Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
blfprislista
- Trådstartare rolandolofsson
- Start datum
RolandM
Aktiv medlem
Funderar på vad priskonkurenshämande prissättning som denna form av kartellbildning innebär som BLF:s prislista gör för den fria marknaden .
Asfaltbranschen och oljebranshen har fått påhälsningar av myndighetsfolk och domar har avkunnats om marknadsuppdelning och prissamarbete.
Med inträdet i EU var det inte säkert att ens ICA:s fristående handlare skulle få samarbeta så som de alltid har gjort i en kedja.
Asfaltbranschen och oljebranshen har fått påhälsningar av myndighetsfolk och domar har avkunnats om marknadsuppdelning och prissamarbete.
Med inträdet i EU var det inte säkert att ens ICA:s fristående handlare skulle få samarbeta så som de alltid har gjort i en kedja.
Senast ändrad:
Arleklint
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Antingen genom att ligga på samma pris, eller genom att motivera kunden att betala mer.
Att motivera kunden att betala ett högre pris med en lista över kompisar som tar samma pris är nog inget kunder köper på sikt
Att motivera kunden att betala ett högre pris med att man har dyra grejjer är nog inte heller så intressant för kunden.
Det enda som kan motivera kunden att betala är nog att han får exakt det han vill ha exakt när han vill ha det.
ThomasC
Aktiv medlem
Mikebild skrev:
Om BLF dispensen går ut 2006 kanske det kommer en massa nya EU medborgare med billigaste 5MP kameran och säljer bilder på allt och alla för 79kr inkl moms....
Vad hindrar dom från att komma idag??......prislistan är bara en cirkaprislista...och dagens yrkesfotografer får allt förhandla om priserna, precis som andra entrepenörer.....eller tror folk verkligen att det bara att ta betalt efter BLF:s cirkapriser och så betalar kunderna utan knot??
ThomasC
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Det enda som kan motivera kunden att betala är nog att han får exakt det han vill ha exakt när han vill ha det.
...om det nu är så att han vet vad han vill ha?
Arleklint
Aktiv medlem
ThomasC skrev:
Vad hindrar dom från att komma idag??......prislistan är bara en cirkaprislista...och dagens yrkesfotografer får allt förhandla om priserna, precis som andra entrepenörer.....eller tror folk verkligen att det bara att ta betalt efter BLF:s cirkapriser och så betalar kunderna utan knot??
Det är bra att det förhandlas om priser. Det är det som kallas marknadsekonomi, och jag tror den skulle gynnas mer om listan togs bort.
ThomasC
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Det är bra att det förhandlas om priser. Det är det som kallas marknadsekonomi, och jag tror den skulle gynnas mer om listan togs bort.
Du har en överdriven tro på hur BLF-listan påverkar marknadsekonomin. Kom ut i verkligheten!
ThomasC
Aktiv medlem
Maron skrev:
Sydsvenskan använder blf:s prislista och har i sin tur lagt ut sin prislista som pdf-fil.
Använd denna information hur ni vill ;-)
/Martin
Här råder nog en missuppfattning....??
Dagspressen har genom sin organisation TU slutit avtal med fotografer tillhörande BLF, gällande debitering av timtid, arkivbilder mm....detta har inte ett smack med BLF:s cirkaprislista att göra.
ThomasC
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Om den inte påverkar tycks det dumt att lägga pengar på att administrera den.
Väck med den!
Det är väl ändå något som BLF-medlemmarna själva får avgöra....vad har du med deras ekonomi att göra??
ThomasC
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Det har du rätt i. Det är medlemmarnas sak!
Jag kvarstår dock vid att alla prislistor är konkurrenshämmande. Det angår mig.
HHmmm....min pizzabagare har en prislista....skall nog sjutton anmäla honom till EU-domstolen för konkurenshämmande skyltning.....;-P
stefohl
Aktiv medlem
ThomasC skrev:
Dagspressen har genom sin organisation TU slutit avtal med fotografer tillhörande BLF, gällande debitering av timtid, arkivbilder mm....detta har inte ett smack med BLF:s cirkaprislista att göra.
Det år också viktigt att veta att denna bara binder fotografer anställda på de företag som är med i BLF. Är du med i SFF har du ingen skyldighet att följa detta avtal. Det har ju också blivit så att BLF (Bildleverantörernas Förening) framförallt arbetar med dagspress, medan fotografer anslutna till SFF (Svenska Fotografers Förbund) framförallt arbetar med bilder till vecko- och månadspress, information, reklam med mera.
Alltid undrat över varför alla här på Fotosidan alltid hänvisar till BLF-listan, när SFF är en betydligt större organisation. SFF har ingen prislista, däremot gör man en undersökning bland sina medlemmar vad man tar betalt i genomsnitt för olika typer av uppdrag och arkivbildsförsäljningar. Kan i och för sig förstå de som tycker illa om rekommenderade priser, men samtidigt tycker jag att det är viktigt för en organisation att visa sina medlemmar hur prisbilden ser ut.
Sedan var det också någon som ville ha hjälp med att räkna ut ett pris. Är du medlem i SFF är det just det du får. Ring kansliet och fråga, särskilt om det är större och mer komplicerade jobb. Och den rådgivningen kostar inget som medlem.
MVH/Stefan
Mikebild
Aktiv medlem
Det som försvårar eller underlättar (stryk det som inte passar) situationen är väl att fotografi är både ett jobb och en konstform på samma gång. I vilka andra yrken kan vem som helst från gatan slänga ur sig ett slutresultat (en bild) och ta betalt för den via skråets underförstådda riktprislista? Bara i konstnärernas udda värld. Inte de som sliter på sjukhus eller i alla andra "vanliga" jobb. Det tror jag är orsaken till alla konstiga diskussioner om priser, upphovrätter för en ibland tekniskt väldigt enkel avbildning av vanliga föremål. En del av priset är för det konstnärliga och en del är för "jobbet". Då har man försökt att hitta en rimlig medelväg med ganska höga priser per bild och på så sätt täcka in både den konstnärliga sidan och det hantverksmässiga. Tja, vad vet jag men nåt måste det ju bero på...
Arleklint
Aktiv medlem
ThomasC skrev:
HHmmm....min pizzabagare har en prislista....skall nog sjutton anmäla honom till EU-domstolen för konkurenshämmande skyltning.....;-P
Men som tur är har vi inget rekommenterat pris på en Calzone P
ThomasC
Aktiv medlem
stefohl skrev:
Det år också viktigt att veta att denna bara binder fotografer anställda på de företag som är med i BLF. Är du med i SFF har du ingen skyldighet att följa detta avtal. Det har ju också blivit så att BLF (Bildleverantörernas Förening) framförallt arbetar med dagspress, medan fotografer anslutna till SFF (Svenska Fotografers Förbund) framförallt arbetar med bilder till vecko- och månadspress, information, reklam med mera.
Alltid undrat över varför alla här på Fotosidan alltid hänvisar till BLF-listan, när SFF är en betydligt större organisation. SFF har ingen prislista, däremot gör man en undersökning bland sina medlemmar vad man tar betalt i genomsnitt för olika typer av uppdrag och arkivbildsförsäljningar. Kan i och för sig förstå de som tycker illa om rekommenderade priser, men samtidigt tycker jag att det är viktigt för en organisation att visa sina medlemmar hur prisbilden ser ut.
Sedan var det också någon som ville ha hjälp med att räkna ut ett pris. Är du medlem i SFF är det just det du får. Ring kansliet och fråga, särskilt om det är större och mer komplicerade jobb. Och den rådgivningen kostar inget som medlem.
MVH/Stefan
Helt rätt!...men enligt vissa är sådan rådgivning i strid med marknadsekonomins definition---*ler*
ThomasC
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Men som tur är har vi inget rekommenterat pris på en Calzone P
Är du helt sker på det?.....dom kostar ju 58-60 spänn överallt..