Annons

blfprislista

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Varför måste jag jobba heltid?

Tja - Motfråga: Är du etablerad genom att du tar många bra bilder eller genom att du enbart är billig?

Jag tror nog att det är svårt att vara etablerad genom att ta många bra bilder och regelbundet samt hålla goda leveranser om du inte jobbar heltid med det.

"Ledsen du - Jag kan inte leverera dina bilder på ett par dagar. Jag åkte på övertid i korvkiosken" ;-)

Amatör eller hobbyfotografens rätt att prissätta sina bilder är en riktigt klurig fråga som säkert har diskuterats i alla tider men jag tycker den är riktigt aktuell nu när "alla" kan få bra bildkvalitet med relativt billiga kameror och utan några som helt kemikunskaper. Hade jag varit yrkesfotograf så hade jag nog oroat mig en hel del men samtidigt så är de invanda strukturerna med bildbyråer, beställare och väletablerade fotografer säkert långlivade. Trots detta så måste mängden bilder (digitala i första hand) på lång sikt mätta marknaden för "vanlig" fotografering med ett prisfall som följd. Det mer uttalade konstnärliga fotgraferandet påverkas säkert i mindre omfattning. Hobbyfotografen som inte lever på sina bilder kommer nog att ha ett lågt pris bara för glädjen att få sina bilder publicerade någon gång oavsett riktprislistor eller ej. Listan i sig är inget fel men man måste se den som något som gäller yrkesfotografer, inte amatörer. Om jag går och klipper mig hos grannen så betalar jag förmodligen inte lika mycket som på Stureplan.

stoltz skrev:
Tja - Motfråga: Är du etablerad genom att du tar många bra bilder eller genom att du enbart är billig?

Jag tror nog att det är svårt att vara etablerad genom att ta många bra bilder och regelbundet samt hålla goda leveranser om du inte jobbar heltid med det.

"Ledsen du - Jag kan inte leverera dina bilder på ett par dagar. Jag åkte på övertid i korvkiosken" ;-)

Vi behöver inte tala om just mig, men jag tror nog många på fs som inte fotar heltid han sälja bra bilder till låg kostnad.

Hobby- och deltidsfotografer har nästan alltid funnits, och så kommer det sannolikt att se ut i framtiden också.

Att detta skulle vara ett mycket större hot mot yrkesfotograferna nu än tidigare betvivlar jag. Den digitala frammarschen har visserligen inneburit en bättre tillgänglighet till verktygen, men att det skulle påverka marknaden i stort tror jag inte. Branchkunskaperna skaffar man sig bara genom idogt arbete, inte genom några timmars deltidspyssel. Att vara fotograf innebär inte bara att ta bra bilder, det krävs också att man vet vad kunden vill ha, hur man organiserar sig, samarbete med reklambyråer och tryckerier, och mycket mer....
Jag skulle inte vilja vara den "amatörfotograf" som tar på sig ett större beställningsjobb, och sedan ställs ansvarig för t ex ett misslyckat tryckresultat...och de kostnader det skulle medföra.

Kortsiktigt har vi redan upplevt att vissa kunder snabbutbildar någon anställd i foto och PS, för att sedan välja att sköta fotograferingen inom företaget. I vissa fall fungerar detta, men oftast kommer dom tillbaka ganska snart.

De som möjligen drabbats riktigt negativt av digitalrevolutionen är en del pressfotografer som blivit ersatta av en digitalkamera i lokalreporterns ficka.....men det kan ju knappast skyllas på fritidsintresset fotografering, eller att någon gjort avsteg från Blf:s prislista.

mvh
tc (heltidare)

orkade inte igenom hela tråden, så någon annan kanske redan har tipsat om det här, men skit i BLF, pressens bild lämnar ut sina priser helt gratis. De funkar som riktlinjer. Sen ere bara att göra avsteg efter eget huvve... www.prb.se

Arleklint skrev:
Vi behöver inte tala om just mig, men jag tror nog många på fs som inte fotar heltid han sälja bra bilder till låg kostnad.

Nu menade jag inte dig specifikt, dåligt ordval från min sida. När jag skriver du menar jag "man" ur ett mer generellt perspektiv.

Visst har man rätt att ta låga priser gentemot kund om man känner för det och det finns säkert många som jobbar deltid och tar väldigt bra bilder. Men det finns även dom som jobbar betydligt mindre än deltid, levererar skräp och inte vet vad kundvård är för något - Med andra ord saknar dom de kvalitéer som jag kan tycka behövs för att kalla sig yrkesfotograf.

Vad jag menar är att om man tar bilder som ÄR bra, så säljer dom sig själva - Om kunderna verkligen vill ha de bilder som man kan erbjuda som fotograf, då är dom i många fall också villiga att betala lite extra för det. (Större efterfrågan, högre pris)

Om man enbart komkurrerar med priset, då leverarar man troligtvis bilder som saknar det där extra, man är dålig på att motivera sina priser, svårt att sälja sig eller ingen som helst förståelse för hur man skall få en rimlig ekonomisk bärighet i en verksamhet. Detta är frågor som yrkesfotografen får fundera på varje dag, till skillnad från "månskensfotografen".

Frågan är om vi fotografer (bägge kategorierna) vill skapa en marknad som bygger på köparens eller säljarens priskrav, vi kanske skulle ta och fundera på vad det verkligen kostar att sälja bilder? Lägre omkostnader nämner några i tråden som ett argument för lägre priser - Men hur många räknar på vad timmarna kostar?

För mig handlar det även om ett visst mått av yrkesstolthet att kunna ta ett rimligt pris på vad jag producerar. Det talar om för mig att mina bilder är så pass bra att mina kunder är villiga att betala mig det jag begär - Att dom tycker det är viktigt att just jag tar deras bilder. Det är mina bilder och det sätt som jag fotograferar på som jag säljer, inte mina priser i första hand. Givetvis så anpassar jag min prissättning i förhållande till omgivande konkurrens, men inom rimliga gränser.

Bra priser behöver inte enbart innebära att man är tokbillig. Ett pris utifrån blf's lista kan upplevas som bra om man levererar tokbra bilder.

Vad jag vänder mig mot är argumentet "Om man är ny på marknaden, så måste man sälja sig billigt för att bli etablerad" - Detta är ett inte ett bra argument i mina ögon. Det gör att priset blir det enda konkurrensmedlet och bilderna som produceras har underordnad betydelse. Tar man bra bilder och eventuellt unika sådana som kan intressera kunder - Då behöver man troligtvis inte använda priset som en etableringsgrund.

Låt bilderna sälja dig som fotograf - Inte priset.

Jag anser inte att BLF's lista hämmar konkurrensen, det gör vi själva genom att hålla på att tramsa oss med priserna istället för fundera kring vad det egentligen är vi säljer och hur vi säljer det.

Senast ändrad:
Jag brukar ju inte kunna hålla mig från sådan här trådar och inte den här gången heller.

Till att börja med så är det sällan som amatören gör en vettig kostnadskalkyl. "Jag kör ju digitalt, det kostar ju inget..." En DSLR med en schysst glugg, grovt räknat 15.000:-. Ekonomiskt så skrivs en utrustning av på tre år. Det innebär att amatören skalla dra in 5.000:- om året för att enbart gå jämt upp med vad kamera och glugg kostade. Nu tar amatören 500:- på ETT bröllop vilket innebär 4.500:- i förlust. Hur ska en yrkesfotograf kunna konkurrera med det?

Nu är väl iofs inte tanken att ett jobb ska täcka hela kostnaden för en utrustning. Men om man enbart gör ett jobb om året så ska det egentligen göra det om man samtidigt säger att man har lägre kostnader och därför kan ta ett lägre pris.

Nu har frågat en del yrkesfotografer i främst uppsalaområdet hur de ser på saken. Generellt sett så är ingen särskillt bekymrad över situationen. Detta då de har sina kunder redan och där känner de sig inte hotade.

Dock säger de nästan allihopa att de som försöker ta sig in på lågt pris skjuter sig själva i foten. Detta för att de kunder som är intresserade av bilderna pga deras låga pris egentligen inte är några kunder. Detta iom att man inte kan räkna med att de är intresserade att betala fullt pris om något år när man själv anser sig vara etablerad. Då är man tvungen att ragga upp nya stadiga kunder men med bättre kassa. I princip är man tillbaka på ruta ett nästan. Undantag finns naturligtvis och hittar man en möjlighet till en reell spinoff-effekt genom att göra ett "billigt" jobb så ska man naturligtvis göra det.

Den stora poängen är att försöka hitta en eller två kunder som kan generera en stor mängd jobb till en penning som betalar brödfödan och låta singeljobben stå för smör och kaviar. När man sedan har ett etablerat namn på orten så kan man låta singeljobben stå för en större del av kakan i form av porträtt, bröllop och vad det nu kan vara...

Mvh
Maverick
(Som äger en BLF-lista eller två men som tvivlar på att särskilt många följer den ens bland de yrkesverksamma)

spannande trad.
vill garna dela med mig av mina erfarenheter:
jag har utbildat mig till fotograf i Spanien, narmare bestamt Barcelona, och jobbar har nu som frilansare.

Har finns det ingenting som heter BLFs prislista, sarskilt inte om du ar nyutexaminerad fotograf. Har handlar det om att slita for en lojligt liten peng, manga ganger helt gratis, tills du lyckas skapa dig ett namn eller atminstone lagt till ett par rubriker inom ditt CV. De flesta fran min utbildning har inte ngn mojlighet att forsorja sig inom ngt som ar relationerat till foto, och vi som gor det far rakna med ganska sa usla forhallande atminstone en tid framat. men som allt annat sa brukar entraget arbete lona sig i langden, och med tiden raknar jag med att fa en vardig lon for mitt arbete. Men tyvarr ar det norm har att slita for sa gott som ingenting under en (mer eller mindre kort eller lang) tid, tills du har mojlighet att ta ut det pris ditt arbete ar vart.

MVH
sara

ANNONS