingen dum ide Arvid hade man kanske skulle resa iväg på en riktig fin fotosafari!?
 
photonicdelousions skrev:
Jo jag är jättenöjd med kameran och har fått fina bilder, men "magin/tjusningen" är bara borta! Jag har testat att bara vila och inte lägga energi på det men det fungerar inte!

Jag måste hitta gnistan igen och ha en klar plan att detta kan jag komma till att behöva och detta är bara att kasta pengar i sjön!

Sedan var det ingen dum ide Arvid hade man kanske skulle resa iväg på en riktig fin fotosafari!?

Jag tror som Arvid att resorna ger dig inspiration(fungerar bra för mig, det jag brinner för mest även om jag reser inom landet)

Ta en titt här så kanske du får möta lite fotokompisar härifrån också o bli glader! :)

http://www.fotosidan.se/cldoc/1047/
 
Det kanske är fel märke du har...

Skämt åsido, jag kan själv känna lite att jag tappar sugen när jag ser hur mycket bättre D200 är än min D70 osv. Men det är ju inte kameran som gör bilden, du gör det med kamerans hjälp.

Det verkar som du har en ganska bra uppsättning med objektiv till en kamera som många skulle sälja sin (välj familjemedlem själv) för.

Så en resa kanske är nått. Annars finns det ju en massa trådar på sidan där man kan roa sig med att hitta associationskedjor eller hitta platsen.

Kan också rekommendera en kurs på typ Folkuniversitet eller Studiefrämjandet i t.ex. studiofotografering. Det ger en möjlighet att testa nått som man annars har svårt att göra utan mer investeringar. Har du tur träffar du andra som också gillar att fotografera.

Eller låna böcker med fotografier av kända fotografer och se om du kan härma deras tekniker.

Håller själv på med att bättra på mina färdigheter i panoreringar och zoombilder.

Hoppas du hittar gnistan igen.
 
Som jag förstår det har du svårt att motivera dig själv. Den där "gnistan" saknas och det känns tråkigt att fota, vilket gör att bilderna inte når ända fram. I så fall måste du nog bryta ett invant mönster, att testa att göra en fotoresa/-safari kan vara en väg. En mer drastisk åtgärd är kanske att sälja allt (eller låna ut det till någon bekan) och helt lägga ner fotandet någon månad.

Att fokusera på grejorna är nog fel väg att gå, om än en frestande sån.
 
Thomas, du har bara fotat i ett år.
Det går i vågor, som livet.

Upp & ner.

När du väljer utrustning så tycker jag att du gör helt fel. Du går på impulser.

Sätt dig ner och fundera på vad du vill ha i objektivdjungeln. När du vet det så sätter du ett rimligt investeringsmål. 4 eller 7 år?
Mitt råd är alltså att inte ha brått på den fronten.

Ett billigt sätt kan vara att få med en fotokompis (inga familjefasoner) och ett tält i närmaste skog.
 
Erik Schalin skrev:
Thomas, du har bara fotat i ett år.
Det går i vågor, som livet.

Upp & ner.
Exakt.

Ge det hela lite tid, har själv fotat i snart 30 år & det har gått upp & ned utav bara attan med flera års fototorka emellanåt.

Just nu så fotograferar jag ganska så frekvent men det dyker även idag upp fotofria månader då det inte är kul, nuförtiden så bryr jag mig inte om det utan då får kameran ligga. Rätt vad det är så dyker lusten upp igen & då blir det desto mer fotande i stället.

Vad du än gör, sök inte lusten i prylarna. En enstaka ny pryl kan lyfta en ett tag men att bygga sitt fotograferande på prylarna blir aldrig bra i längden, varken för fotandet, ekonomin eller ens välbefinnande.

Ge det lite tid...

//Larsa
 
Jag läste en otroligt bra bok

den var skriven för länge sedan. Tyvärr glömde jag att ta reda på vilken skrivmaskin författaren använt.
 
Resa bort på safari, för att få tillbaka motivationen tror jag inte alls på!
Motiven har du runt hörnet, hemma vid, faktiskt!

Fotandet har med en inneboende känsla för form, färg och komposition, inte mycket med antalet prylar, snarare tvärtom, för mycket tillbehör till kameran blir bara en belastning för din plånbok och vikt i kameraväskan.

Jag reste för några år sedan till Australien med endast en enda liten kompaktkamera, visserligen avancerad, optiken är väl i klass med en systemkamera, bilderna blev utmärkta, kameran
fanns i fickan, varje dag!
Olympus XA, med fast optik, 2,8/35mm.
Vi hade skitkul ihop, kameran och jag!
Helt klart, jag såg fotonördar med hur mycket utrustning som helst, men inte skulle jag vilja ha bytt med dem, knappast!

Mycket prylar, hög vikt skapar bara irritation!
Kan du inte få bra bilder med en kamera med ett objektiv, kan du aldrig få bättre bilder hur många kamerahus eller objektiv du än köper!
Det upptäckte jad för 40 år sedan, håller än.
 
Jag har varit i samma sitts som du är nu i Thomas.
Under dom 2 första åren så fotade jag allt, läste allt som kundes läsas och ville bara hitta nya saker att fotografera. Man kan nästan säga att jag gick in i väggen, och då jobbar jag inte med fotografering. Så jag la kameran och allt som hade med fotografering på hyllan. Ca 4 månader efter så ville jag börja igen, men började inte att fotografera ändå, utan väntade medvetet på att få ännu mer sug efter fotograferingen. Idag kan jag säga att det var värt det, då jag lärt mig att hålla lite distans från fotograferandet. Ibland hjälper inte utrustningen till att få känslan för fotograferingen, om man inte har suget.

Kanske lite extremt a mig, men så gjorde jag och det fungerade hur bra som helst.
 
photonicdelousions skrev:
Snart har man nog retat upp varända kotte på detta forum, jag behöver tips och tips i massor.

Jag har fotat i ca 1+ år nu, och har snart bytt mer kamerautrustning än vad jag bytt kläder. Det är tragiskt om man ska vara ärlig, och jag börjar nu undra vad ska man göra för att känna sig nöjd? Kommer man någonsin att känna sig nöjd?

Som det är nu känner jag att det är prylarna som styr min lust att fota, och detta är fel min motivation ska ju inte styras av prylarna. Jag gillade att fota innan med min 350D och kitglugg sedan kom ha begäret och ställde till det.
Nu söker jag tips för att komma till bukt med detta, samt råd konsekventa råd för vad jag behöver för att göra det jag vill. Rekommendationer på diverse gluggar och prylar.

Det jag fotograferar idag är Landskap, Porträtt, barn i rörelse och macro men vill ändå hålla dörrarna öppna! Nedan följer en lista på det jag har idag efter att konsekvent banta ner mig lite!
Ge som sagt gärna förslag på "svagheter"

Canon 30D med Bg
Canon 24-70 2,8 L
Sigma ef 500 DG
Epson P2000
Diverse filter/minnen

Jag vet att jag kan verka kluven, först ville jag ha fasta gluggar började sammla och sedan kom jag underfund med att det inte var det jag behövde eller ville!

Tackar för hjälp och tips att få tillbaka suget!

Jag måste beundra ditt mod att vara så öppen och ärlig. Många köper på sig för många prylar i hopp om att det ska ge tillbaks "känslan". De flesta intresserade fotografer genomgår faser av "prylvansinne".

Det borde finnas en motsvarighet till AA (Anonyma Alkoholister) för prylgalna/missnöjda fotografer med eskalerande habegär. Isåfall hade jag knackat på dörren och sökt medlemsskap ett par gånger i mitt liv.

Nu plåtar jag ju i mitt yrke och motivationen att fotografera kan gå upp och ned därför, men jag har aldrig tappat lusten att plåta. Däremot hamnat i svackor när jag tycker att mina bilder ser fan ut. Då gäller det inte pressbilder utan de som jag försöker göra utställningsbilder av.

Mitt botemedel består av 2 mixade mediciner:

1. Jag kollar tillbaka på bilder jag tagit under åren som gått (i alla fall de som ligger nedbrända på cd eller dvd). Ofta hittar jag bilder som jag tycker är bra och som är tagna med en gammal Nikon D1 slr med 2,7 mp. Och vet att jag numera sitter med kameror med väsentligt högre upplösning och fullformatssensorer.
Det blir en spark i arslet som heter duga att sluta skylla på utrustningen och dämpa habegäret. Dessutom vet jag att jag kan plåta efter att ha sett de gamla bilderna.

2. Jag tar en liten kompaktkamera, stoppar i fickan och går ut utan andra ambitioner än att koppla av. Då brukar det hända att motiven på något underligt sätt hittar mig. Och jag plåtar. Den lilla kompakten blir ett slags skissblock för mig och jag inväntar sedan perfekt ljus och tar en bra dslr och plåtar det som jag gillat från "skissblocket" igen. Men det är bäst att ha en så pass schysst kompakt att de bilderna går att dra upp i förstoring. För en del av motiven finns ju inte kvar när jag ska ta den "riktiga superkanonkameran" och plåta om motiven.

Nåja, det funkar för mig i alla fall. Ett utrustningsråd kan jag bjuda på: Skaffa ett 100/2.8 USM macro och låt dig inspireras av alla småsaker som finns överallt. En helt ny värld öppnar sig. Jag menar inte bilder av blommor och bin utan småsaker du har alldeles intill dig. Spiken som sticker ut ur väggen, Din stortå, tändstickor, matrester, Allt kan plåtas. Dessutom får du en skitbra porträttglugg på köpet.

Sen får jag instämma i de andra inläggen som säger att det inte är dumt att byta miljö. En resa brukar alltid inspirera. Fast det är inte alltid så kul att kånka på en EOS 1DMkII med 24-70/2.8 L USM då. Så skaffa en bra kompakt som komplement.
 
Tack så jättemycket alla, både för väl utförliga svar och bra motiveringar.

Många bra tips kom det, och jag kommer nog att vila mig en stund och sedan när det svider i fotogenen ska jag prova att vänta ytterligare!

Kommer även att titta på ett makro som Lennart A gav som förslag, vet iofs inte om det blir Canon eller ett Tokina AT-X M100/2,8 Pro Macro D! Den verkar ypperligt fin den med ... men man får vara försiktig så att man inte faller in i mönstret direkt :)

Jag har iofs tänkt på en kompakt med, men en lite bättre som ni rekommenderar! Men skulle vilja att den var IR känslig som tex Sony DSC 717 .. det tror jag skulle kunna lugna mina nerver lite .. kanske!

Kom gärna med fler trevliga förslag!
 
Hej Thomas!

Välkommen att följa med på någon av SFS´s utflykter.
Du hittar lite om oss här http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?forumid=88

Där brukar det dyka upp diverse olika utflykter och aktiviteter, stort som smått. Förutom att vi fotar brukar vi ha förbaskat kul tillsammans. Lite fotosnack, en fika eller en tallrik soppa i det gröna. Du vet...

Som sagt, känner du för det så är du välkommen. Håll bara koll på trådarna.

/Arne (som "befriade" dig från din fasta 50:a )
 
Arne S skrev:
Hej Thomas!

Välkommen att följa med på någon av SFS´s utflykter.
Du hittar lite om oss här http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?forumid=88

Där brukar det dyka upp diverse olika utflykter och aktiviteter, stort som smått. Förutom att vi fotar brukar vi ha förbaskat kul tillsammans. Lite fotosnack, en fika eller en tallrik soppa i det gröna. Du vet...

Som sagt, känner du för det så är du välkommen. Håll bara koll på trådarna.

/Arne (som "befriade" dig från din fasta 50:a )

Man tackar för inbjudan :) Jag kommer hålla utkik efter nya spännande utflykter ;)

Hoppas att du är nöjd med 50an :)
 
:( Blir aldrig riktigt nöjd

Förstår precis hur det känns. Har haft värsta fotosvackan nu en längre tid och eftersom det har gått så länge känns det som att jag måste börja om men jag har lovat mig själv med att lyckas.
Nya prylar suktar även jag efter...men jag har tagit mitt förnuft till fånga och bestämt mig för tre stycken objektiv som jag vill ha och kameran räcker allt ett tag till (den har ju inte direkt gått varm!). Sen är det förstås svårt att bestämma sig för vad man ska köpa först men det får bli när det finns pengar! :)

Arne Svensson kom med ett jättebra förslag om att följa med ett gäng ut. Gå med i en klubb eller grupp som fotar, det hjälper faktiskt. Och oftast hittar du fler som har samma bekymmer.
Rekommenderas starkt!

En annan sak som kan funka för att få bukt med tekniktokeriet (har hjälpt mig ibland iallafall) är att helt enkelt använda nåt annat än digitalaren. Skaffa dig en Holga (tyck och tryck är härligt!) eller nån gammal lådkamera, gärna även svartvitt. Det blir mindre kravlöst och man kan koncentrera sig mer på bilden än på utrustningen.

Lycka till och hoppas att du får bukt med det.
 
När själen lämnat bilden

Jadu,

jag har fastnat i samma klister. Glädjen försvinner med alla nya prylar. Köpte en Holga och magin bara strömmar igen.

Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.