ANNONS
Annons

blfprislista

Produkter
(logga in för att koppla)
... och här i Jakan får man dom för 40 ;)

Så Möllevångens och Jakans pizzabagare kanske utesluts ut PLF (Pizzaleverantörernas förening)

Mikebild skrev:
I vilka andra yrken kan vem som helst från gatan slänga ur sig ett slutresultat (en bild) och ta betalt för den via skråets underförstådda riktprislista? Bara i konstnärernas udda värld. Inte de som sliter på sjukhus eller i alla andra "vanliga" jobb.

Är det någonstans där man vet vad man tjänar efter dagens slut, så är det väl i på "vanliga" jobb?
Och det utan någon egen förhandling innan.

Jag tror du har helt missuppfattat vad BLF är för något, vad deras "prislista" är för något.

Jag antar att du går ut och tjänar grova pengar varje dag, genom att "ta lite kort" och säljer dem i mängder, efter BLF prislista. ;-)

Det finns två intressegrupper som skall mötas för att få/bli ett rimlig uppgörelse.
De båda är i bland "organiserade" och i bland inte.
http://www.transport.se/home/trp2/avd41/home.nsf

/Michael

BLF:s cirkaprislista

Oj vilken livlig diskussion om BLF:s cirkaprislista. Intressant. Vår prislista har arbetats fram under många år och förändras ständigt. Den är till för våra medlemmar och deras kunder, men självklart får andra tillgång till den och använda den som grund när de själva kalkylerar sina priser. Vi har försökt (och försöker hela tiden) att i cirkaprislistan finna relevanta priser för fototimmar och för arkivbilder som skall användas i olika sammanhang. Priserna är framräknade för våra medlemmar som är företag. Även våra medlemmar använder dessa priser som en grund när de räknar fram vad de behöver ta. Företag har olika kostnader och kan behöva justera dessa priser men medlemmarna anser att listan är en bra grund att utgå ifrån. Detta gäller även våra köpare. Även Konkurrensverket som sanktionerat utgivandet av denna lista har förståelse för att det är bra att en köpare kan veta vad en bild som ligger i ett arkiv kan förväntas kosta. Denna cirkaprislista är den enda i branschen som Konkurrensverket gett tillstånd för. Denna cirkaprislista är alltså inte något avtal där motparten godkänt priserna. Sådana har vi med vissa köpargrupper t.ex. Tidningsutgivarna. Avtal är bra när affärer görs i tidsbrist. Vid ett snabbt pressjobb finns ingen tid för förhandling om priser och om en bild ligger i ett arkiv måste köparen veta vad bilden kostar att publicera även om han inte får tag i fotografen innan publiceringstillfället. Fanns inte avtal om priset skulle köparen inte våga publicera bilden. Förutom priserna är leveransvillkoren minst lika viktiga både när det gäller våra avtal och cirkaprislistor. Vad för köparen göra med bilden etc.
Man bör alltså inse skillnaden mellan ett avtal och en cirkaprislista. När det gäller avtal har köparens organisation och vi kommit överrens om priserna och leveransvillkoren som finns i avtalet och man kan säga att för våra medlemmar ”gäller” dessa . Alltså gäller priserna i avtalet vi har med Tidningsutgivareföreningen när våra medlemmar gör jobb åt tidningar som är med i TU. Det är bara detta som avtalet omfattar. Någon som inte är medlem kan hänvisa till avtalet men har då själv inget avtal. Beträffande cirkaprislistan är priserna i denna framkalkylerade enbart av BLF, visserligen med tanke på att de skall vara acceptabla av våra kunder, men de är inte priser som är avtalade med någon motpart. Var och en bör själv göra avtal med sin kund inför ett jobb och göra detta skriftligt. Det brukar vara relativt enkelt att komma överrens före ett jobb och skriver man ner detta är det väldigt bra att ha detta att hänvisa till när kunden och fotografen har olika åsikter efter sedan jobbet gjorts.
Att arbeta fram denna cirkaprislista och att förhandla fram dessa avtal tar mycket tid och medför därmed kostnader för vår organisation och våra medlemmar som betalar detta via sin medlemsavgift. När andra vill ha prislistan måste vi ta betalt för den. Vi tar 100:- och vi tror inte många tycker detta är dyrt. Man köper ju inte en prislista för varje jobb man gör. Vi uppdaterar prislistan en gång per år och 100:- per år kan väl inte anses mycket. För 250:-/år kan man även som icke medlem abonnera på alla våra trycksaker, inkl cirkaprislista och avtal.
/Rune Borgström, ordförande i BLF

Om någon undrar varför BLF svarar i detta forum så var det så att jag kontaktade dem via mail igår och upplyste dem om denna tråden , då jag tyckte det skulle få ett ord med i det hela.

Niklas Af Wibom
www.niklaswibom.com

Re: BLF:s cirkaprislista

Rune Borgström skrev:
....

Vi har försökt (och försöker hela tiden) att i cirkaprislistan finna relevanta priser för fototimmar och för arkivbilder som skall användas i olika sammanhang. Priserna är framräknade för våra medlemmar som är företag. Även våra medlemmar använder dessa priser som en grund när de räknar fram vad de behöver ta. Företag har olika kostnader och kan behöva justera dessa priser men medlemmarna anser att listan är en bra grund att utgå ifrån.

...

Det blir mer och mer vanligt i andra brancher att man prissätter efter "kundnytta", och inte efter de kostnader man haft som leverantör.

Det slår i bland positivt för leverantören, ibland negativt...

Hur ser BLF på det sättet att tänka?

edit:
Rättar ett stavfel

Senast ändrad:
I samtliga ekonmomikurser jag läst så bankas det in att priset är det som kunden vill betala. Sedan gäller det att lura kunden att betala så mycket som möjligt :). Det är många saker som säljs för priser som ligger under självkostnads pris, å andra sidan ligger fler prylar rejält över.
En kostnad för producenten kan tidigast dycka upp samtidigt som en fakturering av varan.

Re: BLF:s cirkaprislista

Rune Borgström skrev:
Denna cirkaprislista är den enda i branschen som Konkurrensverket gett tillstånd för.
/Rune Borgström, ordförande i BLF

Bra att du gick in i diskussionen, Rune. Mycket missförstånd som florerar. Enda punkten som jag har invändningar emot är denna ovan. Även om SFF:s inte är cirkaprislista, utan en sammanställning av de genomsnittliga priser som medlemmar i SFF tar, så har även SFF:s lista granskats och godkänts av Konkurrensverket. Det är väl så att ju fler sådana här listor som finns, desto mindre risk för att de skapar en monopol-liknande situation.

MVH/Stefan
fd Ordf för Sv Fotografers Förbund

Re: Re: BLF:s cirkaprislista

stefohl skrev:
Det är väl så att ju fler sådana här listor som finns, desto mindre risk för att de skapar en monopol-liknande situation.

MVH/Stefan

Effekten blir snarast tvärt om.
Varje lista med rekommenderade/genomsnittliga/rimliga priser leder till att fler och fler inom branchen enas kring ett gemensamt pris. Det kallas ibland kartell.

Att det fungerar som jag påstår syns bl.a här på fs, där alla frågar efter "listor" och "rätt pris".

Om det inte fungerar som jag säger undrar jag: Vad är listan till för?

Rådgivning i priskalkylering är en sak, men riktpriser? Vad är de till för?

Re: Re: Re: BLF:s cirkaprislista

Arleklint skrev:
Effekten blir snarast tvärt om.
Varje lista med rekommenderade/genomsnittliga/rimliga priser leder till att fler och fler inom branchen enas kring ett gemensamt pris. Det kallas ibland kartell.

Eftersom det inte är samma priser på de olika listorna :)

Stefan

Att ta betalt efter vad kunden "tål".

När det gäller BLF:s arkivbildspriser så är dessa satta utifrån "kundnyttan", alltså ett större användande av en bild kostar mera. En större upplaga på boken medför ett högre pris etc. När det gäller fotouppdrag är priset per timme mera kalkyrat efter vad företagstimmen kostar plus påslag. Önskar kunden "friköpa" bilder tagna under uppdrag betingar detta extra kostnader för kunden utöver timpriset och då kan man säga att denna kostnad hänger samman med kundnyttan. Att helt ta betalt efter vad kunden "tål" skapar inte förtroende. Den ena kunden är "rik" och får betala mycket och den andra "fattig" och får motsvarande jobb betydligt billigare. Sedan träffas dessa båda och börjar diskutera fotografens priser....Man kan bara tänka sig deras omdöme om den fotografen.

Arleklint skrev:
Svara mig istället. Finns det fler listor?
Jag har inte sett någon nämnas i tråden.

Några få inlägg upp:
Bra att du gick in i diskussionen, Rune. Mycket missförstånd som florerar. Enda punkten som jag har invändningar emot är denna ovan. Även om SFF:s inte är cirkaprislista, utan en sammanställning av de genomsnittliga priser som medlemmar i SFF tar, så har även SFF:s lista granskats och godkänts av Konkurrensverket. Det är väl så att ju fler sådana här listor som finns, desto mindre risk för att de skapar en monopol-liknande situation.

MVH/Stefan

Du har själv replikerat på inlägget.....]

Re: Att ta betalt efter vad kunden "tål".

Rune Borgström skrev:
När det gäller BLF:s arkivbildspriser så är dessa satta utifrån "kundnyttan", alltså ett större användande av en bild kostar mera. En större upplaga på boken medför ett högre pris etc. När det gäller fotouppdrag är priset per timme mera kalkyrat efter vad företagstimmen kostar plus påslag. Önskar kunden "friköpa" bilder tagna under uppdrag betingar detta extra kostnader för kunden utöver timpriset och då kan man säga att denna kostnad hänger samman med kundnyttan. Att helt ta betalt efter vad kunden "tål" skapar inte förtroende. Den ena kunden är "rik" och får betala mycket och den andra "fattig" och får motsvarande jobb betydligt billigare. Sedan träffas dessa båda och börjar diskutera fotografens priser....Man kan bara tänka sig deras omdöme om den fotografen.

Jag tror absolut att fotografer precis som man gör i andra brancher skall differentiera priser mot olika kunder. Då kan man vidga marknaden och anpassa sig till olika behov och krav hos kunden.

Senast ändrad:
ANNONS